Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Smedens forsikring?
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 10:09

Hej derude.

Jeg står i den uheldige situation at min smed har taget for meget af min hest så den nu står halt. Forløbet er som følger:

Dag 1 - smedens lærling kommer ud og skoer hesten. Smeden siger han kan stå 100 % inde for lærlingen. Skoningen bliver meget skæv og dårligt beskåret. Hesten er ikke halt, blot dårligt skoet.

Dag 2 - Lærlingen kommer ud og ser skoningen - mener ikke der er noget problem.

Dag 5 - Dyrlæge tilser skoningen (han var der i anden sammenhæng) og er enig i at skoningen er MEGET skæv og dårlig.

Dag 7 - Smeden selv kommer ud og skoer hesten om.

Dag 9 - Hesten er stokhalt :-(

Dag 10 - Dyrlægen kommer ud og bedøver hestens hove for at være sikker på at det er der problemet er, og hesten er rengående med det samme. Mener der er taget for meget af sålen. Hesten skal stå i mindst 3 uger.

Mit spørgsmål er nu om det er smedens forsikring der skal dække mine dyrlægeudgifter eller om den blot dækker ved kroniske skader? :-)

(og ja, jeg kunne ringe og spørge smeden - men tror han er led og ked af at høre om den hest og så er det lidt nemmere blot at spørge her inden jeg ringer ;-)

- Lonnie

Winners never quit ; Quitters never win !

0
0
Svar på denne tråd

smeden skal betale
Forfatter: 
Dato:  09-08-2012 13:52

selvfølgelige skal smeden betale for den skade han har lavet -

Smeden skal stå inde for hvad både han og hans lærling laver og det betyder at du selvfølgelge bare skal sende regningen til ham.

og så kommer problematikken ang. lærligen op igen - selvfølgelig skal de lære, men men men

skal vi lægge heste til, uden sikkerhed

jette

0
0
Svar på denne tråd

Skift smed..
Forfatter: 
Dato:  13-08-2012 23:53

Du skriver at lærlingen kommer dag 2 og tilser hans eget arbejde???

Forventede du at han ville sige at han havde lavet noget dårligt arbejde???

Hvilken forudsætninger har lærlingen iøvrigt for at kunne bedømme arbejdet.

Efter at mester selv kommer og omskoer den bliver den stokhalt?? se min overskrift her.

Hvis at smeden vidste hvad han gjore ville han for det første omsko hesten SAMMEN med lærlingen som jo er der for at lære.

Dernæst ville han når hesten bliver halt efter skoningen give den lædersåler på,for at aflaste en måske for tæt beskæring,for det er det som er årsagne til den halthed du beskriver.

Han ville også gøre det uden beregning,og også sørge for at skoene blev lagt om efter 6 uger,stadig uden beregning,efter den tid skulle problemerne være overstået.

Alle kan fejle,men den største fejl er at benægte at man har fejlet.

Håber at hesten er haltfri nu.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 08:37

Hvad hvis smeden har holdt for hårdt fast i en plags bagben og faktisk delvist overrevet en sene/muskel?

Min plag kommer sig måske ALDRIG over skaden.

Men har jo svært ved at bevise at skaden skete af ham, da hesten først var halt dagen efter. men ømmede sig da den kunne sætte hoven ned lige da smeden havde beskåret den.

Hun har været syg i 3 mdr nu og der har været 3 dyrlæger på hende.

Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd

Missjazzi...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 09:07

Det lyder jo ikke for smart at smeden bare har holdt fast og lod plagen hoppe rundt,hvad en fornuftig smed gør i den situation er simpelthen at bede hesteejeren om at holde benet,for det er trods alt ejerens eget ansvar at smed og dyrlæge m.m. kan arbejde med hesten uden at nogle af dem kommer til skade.

Så smeden skulle nok i dit tilfælde have fortalt dig at du kan ringe igen når hesten er til at røre uden risiko.

Så udsætter DU ikke hesten for unødig lidelser,for det er dit eget ansvar.

Smeden prøver bare at lave det du har bestilt ham til,og ikke at skulle kæmpe med en ureagerlig hest som ikke har lært hvordan den skal opføre sig,når den er i hænder.

Om det er din egen skyld,eller om det er en hest du kun har haft i kort tid ved jeg ikke,men den skulle have lært det FØR at du bestiller smed.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

Missjazzi
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 09:25

Hmmm....er det nu smedens skyld? Så vidt jeg husker, oprettede du tidligere en tråd om, at det var en dyrlægesskyld med denne overrevne sene??

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 11:19

k a:

Jeg havde smed til plagen dagen før jeg fandt den stok halt på folden.

Og han holdt hårdt fast i benet da hun var en smule urolig.

Det var hun KUN ved det ben.

Hun har nok haft svært ved at holde balancen og blevet overrasket over at smeden holdt fast i sit bagben.

Hun har skam lært at have smed og løfte ben!

Jeg har gennemgået HELE forløbet med min dyrlæge som mener at hesten er kommet til skade dér!.

At dyrlægerne på Højgård fejlbehandler hende er jo desværre bare uheldigt. Men stadig en fejl de laver. De skulle ikke have ledbehandlet en hest som har overrevet en sene/muskel. og helt uforståeligt at de ikke har set/undersøgt hesten grundigt nok og ordinerer foldtid til den.

Det er det samme som at ordinere foldtid til en hest med brækket ben!

Når man har en hest som er kommet så alvorligt til skade så prøver man jo på at finde årsagen til det.

Det er noget der fylder rigtig meget i min hverdag - jeg skal rette hendes ben op ca hver anden time, så hendes ben står i den rette stilling, så hendes sener ikke bliver korte. Hun må ikke engang gå på staldgangen. det er et forfærdeligt sygdomsforløb hun er igennem. Så det er da klart at man tænker over hvordan, og hvornår skaden er sket.

Da jeg fortalte min dyrlæge om smedens besøg og hvad der var sket. Mente han at skaden var sket der.

Og mit spørgsmål går simpelthen bare på om smeden har en forsikring der dækker? Jeg vil nok ALDRIG kunne bevise at det var hans skyld, da jeg så nok skulle have meldt det dagen efter hvor hun var halt.

Fra en MEGET frustreret hesteejer!

Inkarneret Hestetosse med sin HELT egen mening!

Flotte armbånd lavet af hestehår - se på http://www.bricksite.com/ZZDesign

På hestens røgt ses menneskets kløgt

0
0
Svar på denne tråd

Både smeden og dyrlægen...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2012 17:46

...har en ansvarforsikring der dækker hvis de eller deres ansatte, herunder lærlinge, begår en ansvarspådragende fejl.

Det foregår dog ikke sådan at man bare sender en regning. Man henvender sig først til synderen og hører om han vil vedkende sig sit ansvar og dække din udgift eller tab.

Vil han ikke det er du nødt til at have en advokat indover som tager den med hans forsikringsselskab. I yderste konsekvens er det retten der afgør om smeden eller dyrlægen er erstatningspligtig.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider