|
|
| Mundkurv |
|
|
Må jeg opfodre alle til at gå ind på dyrenes beskyttelses hjemmeside og læse deres artikel om mundkurve fra d 22 juli 2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mundkurv til heste |
|
|
Jeg kan ikke finde det indlæg du skriver om - gider du ikke indsætte det som link. Vil lige sige, at jeg har to ponyer der går med mundkurv de timer de går på græs, tiden på "jordfold" har de dog ingen mundkurv på. - og det har bevirket at vores lille shetlænder kan nyde tiden ude på fold, istedet for at stå på stald. Inden hun kom til os, havde hun været forfangen - og det har vi heldigvis været forskånet for, i de to år hun har boet her. Mvh. Dorthe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hvorfor opfordre til det? |
|
|
Jeg forstår ikke, hvad hvad er det du vil opnå? Det er så nemt at være kloge åge på andres vegne og tage den belærende hat på. Artiklen fra dyrenes beskyttelse tager en meget enten-eller vinkel, der nok ikke afspejler de flestes virkelighed, men selvfølgelig er et godt udgangspunkt for at starte en debat. Jeg gider ikke forsvare vores brug af mundkurven. Vi har hver især forskellige heste og nogle rammer vi skal holde hest/pony i, og der kan mundkurven være den bedste løsning. Jeg kender flere der bruger mundkurv og hvor hestene stadig trives rigtig godt. Jeg kender også nogen der har forsøgt med mundkurv men har skrottet den, fordi hesten ikke kunne håndtere det. Det jeg vil frem til er, at langt de fleste af os nok er i stand til og også vælger den rigtige løsning for hver vores heste.
Hilsen Mette *Mine børn har en pony, Sam* *Mine børn har en pony, Ibrahim* *Sam er en drømmepony* *Ibrahim er en drømmepony*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor mundkurv??? |
|
|
Jeg er sikker på at alle (de fleste) vil deres heste det bedste. Men at man kan syns at en mundkurv er løsningen, er da den værste omgang ævl jeg har hørt!! Jeg kan forstå hvis du er opstaldet et sted og indgår i ind og udluk, hvor valget er ikke eksisterende for hvor og hvor længe din hest skal være ude. Men har du muligheden er der da så mange alternativer til mundkurven. Stribeafgræsning, jordfold med hø/halm på, det kan da ikk være så svært. Hvorfor vil man fratage sin hest retten til at være fysisk med foldkammeraterne? De kan ikk nusse og klø, vise sit kropssprog og lige nu er luften fyldt med insekter der bider og efterlader sig kløende stik. Sidste jeg læste herinde var en der spurgte om hvornår hun kunne give sin føl-hoppe mundkurv på?!?! Aj men nu har det sq da taget overhånd. Jeg er desværre ikk en kloge Åge, der er rigtig mange ting jeg stadig ikk ved. Men jeg sætter mine hestes trivsel og velbefindende højest, og derfor ville jeg aldrig byde dem en mundkurv. Jeg har selv en IC der elsker græs og hurtig får mave. Men han står halvdelen af døgnet på en mindre mark med lidt græs og masser af ukrudt og urter, så han har noget at pille i, og så stribeafgræsser de om natten. Ja det tager mere tid end lige at smække en mundkurv på, men mine heste er det værd. Forstår ikk hvorfor du blir så vred. Hvis du er overbevist om at mundkurv er lykken for din hest, hvilket jeg har svært ved at tro, så lad dog min opfordring gå i glemmebogen igen for dit vedkommende. Det jeg gerne ville opnår var at mundkurv brugerne ville tage det op til ggenovervejelse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har vi |
| Forfatter:  |
low ♣rider♣ |
| Dato:  |
09-07-2012 09:39 |
|
der hvor min hest står, haft problemer med græs og begyndende forfangen (som er i orden nu) Dyrlægen forslog mundkurv. Den blev købt og hesten holdt nærmest op med at leve. Den stod bare og så på de andre græsse.... Så nævnte dyrlægen at græsset er værst om natten. Nu bruger vi, indtil videre, denne løsning: Om morgen/tidlig formiddag lukkes hestene ud på græsfolden, hvor græsset ikke er særligt højt. Ved aftentid inden mørke, hentes de ind på en jordfold med udpinte græstotter. Her er der også halm til rådighed i dæk. Det ser ud til at være den bedste løsning p.t. og der er ingen symptomer på forfangen eller andet. Det tager max. 1.5 min at lukke dem ud og 3 min. at lukke dem ind. Men det er også nemt når man ikke står på et ridecenter eller andet stort sted, hvor der er mangel på folde. Så mundkurv blev prøvet og hurtigt droppet igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt at høre |
|
|
 Godt at i fandt en anden løsning end lige den nemme med mundkurven.. Og så troede jeg faktisk at det var bedst at hestene var ude om natten altså i forhold til sukkerindholdet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bruger mundkurv |
|
|
Hej Bulldoggen Min hyp har gået med mundkurv, og jeg har det godt med det valg. Han går på døgnfold. Ellers skulle han stå alene inde og når man har arbejde er det ikke lige let at få det til at passe med at køre ud i stald og lukke ud. Ellers kunne han gå på enefold, det synes jeg er synd. Så ja ved godt hvad dyrens beskyttelse siger, men ved også at realistisk set kan man ikke altid gøre det hele perfekt. Har en fjord der er tilpas i vægt og nu kan gå uden mundkurv fordi han gik med den 22 timer i døgnet da de blev lukket ud på sommerfolden, som nu er græsset ned så han kan holde til det  Så ingen dårlig samvittighed her og er egentlig lidt forundret over angrebet.  mvh Heidi
I have CDO, its like OCD. Only the letters are in alphabetical order. like they should be.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| angreb ? ? ? |
|
|
Det skam ikke et angreb, bare et forsøg på at få folk til at tænke over brugen af mundkurv Min smed anbefalede mig at droppe sommergræsset og gemme det til efteråret hvor det ikke er risikabelt for hesten mere at gå og nyde det. Så istedet for at en hest skal gå alene, hvilket jo bestemt ikke er ønskværdigt. Går alle sammen på en jordfold ex og får tildelt hø/halm. Alt andet end lige er det sukkerholdige græs ikke sundt for nogle uanset vægt og sundheds-status. Står helt af på at du synes det er forsvarligt, at lade din hest gå med den 22 timer i døgnet  Og så lidt mystisk at du ikke vil lade den gå alene, men gerne forhindre den- via mundkurven - at være social med sine kammerater. Det giver da ingen mening  Hvordan klør den sig når den er blevet stukket af myg, fluer , bremser, mitter mm?? Og hvordan nusser den og leger med sine kammerater? Dette indlæg er ikke et angreb på nogen vil jeg gerne understrege på det kraftigste. Det er åbebart blevet lidt af en dille at give sin hest mundkurv på. Det syns jeg er katastrofalt, og går ud over hvor dejlige dyrs velfærd!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalal |
|
|
Jeg har læst det og jeg er ikke enig med dyrernes beskyttelse i dette enme. Min har mundkurv på og har det fint. Han har det meget bedre end dengang han var overvægtig og den gang han gik alene på jordfol hele sommeren. Så her er mundkurv altså en god ting.
Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mundkurv. |
|
|
Desuden så insuinere du at folk som benytter mundkurv ikke har tænkt sig om. Du er MEGET offensiv i din måde at skrive på og nærmest angriber alle som bruger mundkurv og anklager dem for at ville vælge den lette løsning for dem selv.  Jeg synes du skulle slappe lidt af og undersøge hvad folk egentlig har af tanker inden de benytter mundkurven. Jeg selv har forsøgt alt andet end mundkurv inden min fik sådan en på. Jeg har haft ham i 4år. Han har været overvægtig i det meste af tiden. Jegh ar prøvet lade ham komme på græs med de andre, med det resultat at han tog 50kg på på få måneder. Dette var ikke bare luft i form af gør vom. For de mange kg hang ved i fler år efter! Til sidst var han så fed at jeg måtte gøre noget drastisk. Det betød slankekur med minimalt foderindtag. Og da sommeren kom, kom han ikke på græs. Jeg var så heldig at stå et sted hvor jeg havde mulighed for at han kunne have sin HELT EGEN jordfold. Der gik han så med frøgræs adlibitium og jeg gav ham wrap 2-3 gange om dagen. Men jeg skal love dig for at min hest ikke var tilfreds. Han savnede de andre heste så meget. Han havde vel nok heste lige på den anden side af hegnet til begge sider. Men det er på ingen måde det samme som at gå op ad dem. I år valgte jeg at forsøge med mundkurv. 1. jeg har ikke mulighed for jordfold 2. jeg har ikke lyst til at han skal stå alene på jordfol hele sommeren. 3. jeg synes heller ikke det var fair overfor ham at lade ham tage 50-60kg på igen med det til følge at han ikke kunne præstere eller få noget mad til vinter. Og det er faktisk en succes med den mundkurv. Han kan drikke, han kan klø sig, og flokken er som den hele tiden har været. Han har sin mundkurv af om natten da der ikke er så meget krudt i græsset om natten når solen ikke er på. Selvfølgelig kan han bedst lide at gå uden. Så han kan få lov at rå-æde. Men velfærdsmæssigt er det bare ikke godt for ham. Jeg har en hest som holder vægten, som klør og leger med de andre. Og nemt er det altså ikke! Det betyder at jeg skal ud hver aften kl. 17-19 og tage hans kurv af. Det betyder jeg skal lappe den sammen næsten dagligt da snorerne ofte bliver slidt af vand osv. Det betyder også at jeg eller min mand skal ½ time før op hver eneste morgen for at give ham han mundkurv på igen. Du kan læse mere om mine erfaringer i denne tråd. Men måske det ingen forskel gør når du på forhånd har besluttet dig for at det er dyreplageri.  www.heste-nettet.dk/forum/1/2297978/ 2297978/ Jeg synes du er helt ekstremt fordømmende omkring brugen af mundkurv og skyder hesteejer i skoende at de er små dovne og bare vil have den lette løsning. Hvad ved du egentligt lige om det? Ingen ting!
Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Her går shetter også med mundkurv, og han trives.... Alternativet ville være han stod på stald, da vi ikke har en jordfold. En sådan en kunne selvfølgelig laves, men så skulle han gå alene. Og ham den store skulle gå alene på græs. den løsning ser jeg ikke særlig socialt Stribegræs virker heller ikke. Bliver han stukket eller det klør et sted, ja så klør han da. En mundkurv kan altså også, bruges til at klø med Han kan endda stå og gnubbe med ham den store Og så har vi træer, der kan kløes på. Her er mundkurven den løsning, som gør at begge heste stor trives 
Selv den mindste stjerne lyser.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bulldoggen |
|
|
Vores sommerfolde er delt op i slankefold og almindelig fold, men inden slankefolden er græsset ned ja så er det altså en fedefold. SÅ de første 14 dage- tre uger gik min fjord med mundkurv pånær de par timer han var inde hver eftermiddag. Det ændrede ikke noget for ham i forhold til flokken for hans tid bruger han fornuftigt(at spise) og at lege med de andre er spild af tid og kræfter i hans hoved. Så ja "den lette" løsning, men den bedste for min hest 
I have CDO, its like OCD. Only the letters are in alphabetical order. like they should be.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op |
|
|
er lidt overrasket over at folk tager det på den måde. Som jeg også har skrevet længere oppe, så er jeg sikker på at alle vil deres heste det bedste-inklusiv jer der har skrevet her nu! Som jeg vidst også har nævnt, kan jeg forstå hvis man bare ikke har andet valg. Så er det jo enten eller, og der må man selfølgelig gøre det der skal til. Jeg vil ikke kalde en mundkurv for dyrplageri, men helt klart en forringelse af livskvaliteten. Jeg tager udgangspunkt i adskillige tråde herinde, plus hende der har lejet sig ind på min mark. Jeg har tilbudt hende alle muligheder og alligevel ville hun have den skal gå med mundkurv-det forstår jeg ikke. -Det er så heldigvis løst nu, uden mundkurv  Hendes valg var på baggrund uvidenhed, og derfor anbefalede jeg dyrenes beskyttelses note ang emnet. Det kunne jo være at andre bare havde set en mundkurv et sted, og tænkt smart, uden at overveje evt alternativer. Min tinker/ic ville også æde sig halvt fordærvet, hvis han fik lov. De andre to kan bedre tåle det, men der bliver taget hensyn til tinkeren. De får ikke lov at gå døgnet rundt på græsset, selvom det da ser herligt ud. De er inde sammen og ude sammen, på den måde har vi græsset til langt ind i efteråret, undgår fede heste, og en ulykkelig tinker der skal stå alene. Alle argumentere for at enten bliver hesten fed eller også er det mundkurv. Det er da ved gud ikke så sort og hvidt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| buldoggen |
|
|
Din hest kan også blive forfangen til efteråret, til info, når vi kommer hen til de kolde nætter  Og for den sags skyld kan hø og wrap med meget sukker i gøre hesten forfangen, så man kan aldrig vide sig helt sikker.
Hilsen LouiseN Langsomt er hurtigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalalalala |
|
|
Det kan godt være du ikke mener det så slemt. Og at du ikke mener at angribe i det du skriver. Men det er nu engang det du gør. Pas på dit ordvalg. For du kommer med nogle meget fordømmende og grove udmeldninger om folk der bruger mundkurv til deres hest. Og det kan godt være det ikke er den hensigt. Men det er nu engang det du gør ved at skrive som du gør. Hvis jeg så være helt ærlig til slut, så tror jeg at dine egne opfattelser bygger på uvidenhed og hurtige konklusioner. For jeg kan ikke genkende det du skriver overhovedet.
Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg synes nu ikke selv jeg på nogen måde gav udtryk for at være vred i mit tidligere indlæg. Jeg spurgte efter en årsag til indlægget og gav udtryk for min holdning til artiklen. Efter min mening giver det her forum mest værdi, hvis der er plads til og accept af forskelligheder og især en tolerance overfor at vi har forskellige udgangspunkter, og det ikke handler om at der kun findes én rigtig måde og resten er forkert. Jeg er enig i, at et godt udgangspunkt er at spørge ind til årsagerne til hesteholdernes valg. Som jeg skrev tidligere har vi alle forskellige måder at holde hest på indenfor forskellige rammer. Jeg gider stadig ikke forsvare vores brug af mundkurv til ponyen. En ting er sikkert, jeg er den der bedst kan vurdere og tage ansvar for vores ponys velfærd. Det er muligt nogen synes mundkurv er en dille - jeg mener det er fordi, at mundkurven løser nogle af de problember der tidligere var.
Hilsen Mette *Mine børn har en pony, Sam* *Mine børn har en pony, Ibrahim* *Sam er en drømmepony* *Ibrahim er en drømmepony*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalal |
|
|
Mette. Mit svar var ikke til dig. Men til bulldoggen ?cæsar? 
Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Huttelihut... |
|
|
Camilla, jeg ved det Du og Louise må have skrevet samtidig med mig. Jeg håber ingen er i tvivl om at jeg er pro mundkurv (når nødvendigt) og er sikker på, at folk bruger dem, fordi de vil deres heste det bedste 
Hilsen Mette *Mine børn har en pony, Sam* *Mine børn har en pony, Ibrahim* *Sam er en drømmepony* *Ibrahim er en drømmepony*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Som en skriver at vi har ret til forskellige meninger. Ja da og gudskelov : ) Jeg er mod mundkurv-accepter det og lad vær med at gå helt i selvsving. Jeg har opfordret til at læse en annonce, det dit eget valg, hvis du ikk har lyst, så lad dog bare være, længere er den ikk. Du behøver ikk forsvare dit valg, eller hidse dig op. Som sagt det er lovligt at være uenig, det er trods alt et forum med plads til debat. Eller har jeg helt misforstået det? jeg holder fast i min mening, for mig er mundkurv no go! Og for dem der argumentere for dem pga fedme og sygdom, så svare jeg gerne igen at jeg syns bestemt der er et alternativ- dog med undtagelser. Hvis du tilfreds med dit valg og syns din hest trives med det, så vær da ligeglad med hvad jeg syns. Som sagt mit indlæg var udelukkende en opfordring, og til ex dem der vaklede imellem skal, skal ikk. Kunne den måske-måske ikk være en hjælp
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Nu har langt de fleste ikke ret mange valgmuligheder for deres heste i og med de er opstaldet ude.. Heste kan sagtens blive forfangne trods de ikke er overvægtige og dette kan de sagtens blive på hø/wrap, som en anden også skriver.. Så at tro man kun kan undgå det ved jordfold med grovfoder er utopi... Mundkurv er ofte et must i DK, vi gøder markerne alt for godt og hestene er slet ikke skabt til al det sukker i "maden"... Så når folk der har opstaldet ude, eller ikke kan tilkøbe sig mere jord hjemme for at lave sand/jordfolde, vælger mundkurv til deres heste, er det klart at foretrække kontra overvægt med diverse følgesygdomme.. Langt de fleste heste får dem jo også af i løbet af dagen, så de kan pelspleje med de andre.. De kan spise, drikke, klø sig osv resten af tiden.. Så længe man skaffer en mundkurv der sidder korrekt uden at genere, så kan jeg virkelig ikke se problemet i mundkurve... Jo, dem der har voldsomt overvægtige heste, som ikke gider gøre andet ved dem end at smide mundkurv på 24/7, det er et problem, men det er vist et fåtal det drejer sig om.. Dem jeg kender til, motionerer deres heste, tænker over foderindtaget osv osv...
Nyere Kieffer Donau, 17", sort, mellem/bred bom, top lækker springsadel sælges, se under mine annoncer! Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige over |
|
|
Jeg vil tillade mig at vende den her om 'Bulldog' og bruge din egen retorik. "Hvis du tilfreds med dit valg og syns din hest trives med det, så vær da ligeglad med hvad jeg syns."
Hilsen Mette *Mine børn har en pony, Sam* *Mine børn har en pony, Ibrahim* *Sam er en drømmepony* *Ibrahim er en drømmepony*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jam det jo fantastisk! |
|
|
Jeg blir faktisk bare glad af at læse alle jeres svar. For det må jo betyde at der heldigvis stadig ER heste i dk der er så heldige at komme ud på fold flere timer dagligt:-) Jeg er ikke selv tilhænger af mundkurv, men når man tænker på alle de heste som kun er ude 1-2 timer om dagen, så synes jeg at mundkurven er et lille problem, også i forhold til de heste der mange steder går på ene-fold pga frygt for skader. Og alt i alt, set i forhold til dyrevelfærd/ dyrenes beskyttelse, så har vores heste det jo en hel del bedre end fx produktionsdyrene har.
En gang fjordhest - altid fjordhest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| groft sagt |
|
|
er jeg også ligeglad med hvad du syns. Men vil ligesom alle andre her, have lov til at sige min mening, ligesom du siger din.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeanette mufasa |
|
|
tak for et konstruktivt svar! Og ja det er som en anden har nævnt rigtig dejligt at mange heste kan komme ud på fold.  Læste en anden tråd, hvor en nævnte at hendes dyrlæge var imod det pga det sled fortænderne ned på hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum... |
|
|
Jeg har også læst om et par tilfælde, hvor fortænderne var blevet slidt af at gå med mundkurv. Det ene tilfælde er nok fra den tråd du har læst, hvor jeg spurgte hvilken mundkurv det var, og det var så en green guard. Den ville jeg så nok selv være lidt betænkelig ved at bruge af den årsag.
Hilsen LouiseN Langsomt er hurtigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|