Heste der går på fold skal tilses mindst 1 x i døgnet, og det er staldejers ansvar eller den person der enten ejer eller lejer folden.
Lovgivningen foreskriver at det er den der har hesten opstaldet der skal føre tilsyn eller sørge for at der bliver ført tilsyn.
Hvis du har din hest opstaldet i selvpas, så er det ikke dit ansvar at tilse din hest, men det er dit ansvar at sørge for at den bliver passet forsvarligt.
modsat ejer eller lejer du den mark/fold som hesten går på så er det dit ansvar.
Lyder måske kryptisk, men i bund og grund så handler det om at placerer ansvar i det tilfælde hvor det er nødvendigt, fx ved ulykker osv.
Men under alle omstændigheder ville jeg da tilse min hest eller sørge for at andre gør det hvis jeg er forhindret.
jette