Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Rensning og desinficering af sår
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 12:13

Hej. Min fjordhest fik lavet noget fis med grimen i onsdags, hvor han umiddelbart har fået trukket grimen udover hovedet - uden den er gået i stykker!!! Hvilket har resulteret i nogle hudafskrabninger. Derudover har han også nogle sår mellem forbenene, som jeg heller ikke aner hvor han har fra (måske også fra i onsdags. Hm)

Men hvordan renser jeg dette bedst muligt? Og hvad kan jeg bruge af creme?

Billede: fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ hphotos-ak-ash4/ 293259_4442172811601_1...7159_n.jpg 

- Therese Bach

0
0
Svar på denne tråd

bommelom
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 15:31

Jeg ville rense med postevand og en helt ren klud, sørg for at alle kanterne (som nok er hårde) bliver blødgjort og renset helt, fjern det tørre blod, en mild opløsning af klorhexidin kan også bruges, men det kan svie.

Sæbe skal der ikke bruges, denne proces ville jeg gøre 2 x dgl nu hvor det er så varmt og der er så mange fluer.

Venlig hilsen Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Medicinsk shampoo
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 22:49

Av, for den da! Det var godt nok en grim en!

Jeg ville nok vaske såret i lunken vand med medicinsk shampoo de første par dage.

Bruger selv den der hedder Equine Surgical Shampoo til sårrens.

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville nu..
Forfatter: 
Dato:  22-08-2012 07:59

også bare rense med rent vand, evt. lidt MediScrub som er en mild sårsæbe der kan købes på Apoteket..

Jeg bruger aldrig creme på sår, da jeg er af den overbevisning at det forlænger helingen.. Men det er jo bare min egen lommefilosofi..

0
0
Svar på denne tråd

øv da..
Forfatter: 
Dato:  22-08-2012 12:20

det lyder ikk så rart..

i menneskeverden renser man sår i saltvand eller klorhexidin..

klorhexidin er antiseptisk,, altså desinfecerende..

0
0
Svar på denne tråd

aloe vera
Forfatter: 
Dato:  22-08-2012 13:34

Hej

Kan foreslå alo vera, det du køber ved alo vera forhandler ikke det i supermarked, du skal have den der hedder first, den er rigtig god, men det kan forhandler helt sikkert fortælle dig mere om, men det er rigtig godt.

Har brugt til hest der var blevet flænset så dybt op mellem forben, pga. reb at dyrlægen ikke kunne sy det, uden hun var bange for der ville gå infektion i det, så det brugte vi alo vera til og det helede faktisk ret hurtigt.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

rensning
Forfatter: 
Dato:  22-08-2012 20:43
Jeg ville og gør det os pt, rense i mediskrub fra apoteet og så smøre med zinksalve. Sidst nævnte er hos mig. Dyrlæge ordre

Her holder vi Dansk Varmblod =)

Køre på SPT.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 21:48

Så er sårene efterhånden ved at hele ok op, uden de har været betydeligt betændt.
Jeg klarede det første dag med sæbevand og efterfølgende dag med almindelig vand, hvorefter jeg konstaterede at jeg bare rensede "sårhinden" som allerede var blevet dannet der. Jeg smurte hver dag med yvercreme (kopattesalve), og var meningen jeg ville have taget zink med hjem fra stalden og blande op med, men det fik jeg aldrig gjort - kopattesalven har vidst også virket godt nok alligevel.. Er spændt på at se om han bliver skaldet de steder nu :o)

han har også nogle sår mellem forbenene som jeg så vidt muligt sprayer "cyclo vet." på. Det ser også ud til at virke lige så godt på heste som på grise ;)

Tak for rådene, alle sammen :)

- Therese Bach

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider