Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad dælen er det?!?
Forfatter: 
Dato:  08-08-2004 10:32
Ibriiz har muk. Let genkendeligt, helt almindeligt muk. På et ben med en hvid sok. Let at diagnosticere. Kylja havde samme form for muk for nogle uger siden. Det er ret udbredt, dvs. det fylder faktisk hele ballen, og det er kommet hurtigt, for der er ingen af os der har set det være på vej, hverken ved Ibriiz eller Kylja.

(Ved nu ikke lige hvordan det er kommet, for det er kommet her imens der har været tørvejr... men...)

Dette behandler vi nu med Streptocillin, som vi fik udleveret af dyrlægen sidst vi havde muk.

Men nu kommer det sære så.

Ibriiz har på "undersiden af hovedet", altså lige fra efter hagen og helt op til under kæben (samme sted som kværketegnene typisk befinder sig), en slags muk. Det er velsagtens ikke muk, for det er jo ikke på benene. Men det LIGNER muk - sådan en stor plamage med de der muklignende mørke "flager", og det ser ud som om der er en "rids" hele vejen igennem det. Egentlig ligner det, at der er en, der har skåret det op med en kniv, men jeg tror det bare er flækket. Og der er ingen blod eller lignende.

I forgårs sagde min mor til mig, at hun havde set et eller andet dernede på Ibriiz, og jeg kiggede så på det dagen efter - kunne dog ikke se det mindste, det vil jeg bide mig selv i lilletåen på! - men så idag, ja det er jo kæmpestort. Det minder mig lidt om kværke, men der er hverken bylder eller lignende, og desuden har vi heller ikke haft kværke-smittefare. Så jeg tror bestemt ikke det er det.

De andre heste har forøvrigt ikke de mindste symptomer på noget der bare ligner det!

Men har I nogle bud på, hvad det kan være? Det virker ømt på hende.

Jeg ringer selvfølgelig til dyrlægen, men venter til imorgen, også for at se, om det måske bliver bedre - jeg har puttet lidt af det Streptocillin på, selvom hun ikke brød sig om at jeg rørte det.

Men hvis nogen af jer kender til det, så skriv endelig. Og er det noget, der kræver hurtig handling, så skriv HURTIGERE. :P

Er helt på bar bund, har aldrig set sådan noget før. Jeg kan tage nogle billeder af det, hvis det er nødvendigt.

*Man skal ikke kaste med askebægre,
når man selv bor i et skodhus!* © VKH
Klik: Ibriiz Arabians!

Dressursadel og westernsadel sælges. Se min præsentation!

0
0
Svar på denne tråd

Vil bare fortælle
Forfatter: 
Dato:  08-08-2004 10:36
at forrige vinter, havde min ene pony muk på hele bugen, så det kan altså godt sætte sig andre steder end på benene.

Det er ikke noget eksem - sommereksem.. Ander ikke hvordan det er, har aldrig stiftet bekendskab med det.

Men det behøver jo ikke være muk.

God sommer og pøj med det,

Bimboe B-)

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Mine æsler
Forfatter: 
Dato:  08-08-2004 11:28
får muk alle mulige steder, bare ikke på benene!?

Fenne har haft en stor muklignende plamage samme sted under hovedet som du beskriver. Jeg smurte ham med Formo Cibasol (recept) som er et GENIALT sår- og mukmiddel, hvis der ikke er betændelse. Muk forsvinder i løbet af et par dage, da det udtørrer området fuldstændigt. På sår lukker det for fluer, skidt og fugt.

Fennes muk under hovedet forsvant efter 1 behandling. Nu er huden hel men selvfølgelig bar.

"Æsler er bare dejlige"
0
0
Svar på denne tråd

Aha...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2004 12:34
Gunilla - godt råd. Vi har tilfældigvis noget Formo Cibasol herhjemme, som vi har købt af dyrlægen ved tidligere lejlighed. Det vil jeg prøve. :)

Og når I siger, muk også kan komme andre steder vil jeg tro det er det. Det "opfører" sig ligesom muk. :)

0
0
Svar på denne tråd

Muk...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2004 15:24

Jeg havde også en hest der havde muk på ryggen engang.

Mvh. Linda

Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
0
0
Svar på denne tråd

Måske fotosensibilitet
Forfatter: 
Dato:  08-08-2004 18:41
Hej "Shalil".
Der hvor min hest er på sommergræs fik mange af hestene indenfor en uge muk-lignende sår. Hestene fik det kun på de lyse/lyserøde hudområder : kodeled og muler. Dyrlægens diagnose var fotosensibilitet, årsag : på den mark hvor de gik (de blev flyttet) var der brandbægrer m.m.. Tjek folden og kontakt evt. din dyrlæge. Min hest fik taget blodprøver og de viste forandringer i leveren. Efter min hest er flyttet til en anden fold har leveren regenereret sig selv.
Mvh Pia*
0
0
Svar på denne tråd

Pia*...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2004 19:12
Jeg tror så ikke det har noget med brandbæger at gøre - for vi er MEGET strikse med den plante på vores jord. Når vi finder en eventuel bransbæger bliver den hevet op med rod med det samme, og vi går igennem marken et par gange om ugen, når vi tømmer mark. :)

Kylja, der jo også fik muk, har desuden ingen sokker, så det er nok ikke det... heldigvis. Vil hellere "arbejde" med muk end med ovennævnte... 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Fotosensibilitet..... ret sikker....
Forfatter: 
Dato:  08-08-2004 22:55
Hejsa

Jeg vil næsten æde min hat på det er fotosensibilitet... har lige aflivet min hoppe af samme årsag!

Det ligner og opfører sig som muk, så kan godt forstå du er i tvivl.

Det kan komme af tre ting.
Enten er lidelsen medfødt.
Hesten har igennem tiden spist nogle planter, der for den er giftige.... leveren kan ikke omsætte og udskille giftstoffet der til sidst ophobes og giver udslag i fotosensibilitet.
Tredje årsag kan jeg faktisk ikke huske.

Eneste måde at være HELT sikker på er, at få taget en blodprøve af hesten.

Men det er ikke kun brandbæger der er årsagen.... der er et HAV af planter faktisk!
Èn af dem, en kløver art findes faktisk i heste græs blandinger og er giftige for heste.

Det eneste der virker på lidelsen når det først er i udbrud, er at sætte hesten på stald om dagen, også i overskyet vejr.
Hesten skal flyttes til anden mark, eller på jordfold.
Og der kan gives prednisolon, MEN på lang sigt er prednisolon Ikke løsningen da det giver en masse andre tillægssygdomme.

I min hests tilfælde har det stået på en del år, hvor tidligere ejere ikke har været opmærksomme på det rent faktisk var en sygdom hun havde.
Skal lige siges, jeg havde haft hende i 2½ år hvor min gamle dyrlæge også overså eller ihvertfald bagataliserede sygdommen.
Først min nye dyrlæge påpegede hendes gule nuance i øjne samt slimhinder, og så har leveren taget skade.

Så få taget en blod prøve hurtigst muligt.... jeg er helt sikker på det ikke er mug din hest har, men fotosensibilitet.

Se evt. på LR omkring fotosensibilitet.... de har en lang artikkel om emnet og om de skadelige planter.

Mvh
Janni

Boks udlejes. 600 kr. inkl. hø/halm.
V. Mørkøv m. gode ridefacilliteter og tæt på skov.
0
0
Svar på denne tråd

Øh undskyld...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2004 23:27
men hvordan ser "brandbægrer" ud ?

Hilsen Mona
(y)Engang Oldenborg, altid Oldenborg (y)
0
0
Svar på denne tråd

Aaargh...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2004 19:58
Nu er jeg da gået helt i panik, for min hest har også lige fået muk.
Det er kommet fra den ene dag til den anden.
Syntes det var lidt mærkeligt, når nu min hypper bliver plejet i hoved og r..
Jeg havde en teori om, at når det er så varmt, sveder hesten og der samler sig nemmere skidt i kodebøjningen.
Ved godt nok ik så meget om fotosensibilitet, men det bliver der lavet om på!!!
(Ja... Ved godt jeg er meget pylret)

Hilsen Patricia
0
0
Svar på denne tråd

Ifølge min dyrlæge....
Forfatter: 
Dato:  10-08-2004 22:48
Hejsa

Ifølge min dyrlæge er muk langt fra almindeligt her om sommeren, med mindre den går i et sumpet eng område eller lign.

Nogle heste med hvide koder bliver solskoldede... kan måske forveksles.

Men fotosensibilitet ligner muk, i min hests tilfælde så gralt, at på slemme sol dage der blødte huden nærmest i små plamager i koderne, og flere steder på bagbenene.
Ene dag var det den ene kastanje det blødte under.

I år slap hun for sår i hovedet og under hagen, hvilket er første år, ellers har hun haft det de to sidste somre.

Plus hun havde kraftig kløe, Især på bagbenene og udpræget på/i sårene, hvilket muk ikke gør.
Kløe skulle også være et symptom på nedsat leverfunktion.

Lyder dog ikke som om din hests er så slemt, hvis den først er slået ud nu, og hvis det overhovedet er det?!
Men prøv at smørre det med lidt Aloe Vera først og derefter solcreme. Kan måske gøre "tricket".

Mvh
Janni

Boks udlejes. 600 kr. inkl. hø/halm.
V. Mørkøv m. gode ridefacilliteter og tæt på skov.
0
0
Svar på denne tråd

urteblandinger
Forfatter: 
Dato:  10-08-2004 22:54
Nogle af de urter, der bruges i stor stil til heste, giver også fotosensibilitet, fx den beroligende perikum/perikon.
Så vær på vagt overfor, hvad hestene spiser.

Brandbæger er en opret, urteagtig plante med små gule blomster, der ligner en lille sol med solstråler om. Der findes forskellige arter, og størrelsen varierer.

Læs her:
brandbæger på netdyredoktor.dk

:-) fra Nina

Præsentation - nu med føl!

0
0
Svar på denne tråd

puha...!
Forfatter: 
Dato:  11-08-2004 21:10
Har lige set billederne på netdoktoren af huden der har slået ud på grund af sygdommen.
Det er jo vildt nemt at tage fejl af!

Jeg vil i hvertfald have det i baghovedet fremover...

Lu

UNDERVISER SØGES!
2 gange/mdr privat
dressur/ spring - ca. LB+
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider