Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan en pony gå sammen med et æsel
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 12:16

Hej alle

Jeg har en pony til mine børn, vi ønsker at få den hjem da vi har de perfekte forhold til den herhjemme....

Men min mand ønsker sig et æsel, og jeg har hørt fra en at det ikke er godt at sætte et æsel sammen med en pony/hest. Det var noget med nogle orm æsler har og at de kan overføres til ponyen/hesten, og at ormene var både dyre og besværlige at behandle...

Er der nogle herinde der har erfaring vedr. dette og kan fortælle mig om det er rigtigt eller forkert..

På forhånd tak :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 12:33

I slipper ikke for ormekur til ponyen, selv om i ikke har et æsel.

Ormekur koster omkring 75kr. Så dyrt synes jeg ikke det er. Gødningsprøve tages alm vis 2 gange om året og afleveres til dyrlægen.

Det er ikke kun lungeorm der kan tage livet af jeres pony, det kan de andre også og nogle orm kan ikke undgåes feks bremselarver.

Æsler bliver ikke syge og dør af lungeorm, de kan leve med dem, men heste kan ikke tåle at gå med lungeorm, der er forskellen.

Men overholder man den anbefalede ormeprøve på sine dyr og behandler dem efter forskrifterne, så er orm ingen problem, uanset om man har æsler eller heste.

Jeg har 4 æsler der går sammen med vores heste og det har de gjort i 12 år nu.

Når jeg har solgt et æselføl, så får det en ormekur inden afrejse, så det ikke har orm med til det nye sted.

Det samme gælder når der kommer nye dyr ind, så er de ormebehandlet 2 dage før ankomst.

Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com

Trailerkort 3360kr.

Tlf. 51 43 18 43

Se mere på http://www.trailerkortet.dk

0
0
Svar på denne tråd

tak for svaret :-)
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 15:34

Tusind tak for svaret, jeg fik nemlig afvide at det kostede 1600 kr. pr. gang at behandle for orm når de gik sammen med æsler og det er jo en stor omkostning når der er to dyr der skal have 2 x årligt...

Men tusind tak for svaret så fik jeg det afkræftet og så er det jo bare at anskaffe sig et æsel... :-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 16:19

Syntes det er synd at pony og æsel ikke kommer til at gå med en artsfælle,de taler altså ikke samme sprog.

Dorte.

Søger folk der er kommet på Lindved Højby ridecenter og har set æslet derude

0
0
Svar på denne tråd

De kan godt
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 18:43

Æsler og ponyer kan godt gå sammen.

Har engang passet et æsel, den gik sammen med et æsel, og de havde det bare så hyggelig... Det var en fornøjelse at se :-)

Jeg kan dog ikke udtale mig om orm.

0
0
Svar på denne tråd

lille lille æsel
Forfatter: 
Dato:  16-08-2012 00:50

Jeg havde i flere år et æsel til at gå i min hesteflok, og de var super gode venner med fin scocial adfærd.

Det problem jeg løb ind i, var mit problem og ikke hverken æsel eller heste/ponyer.

Han gik på lige fod som ponyerne, men han var ikke en pony jo.

Lyder sært, men æsler har altså deres egen vilje og jeg mener at man skal gøre sig det 100% klart inden man anskaffer et.

Jeg prøvede at "forlange" at han skulle indpasse sig i måden jeg holdt hest på, og efter 3 år tænkte jeg at det var ingen af os tjent med.

Forærede ham til et sted med flere æsler og en løsdrift, så han selv kunne bestemme hvad han ville.

Det gør specielt ondt på mig, når jeg ser billeder fra syden med overlæssede æsler osv. når jeg nu faktisk ved hvor kærlige men stædige og med egen vilje de kære væsner er udstyret med :-)

Hvis i skal have et æsel, så sørg for en løsdrift - havde jeg ikke den gang - så den ikke nødvendigvis skal følge et bestemt mønster, men selv kan sætte "tempoet".

Kunsten at hvile uden at raste består i at ile uden at haste.

http://www.kunstnerogbonderoev.dk

0
0
Svar på denne tråd

Æslet vil føle sg ensomt.
Forfatter: 
Dato:  16-08-2012 10:49

Jeg går selv med ønsket om et æsel, min søde kæreste, der er reg. beslagsmed undersøger sagen for mig. Han har snakket med nogle af deres kunder, som har en æsel farm.

Disse æsel mennesker fortalte, at æsler skal gå sammen mindst 2 og 2. Altså kan et æsel ikke gå uden et andet æsel, da den vil føle sg ensom. De havde rigtig mange erfaringer med lige netop det. De havde hjulpet flere, der havde problemer med, et æsel, der gik som selskab til en hest eller pony, hvor æslet virkede træt, nedtrykt osv. Men da de fik æsel nr. 2 livede æsel nr, 1 helt op og blev et helt andet dyr.

Hilsen en altid smilende Nille.

Med Norikeren Bruno Diamant XVI

0
0
Svar på denne tråd

Lungeorm
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 08:58

Jeg har en pony der har haft lungeorm da den gik på en fold ved siden af æsler. Hun døjer stadig med vejrtrækningen hvis hun bliver anstrengt.

Hun har i flere omgange været indlagt på Landbohøjskolen da man ikke kunne finde ud af hvad hun fejlede. Det viste sig det var lungeorm fra æslerne på folden ved siden af.

Æsler kan sagtens være bærer af lungeormene uden af de reagerer, men hestene bliver syge af dem.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider