Jeg måtte aflive min gamle hest i december og siden har vi kun haft en venindes heste til at gå i vores løsdrift og folde, men da hun har valgt at flytte dem tættere på hvor hun bor, stå løsdrift og folde nu tomme.
Det er egentlig også ok, hvis det altså ikke er fordi det tager lang tid at slå græsset på foldene og det er ikke nemnt at slå under hegnet. Vi vil gerne have at det ser pænt ud og undgå at ukrudt spreder sig til vores andre græs arealer, derfor vil vi ikke bare lade det gro vildt.
Vi er ikke interesseret i at have heste og folk her hele året og vil egentlig helst undgå at have folk rendende hver dag og på alle tidspunkter af dagen.
Det er også derfor at vi egentilg havde besluttet at det bare skulle stå tomt, til jeg engang får tid til at have hast igen.
Men nu overvejer vi at det måske ville være okay at have et par hest til at holde græsset nede i sommer månederne.
Grunden til at jeg tænker at det skal være gratis er at vi har en del krav til heste og ejer.
Der skal fjernes hestepære fra folden 1-2 gange om ugen.
Løsdriften skal holden ren og pæn (ikke tyk madres)
Man skal selv sørger for at der er vand og evt foder (vi vil selvfølgelig gerne kigge til dem dagligt at de er ok)
Vores 2 hunde kan godt finde på at gå på foldene og i løsdriften, det skal de kunne gøre uden at blive sparket (er klar over at hesten kan blive forskrækket, men det skal ikke være en hest der konsekvent sparker, bider eller jagter hunde)
Vi har høns som gå gennem løsdriften for at komme ud, det skal de også kunne gøre uden at blive jagtet, trampet osv.
Der er kun ca 1 - 1 1/2 tdl fold så det er selvfølgelig begrænset hvor meget græs der er.
Jeg tænker at det kunne være en mulighed for skadet eller pensionist hest eller måske hoppe med føl.
Men kan man mon finde en som vil opfylde alle vores krav og kun kan have sin hest her et par mdr???
Vi havde også snakket om at anskaffe os et par kalve, men vi synes bare ikke tiden er der til at passe dem, det er også derfor jeg ikke skal have egen hest lige nu.
Så hvad siger i, tror i det er en mulighed eller skal vi fortsætte med at slå græsset eller har i forslag til andre løsnings muligheder?