Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kastration = Tjavset man?
Forfatter: 
Dato:  30-07-2012 21:09

For ca. En måned siden fik jeg kastreret min hest. Han er 2 år og har hidtil haft en flot tyk og halvlang man. Men for en uge siden da jeg redte manen røg den nærmest af i totter og har siden været tynd og tjavset. Han er stoppet med at smide hårene nu.

Jeg formoder at det er normalt at de mister noget man/ pandelok eftersom det er et voldsomt hormonindgreb, at kastrere, men burde der ryge nærmest 2/3 dele?

Hesten er altså undersøgt for sommereksem og andre ting. Så det jeg egentlig vil med denne tråd, er nok at få en forsikring om at det er en overgangsperiode. Således at noget af manen gror ud igen.

Normalt er han er ganske smuk hest, men lige nu er han ikke for køn, vokset fra hinanden, overbygget og med 2/3 af hans hårpragt tilbage

Fortæl mig, at min smukke hest bliver smuk igen

What the hell we fighting for?
Just surrender and it won't hurt at all
You just got time to say your prayers
While your waiting for the hammer to fall

R.I.P

FERICO

0
0
Svar på denne tråd

Kastration
Forfatter: 
Dato:  31-07-2012 12:52

Jeg er veterinærsygeplejerske med speciale i smådyr, så jeg ved ikke om mit svar hjælper dig, men når man udfører en kastration piller man ved hormonbalancen, som du også selv er inde på. En kastration "virker" typisk efter en 3 ugers tid, dvs. herefter er det ikke længere muligt for handyret at producere sæd, produktionen af det mandlige kønshormon falder, dyret bliver ofte roligere etc.

Pelsen er også en af de parametre, der kan ændre sig. Dog bliver pelsen/underpelsen typisk tykkere, længere eller på anden måde mere kraftig. Min erfaring bygger udelukkende på neutralisation af smådyr.

Umiddelbart lyder det for mig lidt atypisk at manen bliver tyndere, men det kan da godt være det er omvendt med heste frem for hunde Såfremt mantabet skyldes kastrationen er det nok desværre permanent. Det ses i hvert fald ikke hos fx hunde, at underpelsen igen bliver tyndere.

Line & Hvedholms Figaro

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  31-07-2012 23:15

En af mine bekendte oplevede det samme. Når kuglerne røg, røg manen også.

Jeg håber ikke det sker for vores islænderhingst som til efteråret skal kastreres.

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

Ok......
Forfatter: 
Dato:  02-08-2012 18:00

Tak for svar.. Selvom det ikke ligefrem er opløftende.

Jeg kan kun håbe på, at det gror ud igen..Haflingere er altså pænest, når de har lang og tyk man...

What the hell we fighting for?
Just surrender and it won't hurt at all
You just got time to say your prayers
While your waiting for the hammer to fall

R.I.P

FERICO

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider