Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kolik på græs
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 18:54

Hej allesammen

Jeg har en islænder, der får kolik når den går på græs.

Vores græs er hestegræs - altså en blanding købt til heste, så det er ikke "fed" græs.

Derudover er det kun sået i en linje, således der ikke er så voldsomt meget græs som der kunne være.

På nuværende tidspunkt får han 200 gram (tør) roepiller opblødt morgen og aften + linamix + mineraler + hvidløg + probitikum fra Brogaarden - Dette for at afhjælpe problemer i maven. Han har gået med mundkurv, men får kolik, når jeg forsøger at trappe ham ud af mundkurven og over på græs uden mundkurv. Grunden til at jeg ønsker han skal gå uden er fordi græsset er så "spjevset" - ikke meget næring i det.

Nogen med erfaringer med dette?

VH

0
0
Svar på denne tråd

oversulten
Forfatter: 
Dato:  24-07-2012 23:31

Tror du ikke hesten er "oversulten" så den simpelthen foræder sig?

Jeg tror jeg ville give Fe-fattigt hø/wrap i småmasket net/slowfeeder, så den ikke er så skrupsulten og måske grovæder. Muligvis har den haft for lidt strå i maven igennem længere tid på grund af mundkurven?

0
0
Svar på denne tråd

Kolik på græs
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 08:48

Hej,

Min hest (der er i forfangenhedsrisiko og har bevist, at den ikke kan tåle græs) har en selskabshest, der før den blev selskabshest hvert ENESTE år fik kolik på græs (8-9 timer dagligt på ikke for kraftigt græs, passende med stråfoder på stald, roepiller o.s.v.), uanset hvor nænsomt den var græsset ind, hvilke probiotiske tilskud den fik og uanset dyrlægens gode råd.

Efter den blev selskabshest for min hest, hvor de går på jordfold 8-9 timer dagligt med adgang til halm, får foder og hø til middag og ellers fodres normalt resten af døgnet, også med fornuftige mængder stråfoder, har den ikke haft kolik en eneste gang.

Så jo, der findes altså heste, der ikke tåler at gå på græs. Om det så skyldes akut forædning (den er meget madglad) eller andre årsager kan jeg ikke sige, og dyrlægen kunne heller ikke sætte fingeren på noget konkret.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 11:46

Hvilken slags kolik får hesten?

Min får tit forstoppelses-kolik når han går på græs mere end 4-6 timer. Simpelthen fordi kræet glemmer at DRIKKE vand ;)

Så jeg har kunne løse det med at give ham 400 gram Irish Mash fra Hippolyt hver dag imens med ekstra meget vand blandet i. Plus elektrolytter.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider