Ibriiz har muk. Let genkendeligt, helt almindeligt muk. På et ben med en hvid sok. Let at diagnosticere. Kylja havde samme form for muk for nogle uger siden. Det er ret udbredt, dvs. det fylder faktisk hele ballen, og det er kommet hurtigt, for der er ingen af os der har set det være på vej, hverken ved Ibriiz eller Kylja.
(Ved nu ikke lige hvordan det er kommet, for det er kommet her imens der har været tørvejr... men...)
Dette behandler vi nu med Streptocillin, som vi fik udleveret af dyrlægen sidst vi havde muk.
Men nu kommer det sære så.
Ibriiz har på "undersiden af hovedet", altså lige fra efter hagen og helt op til under kæben (samme sted som kværketegnene typisk befinder sig), en slags muk. Det er velsagtens ikke muk, for det er jo ikke på benene. Men det LIGNER muk - sådan en stor plamage med de der muklignende mørke "flager", og det ser ud som om der er en "rids" hele vejen igennem det. Egentlig ligner det, at der er en, der har skåret det op med en kniv, men jeg tror det bare er flækket. Og der er ingen blod eller lignende.
I forgårs sagde min mor til mig, at hun havde set et eller andet dernede på Ibriiz, og jeg kiggede så på det dagen efter - kunne dog ikke se det mindste, det vil jeg bide mig selv i lilletåen på! - men så idag, ja det er jo kæmpestort. Det minder mig lidt om kværke, men der er hverken bylder eller lignende, og desuden har vi heller ikke haft kværke-smittefare. Så jeg tror bestemt ikke det er det.
De andre heste har forøvrigt ikke de mindste symptomer på noget der bare ligner det!
Men har I nogle bud på, hvad det kan være? Det virker ømt på hende.
Jeg ringer selvfølgelig til dyrlægen, men venter til imorgen, også for at se, om det måske bliver bedre - jeg har puttet lidt af det Streptocillin på, selvom hun ikke brød sig om at jeg rørte det.
Men hvis nogen af jer kender til det, så skriv endelig. Og er det noget, der kræver hurtig handling, så skriv HURTIGERE.
Er helt på bar bund, har aldrig set sådan noget før. Jeg kan tage nogle billeder af det, hvis det er nødvendigt.