Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fording af 3 års / tilridning
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 11:42

Hej med Jer.

Det er umuligt for mig, at finde rundt i det med foder:-/ Jeg har ikke haft en 3 års før. Han gå tur 2 gange om ugen og bliver trænet fra jorden 2 gange om ugen. Planen er at jeg vil ride lidt ture på ham i løbet af sommeren. 1-2 gange om ugen. " rigtig" tilridning først engang til vinter.

Han går på døgngræs og får sure grow. I vinters fik han wrap, lucerne, linamix og sure grow.

Jeg tænker om han skal have noget ekstra/ andet foder så han har noget at sætte muskler af, når vi begynder at ride lidt?

Hvad gør i med Jeres 3 års. Får de noget ekstra?

Han blev 3 i marts og er ca 160 cm på nuværende tidspunkt.

Billede

billedet er fra i onsdags-han er nogle gange oppustet af græsset, men jeg synes ikke han er tyk. Om vinters fik han meget wrap og linamix, da han havde svært ved at holde hul.

Håber på nogle gode forslag og erfaringer.

Hvad har virket for Jer?

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 14:23

Jeg har sendt en PB til dig.

0
0
Svar på denne tråd

har....
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 21:37

Har også en oppustet (og tyk, dog) 3-års, jeg så småt er i gang med tilridningen ved.

Hun får:

Vitaminer, en håndfuld lucerne, YSY og en smule salt. Det er det!

Du skal ikke gøre det svært for dig selv, ISÆR ikke når den er på græs, og ikke tynd. Sålænge de får vitaminer, er det fint, da de ikke længere vokser (ret meget..).

Havde det været en 1 eller 2-års ville jeg anbefale vitaminer med meget ca-p i , ex travo, men 3-års, så er det faktisk valgfrit, da de så er udvokset.

Selvfølgelig, hvis du vil tilride den "hurtigt", så den skal arbejde hårdt, skal den have ekstra. Jeg tager det stille og roligt, så min skal ikke have mere.

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

undskyl
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 22:01

mig men en hest på 3 er altså ikke udvokset,de kan vokse indtil 5-6 års alderen og arabere og islænder er meget senere end andre racer,dertil kommer det at hestens knogler er BLØDE indtil 5-6 års alderen,så det vil være her belastningen er størst,mine kunne jeg aldrig drømme om at tilride minimu som 4 års, og har pt en hoppe på 6 som først er ved at blive tilredet fordi hun ikke har været klar både fysisk og mentalt før nu,bare lige lidt oplysninger:-)

Men mine får wrap ad libitum også under tilridning,nu går de på døgn græs og får ikke noget ved siden af og de er sunde og raske så medmindre du træner meget hårdt ville jeg ikke give ekstra.....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 22:25

Nu var det jo ikke vores mening om "den rigtige" alder for tilridning TS spurgte til, for den bliver vi ALDRIG enige om.

Mht foder til 3 års som er under tilridning...

Jeg har selv 2 3 års. En som er tilredet og blev det i foråret og en som er igang mhp sadelkåring i august.

Som udgangspunkt får mine wrap ad libitum. Desuden får de det som dengang hed TM Hors Balance som er beregnet til drægtige hopper, plage og ungheste. Dertil tilsætter jeg ekstra ved behov, den som blev tilredet i foråret fik lidt linamix og en smule af det müsli de brugte på opstaldnings stedet ved siden af, Linamixen fordi han godt kunne bruge lidt ekstra til sidebenene og müslien mest fordi min veninde synes hans mad så dødkedelig ud. Min hoppe synes jeg manglede lidt til at hjælpe med at sætte muskler og lige kom i den helt rigtige kåringsform, så hun har fået ca. 1 kg Build Up ved siden af. Hendes ridning har så primært bestået i longe og baneridning indtil nu.

Hvis din ikke laver mere en lidt gåture og arbejde fra jorden og senere lidt kort skidtture, ville jeg som udgangspunkt fortsætte med hans nuværende foder og så kun tilsætte ekstra hvis han virker til at der opstår et behov, hvilket jeg ikke kunne forestille mig. Det samme ville jeg gøre når du vil igang med den egentlige tilridning senere på året. Ikke alle heste har behov for en masse ekstra, fx er det heller ikke alle gamle heste som bliver svære at holde huld på.

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Købes:

RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe) str. full, dr

RBH Brune gamacher str full

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar:-)
Forfatter: 
Dato:  22-06-2012 09:06

Jeg fortsætter med samme foder hen over sommeren og så får han noget ekstra til vinter, hvis det er nødvendigt.

Jeg har ikke noget jeg skal nå med ham, så jeg tager det hele stille og roligt.:-)

God weekend

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider