jeg bruger en skarp køkkensaks og klipper den først lige .. nu har jeg en hest med meget tyk man så der falder altid strittere ud inden under så der vender jeg saksen lidt på skrå således det inden under bliver lidt kortere.. og til sidst ligger jeg en lille gulerod på gulvet og så retter jeg til når han kigger med så den bliver pæn i alle stillinger og det er ikke sådan at den bare ser knivskarp ud.. det synes jeg nemlig ikk er pænt
Jeg rykker man med en urtekniv! Jeg tager en tot hår, skubber 2/3 opad og skærer håret over. Det kræver noget øvelse og du kommer med garanti til at skære dig selv i fingrene en gang eller 2 . Men det bliver rigtig flot og naturligt.
Jeg starter med at klippe den, så den får stort set den ønskede længde. Efterfølgende bruger jeg en mankniv til at skære/rykke spidserne med, så det ser lidt mere naturligt ud.
Midt på manen, hvor den er meget tyk bruger jeg en udtynder saks.
Min hest har en meget kraftig og lidt stiv man, så den er forholdsvis nem at ordne så det ikke ser alt for kunstigt ud