Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodering af ældre pony i "hård" træning
Forfatter: 
Dato:  20-07-2012 18:27

Hej

Vi har en sportpony på 19 år, der efter 3 års fri, nu i løbet af det sidste år er sat i ridning og nu er ved at være i rigtig god form.

Han er gået fra at være ponyflommet til sportstrænet og slank.

Men nu synes jeg han er ved at være lige kantet nok, hoftehjørner er tydelige og bagerste ribben anes.

Jeg kunne måske ønsker lidt bedre muskelsætning på ryggen.
Hans kondition forventes fortsat at skulle forbedres i den kommende tid.

Pt. er han på døgngræs - og vil være det de næste 4 uger, men han rides seriøst 5-6 gange om ugen.

Når han kommer på ridecentret vil han få adgang til hø/wrap de fleste timer i døgnet.

Hvordan ville du sammensætte hans kraftfoder?

Mvh

Lene

Stutteri Englykke
Avl og opdræt af Welsh B og sportsponyer.

Perlino Welsh sec b pony hingst - top afstamning.

Til avlsbenyttelse - kan endvidere leases eller købes

Ifolet Welsh ponyhoppe sælges. Smuk og vel ...

0
0
Svar på denne tråd

Først og fremmest
Forfatter: 
Dato:  20-07-2012 20:22

ville jeg starte med at fodre ham minimum hver gang han har været redet.

Døgngræs er ikke nok til plage, heste i træning eller andre der kræver lidt mere.

Giv ham 500 g fuldfoder + lidt ekstra vitaminer efter hver ridning og trap det op til 1 kg inden han skal på stald. Så er han også vænnet til kraftfoder inden han kommer på ridecenter.

Hvis der ikke er græs nok skal han faktisk også have noget hø/wrap, men problemet er nok snarere at der ikke er næring nok i græsset.

Husk med en 19 årig pony at tænderne skal checkes og ordnes jævnligt men det har i nok allerede styr på.

Knæk og bræk med ham.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

Tak for input
Forfatter: 
Dato:  20-07-2012 20:31

Tak for input.

Han får selvfølgelig allerede kraftfoder efter hver ridning og tænder/orm mm er der styr på.

JEg er ude efter lidt mere specifikt input - hvilket kraftfoder, hvilke yderligere tilskud og lign.

Her er jo tale om BÅDE en ældre pony OG kontinuerligt forbedring af kondi og styrke.

Stutteri Englykke
Avl og opdræt af Welsh B og sportsponyer.

Perlino Welsh sec b pony hingst - top afstamning.

Til avlsbenyttelse - kan endvidere leases eller købes

Ifolet Welsh ponyhoppe sælges. Smuk og vel ...

0
0
Svar på denne tråd

senior
Forfatter: 
Dato:  20-07-2012 23:50

Spillers senior condition eller Hippolyt senior natur müsli kunne være et bud...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-07-2012 12:23

Jeg har en varmblod på 17 år, jeg er igang med og ride op.. Han går som din på døgngræs i øjeblikket.. Han får en muscle build kur fra Pavo, for og hjælpe med og bygge muskler, hvilket virkelig kan ses.. Så får han desuden en håndfuld Pavo All Sport, for og give ham lidt ekstra, så han har mulighed for og kunne lægge muskler og give noget ekstra energi... Desuden får han elektrolytter, hver gang han har svedt, for og holde saltbalancen i orden..

Efterhånden vil jeg sætte kraftfoderet op (Pavo All Sport), hvis jeg kan se han taber sig, eller har brug for mere energi..

Når han kommer ind på boks igen.. Vil jeg fortsætte med Pavo All Sport, bare i en anden dosis selvfølgelig.. Hvis han mangler energi, vil jeg skifte til Pavo Sport Fit, hvor der er lidt mere i.. Desuden vil jeg nok også fodre med Lucerne med mineralpiller i (mineralpiller = holder kalcium indholdet nede).. Desuden vil han få hø ad libitum..

Hvis han havde været yngre, ville jeg nok have valgt et mindre energirigt foder, men i samarbejde med en rådgiver, er vi blevet enige om, at pga. hans alder, han nok skal have lidt ekstra til hjælp... ;)

Sådan gør vi.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

Pavo Sportsfit
Forfatter: 
Dato:  23-07-2012 18:20

Jeg vil gerne anbefale Pavo Sportsfit suppleret med Pavos lucerne til ældre heste der trænes. Derudover godt wrap/hø i rigelige mængder. Det har min ponyhoppe på 24 år gået rigtig godt på. Er kun skiftet, fordi vi ikke selv må medbringe foder på hendes nye opstaldningssted. Nu får hun Sport fra Nobel og det er også ok, men jeg synes hun er blevet lidt "varm", så hun fungerede bedre på det andet.

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd

Tænkte nok
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 08:20

du havde styr på tænder og orm osv .-)

Check Hippolyts hjemmeside. De har et foder der hedder Super Condition. Det kunne være værd at prøve. Spillers har noget lignende i Conditioning Mix.

Tilfør evt en smule god olie i hans foder.

Husk vitamintilskud oveni da een udfodring generelt ikke er stor nok mængde til at være dækket.

jeg gør selv det at jeg supplerer med Hippolyts Naturmüsli her om sommeren da de er dækket med små mængder.

Ellers kan det hjælpe simpelthen at sætte ham op i foder og give ham ad to omgange om dagen nu og tre til vinter. Det er jo begrænset hvor meget man kan udfodre pr gang.

Og kig lige en ekstra gang på græsset. Er der nok og er det let nok for ponyen at få nok. Som en ældre hest der bliver motioneret flittigt bruger han måske ekstra tid på at hvile og så er der måske ikke græssetimer nok tilbage hvis græsset er for kort eller tyndt til at han kan få mad nok. Suppler evt med et par kg hø.

Har du spor mistanke til hans tænder trods tandpleje så prøv med Hippolyts Pre Alpin Senior der er forarbejdet stråfoder der er let at tygge og fordøje.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/

0
0
Svar på denne tråd

ffffffff
Forfatter: 
Dato:  25-07-2012 11:44

Vil anbefale dig Spillers Conditioning Mix:

www.spillers.dk/ sp_conditioningmix.html

Eller Saracen Show Improver Mix:

www.glsfoder-webshop.dk/ product.asp?product=342

Så ville jeg give wrap/hø selvfølgelig samt supplere op med Evitamin- selen som tager syren ud af musklerne efter endt arbejde (jeg har god erfaring med den fra Solanum)

www.horsehouse.dk/pi/Solanum-Vit-E- og-Selen-2-5-kg_1925_.aspx

Så ville jeg også give ham Elektrolytter (Jeg giver selv dem fra Brogaarden)

www.brogaarden.eu/Tilskud- Hest.141.aspx?recordid141=30569

Mangler du evt energi og lidt mere huld udover - kan du tilføjre 2-3 dl olie oveni.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Build-up.
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 00:08

Hejsa :)

Min datters 18 årige sportspony får 2 x 1½ liter Build-up fra Brogaarden + en dl havre + 1 dl olie i begge måltider. Han får kun 6-8 kg hø/wrap lige nu, da han er på græs, ellers får han 10-12 kg.

Og selvfølgelig lidt ekstra til salt balancen her i varmen :o)

Han er stævneaktiv og klarer sig fint med dette her i sommer. Han kommer op i foder til vinter.

Der findes også en Sixteen + fra Brogaarden, men jeg synes bedst om Build-up til ham.

Vi er alle glade for noget forskelligt - dette fungerer godt for os :o)

(Olien er dansk koldpresset rapsolie, vores elektrolytter er fransk salt uden jod - smil.)

0
0
Svar på denne tråd

Sportspony:)
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 09:45

Ved han er på build up så når han begynder at tage på af det ville jeg nok vælge, som nogle andre også siger, Spillers conditional mix.. Bella har gået på den og hun har holdt hul SÅ fint, nu ved du jo selv hvor meget hun kunne køre sig selv op sidste år så hun smed alt hvad der hed sul på kroppen..

Håber det kommer til at fungere:) han er en god dreng:)

Jette Nielsen

Bella af Hesselbjerggård

"Nogle venner kommer for en stund -

andre kommer af en grund"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider