Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Puls i et forben - andet end forfangen?
Forfatter: 
Dato:  04-06-2012 16:11

Jeg er ved at få grå hår over min 4 års vallak.

 

For to uger siden stod han med puls i det ene forben (og udfyldt blodkar i det andet, eller hvad det nu hedder) og var også halt. Dyrlægen kom og kiggede, og han var helt sikker på, at hesten ikke var forfangen. Efter at have visiteret den, mente han det var en hovbyld. Han skar dog ikke i hoven. Hesten fik smertestillende i 6 dage. Dagen efter var han stokhalt, men så blev det bedre og efter to dage var der intet, når han gik.

 

Nu har smeden så lige været der, og han er sikker på, at hesten IKKE har haft en hovbyld og at den IKKE har været forfangen.

 

Men hvad er det så?

 

Hesten har stadig puls i benet (nogle tidspunkter er der dog ikke rigtig noget - jeg tjekker jo hele tiden ). Han er dog ikke halt og virker ikke øm. Jeg kan sagtens løfte ben, og jeg så han tog sig en galop på folden i går.

Altså jeg ringer til dyrlægen igen i morgen. Men der er jo lang tid til og jeg har googlet og googlet uden resultat.

 

Hvad kan puls i det ene ben ellers være et tegn på?

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 puls..........
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 07:21

puls i benet kan være mange ting, som du også selv er inde på - hvis hesten er checket og det ikke er forfangenhed eller en hovbyld kan det skyldes en skade.

 

Jeg ville kontakte dyrlægen igen og bede ham undersøge heste grundigt.

 

men jeg tror nu nok jeg ville finde en anden dyrlæge, for at konstaterer at det nok er en hovbyld og så ikke gøre andet end at give smertestillende er ikke ok i min verden.

 

Samtidig skal du være opmærksom på at infektion kan give puls i benet, så du kan jo starte med at undersøge om der er en lille rift, måske tilløb til mug osv.

 

Jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 det behøver ikke være slemt
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 08:33

For et par år siden, stod min den gang 21 årig dreng, med 3 ben med puls, og havde bare ondt. det var engang i juli, så jeg var helt sikker på at han var forfangen. jeg fik ringet efter dyrlægen, og havde sagt farvel da han kom, for så slemt som det så ud var der kun en vej. men det første dyrlægen sagde var, han er da ikke forfangen ja jeg så noget sjov ud, for der kunne da ikke være andet. det blev taget et par blodprøver, og en gang pencelin samt nogle gode bakterier til maven, da det var en tarm betændelse, en time efter var hesten i klar bedring.

 

så der kan være mange faktore

 

R

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har du haft dyrlæge?
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 21:31

Min fjordhest har også svag puls i begge forben og virker uren og øm på begge forben, men ikke hele tiden. Dyrlægen har tjekket ham og fandt ikke umiddelbart noget. Så nu vil jeg prøve at give ham et par forsko på. Men han er frisk nok og suser rundt på marken...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke puls mere
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 22:40

Ja, det var jo typisk, morgenen efter jeg lavede denne tråd, var der ingen puls at mærke længere. Dejligt selvfølgelig :-)

 

Dyrlægen var her nu alligevel, og han mener ikke, at der er nogen grund til bekymring, nu når han er helt rengående og der ikke længere er puls. Der har aldrig været puls i begge ben, kun det ene.

 

Han fortalte også, at det faktisk godt kan være en lille bitte ting, der giver puls. En lille infektion eller lille forvridning. Det var jeg ikke klar over, har ikke rigtig haft en hest med puls i benet før.

 

I hvert fald har der intet været at mærke siden, så jeg krydser fingre for at det fortsætter sådan.

 

Tak for jeres svar!

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forsko ...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 22:41

Nå ja, han fik faktisk også forsko på for første gang, da smeden var her.

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 Puls. ,,
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 22:46

Mit hoppedyr fik så voldsom puls i det ene forben at jeg kunne se det banke på afstand - det var ikke forfangenhed.

 

Hun havde en løs forsko som smeden satte om. 30min efter han var kørt ringede jeg akut til dyrlægen da hesten ikke engang ville støtte på benet.

 

Han kunne ikke visitere noget frem i hoven andet end meget lidt i den ene dragt. Teorien er at hun har haft noget som irriterede hende mellem den løse sko og hoven, og da smeden justerede blev området enormt irriteret. Så det kan også komme fra skoen, så hvis det kommer og går så ville jeg nok kigge dér.

 

 


"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed"

- Wilhelm Müseler -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovbyld
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 09:21

Jeg vil dige det kan være en hovbyld

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 16:38

Jeg synes nu også alt du beskriver lyder som en hovbyld, uanset hvad din smed mener.

Har du tjekket, at den ikke evt. er kommet ud oppe i kronranden eller et andet sted, man ikke lige tænker over det.

 

Men nye sko kan også have hjulpet..

 

Mvh

 

 


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk


Moelleaaens Golden Spirit, årets hingst i PSA 2012.

Moelleaaens Golden Bahama, kåret med 8 i helhed + 8 for gang

Lionell DVH 571 rådighed fersk, transport eller frostsæd 2012 ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 hehe....
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 16:45

Undskyld min dårlige humor, men synes det her lød så sjovt.

 

"har ikke rigtig haft en hest med puls i benet før."

 

Spøgelses-heste, du har. :) Men ja, ved godt, hvad du mener. mere puls end normalt. :)

 

Forresten det én skrev med tarmbetændelsen giver også mening. Kolik, forfangenhed og andet, som kan give bakteriedød og/eller giftstoffer i blodet, kan give smerter i hovene.


Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja ingen puls ...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 17:17

Ja, altså jeg kunne jo heller ikke selv lade være med at tænke det med ingen puls, da jeg skrev det. Men I ved jo, hvad jeg mener :-) Heldigvis ser det da ud til, at alle hestene stadig har puls

 

Jeg har ikke kunnet se, at der skulle være kommet noget ud nogen steder. Jeg har kigget efter, så grundigt som jeg kunne. Smeden mente jo heller ikke, at der havde været noget. Men altså, for mig lignede det også fuldstændig en hovbyld på den måde han blev halt.

 

Jeg har selv tænkt over, om det mon også kunne komme af forgiftning? Det er det første forår, jeg er her på stedet, så jeg kender ikke rigtig foldene så godt. Jeg går dem selvfølgelig jævnligt efter for giftige planter, men synes alting skyder op i raketfart lige nu ... Og hesten har gået på en skovfold, så udover planter er der jo også masser af grene, han kan få fat i. Jeg har ikke set noget giftigt derude endnu - men måske kan jeg have overset noget? (Det er dog en dyrlæge, der har haft brugt folden til egne heste tidligere, så jeg tænker, at vedkommende har tjekket lidt også).

 

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2012 11:22

Der kan nok være mange forskellige grunde til pulsen.

 

Min gamle vallak havde også somme tider puls i forbenene.

Det viste sig, at han havde slidgigt i kron- og kodeleddene :-(

 

 


Mvh Camilla.


**************** www.kaabers.dk *************


Barockpinto - Barockhest - Tinker.


Træning af tricks er beskrevet på

hjemmesiden.



******** En rigtig hest har hovskæg ********

0
0
Svar på denne tråd
 
 som mennensker
Forfatter: 
Dato:  21-06-2012 19:31

Jeg har oplevet flere heste få puls i forbenene efter hårdt arbejde. Det forsvinder så meget hurtigt igen, men det er vel ligesom os, når vi har motioneret en del, kan man også se vores årer hæve op og dunke.....

 


Hilsen Mette

Der har spist sig rask fra leddegigt


Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag


og barfodstrimmere burde forbydes....


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider