Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fuldfoder eller tilskudsfoder?
Forfatter: 
Dato:  25-06-2012 22:26

Bruger I et fuldfoder eller et tilskudsfoder til jeres ponyer/heste, som er i ridning? Og hvorfor?

Hvis I bruger tilskudsfoder, giver I så noget ekstra for fx energi?

mvh Stine

Hestebokse sælges. To fronter, to sider, 3x3 meter - 4000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-06-2012 09:44

Jeg har brugt begge dele. Både samtidig og hver for sig.

Hvis hesten har brug for meget mad, er det nemt at vælge fuldfoder, da den så samtidig er dækket ind med vitaminer, og hvis den har brug for mindre mad, eller mad og noget havre for at give energi, så ville jeg vælge tilskudsfoder.

Jeg selv foretrækker at fodre med meget wrap eller græs og så vitaminer. Skulle min blive for tynd, får den lidt fuldfoder oveni uden korn, da min har for meget ernergi.

God 17" Stübben springsadel til salg.

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  26-06-2012 13:52

Jeg har haft svært ved at finde et fuldfoder med et, for mig, acceptabelt stivelsesindhold, og så synes jeg, at det er store mængder, man sædvanligvis skal udfodre af krybbefoder. Derfor bruger jeg et tilskudsfoder evt. kombineret med stivelsesfattigt grovfoder til at give huld, hvis det er nødvendigt.

Nu har jeg mulighed for at fodre opblødt foder, og så er det jo nemt at hente evt. ekstra foderenheder fra roe- eller fiberpiller. Jeg blander en madpakke til hvert måltid og så hælder staldejer vand i lige før fodring - fiberpiller er hurtigt opblødt.

Derudover giver jeg en lille smule Linamix, som giver en rigtig flot pels..

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil

0
0
Svar på denne tråd

Fuldfoder/tilskud
Forfatter: 
Dato:  26-06-2012 19:58

Jeg undrer mig bare lidt, for på mange af producenternes sider, så anbefaler de fx 8 kg. wrap til en hest på 500 kg, uanset om man fodrer med et tilskudsfoder eller et fuldfoder. Og der må jo være forskel...

Jeg har altid hældt mod tilskudsfoder, men jeg skal have en hest opstaldet, og så var det selvsagt noget nemmere for staldejer med et fuldfoder, eller i hvert fald at hesten kunne klare sig med tilskudsfoderet og hø...

mvh Stine

Hestebokse sælges. To fronter, to sider, 3x3 meter - 4000 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Tilskudsfoder
Forfatter: 
Dato:  27-06-2012 09:04

Jeg er mest tilhænger af at fodre med et tilskudsfoder, da jeg så er sikker på, at hesten er dækket ind med vitaminer og mineraler uanset hvor meget foder den skal have.

Min nuværende hoppe er meget trivelig og hun fodres dagligt med godt 1 kg. Kondor Müsli fra Salvana, som er et tilskudsfoder. Hun skal simpelthen ikke have mere udover sit hø.

Min tidligere hoppe skulle derimod have meget foder, og hun blev fodret også med et müsli tilskudsfoder og fik så derudover havre og hø. Godt nok var hun meget livlig at ride, men jeg kunne ikke mærke forskel på om hun fik havre eller ej, og havren var det hun tog bedst på af. Så jeg er ikke så kornforskrækket, hvis det er det hesten bedst trives med at spise.

Så om det skal være fuldfoder eller tilskudsfoder afhænger vel af hvor trivelig hesten er og hvor lidt eller hvor meget den skal have i krybben.

Rambo Original Heavy med 3 leg arches str. 145 sælges

Nyvasket 1000 excl. porto

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-06-2012 10:04

Vi bruger for det meste tilskudsfoder sammen med havre, lucerne og self. hø.

Vi har haft en hest, som skulle tage en del på, og han kom i en periode over på et fuldfoder, mens han tog på, fordi han skulle have mange FE, for at tage på. Bagefter kom han over på tilskudsfoderet.

Den største grund til vi bruger det er, at det er meget billigt.

Det skal dog siges at hvis en hest ikke trives på det, så kommer de selvfølgelig over på noget andet (dyrer). :)

Mvh. Marie.

Det er sjovt at tage hesten alvorligt.

Din hest, DIT ansvar!

Skøn pinto-plag sælges BILLIGT - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen "foder"
Forfatter: 
Dato:  27-06-2012 11:09

Ved mig går hestene i løsdrift, der er kun græs til beskæftigelse, ikke nogen fodermessig værdi.

Der bliver givet en håndfuld lucerne med naturligt vitamintilskud i om morgenen.

Ud over det bliver der lagt hø ud, 3 gange i døgnet, så der er tyggetid nok, og efter hestenes samlede huld vurdering. Bliver de alle lidt for runde, skære vi lidt ned, taber de sig til normalvægt igen, sætter vi dem en smule op..... Jeg sørger for der ALDRIG går mere end 4 timer uden hø.

Mine heste er igang dagligt, min vallak bliver brugt til langture, flere timer af gangen ofte, og jeg har intet problem med at holde huld.

I bund og grund kan heste leve af hø, wrap eller lucerne, men grundet jordbundsforholdene i DK, har vi brug for at tilføje vitamin, mineral og sporestoffer til hestens foder.

Ud over det, har de himalaya sten, så de kan få dækket salt behovet.

----- Line -----

Lyt til din hest,

Så lytter den også til dig.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-06-2012 12:40

Min DV vallak på 8 år, som motioneres 4-6 gange i ugen får følgende.

Fra maj til sepember/oktober går han på døgnfold med masser af græs, i de måneder får han 1 sommerkiks fra Salvana og Omega 3+6+9 pga. af kløe

De andre måneder får han stadig græs fra morgen til aften, samt ca. 500 gram Linamix afh. af huld, 150 gram vitamin/mineral fra HorseLux, Omega 3+6+9 som forbyggende til kløe om sommeren, så får han som lidt fylde i krybben Greenpower O'grass max 300 gram, de ting er fordelt på 2 måltider og så spiser han max 6 kg. godt hø i døgnet.

Det er hvad han lever af, han stortrives og har en dejlig naturlig energi

Jeg synes generelt mange heste får ALT for meget krybbefoder

Selv den mindste stjerne lyser.....

0
0
Svar på denne tråd

Forskelligt.
Forfatter: 
Dato:  27-06-2012 18:10

Men for det meste tilskudsfoder da jeg altid tilsætter noget alt efter behov.

Part søges.

Velgående 3års sælges. Tilridning påbegyndt.

Bolig på landet søges i Helsingør/omegnen. Evt. Hillerød. Med mulighed for leje af lille stald el. opstaldning.

0
0
Svar på denne tråd

Fuldfoder eller tilskud
Forfatter: 
Dato:  28-06-2012 11:58

Jeg har to grundfoder som jeg bruger til fuldfoder. En almindelig musliblanding og et stivelsesfattigt alternativ. Måske mest for lækker-hedens skyld. 50 % af krybbefoderet er nemlig roepiller.

Dertil tilsætter jeg lidt trave sport efter behov - tidligere har jeg brugt DLGs minivit.

Bliver de for tynde, fylder jeg op med lucerne eller oliefoder fx. linamix eller horse speed.

Ideelt kunne de jo fodres med hø ad lib, men de bliver altså fór runde af det.... Om vinteren får de gennemsnitlig 10 kg. hø dagligt.

Det korte af det lange bliver nok at jeg bruger begge dele:-)

Dårligt temperement findes ikke, kun dårlig opdragelse

Tillidsfuld hingsteføl Lionell/Schwedengruss - sælges ved fravænning

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider