Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Adskilt eller mundkurv? erfaringer søges
Forfatter: 
Dato:  01-06-2012 09:01

Jeg er kommet i den lidt dumme situation at mine 2 heste pt har meget forskellige behov.

Jeg har en lille dartmoorvallak på 7 år og en Oldenborgplag på 1 år.

Han bliver tyk bare af at kigge på græs, og hun skal have en del foder i døgnet.

Nu er der jo så to muligheder.

1)

Han kan gå på jordfolden hele døgnet og få foder i afmålte mængder, og så kan hun gå på jordfolden med ham om dagen og på græs om natten på en fold ved siden af.

2)

De kan begge gå på græsfolden hele døgnet, men så skal han forhindres i at spise græsset evt. med en mundkurv.

Græsset på græsfolden er ca. 2 cm højt, og folden i en størrelse så de kan holde det nede - men han bliver alligevel tyk når han går der uden noget.

Jeg har ingen erfaring med mundkurv, og er egentlig lidt imod det. Det må alt andet lige hæmme ham socialt også når plagen bliver for fræk.

Billede

Her ses de på den omtalte græsfold - det høje græs er deres "toilet"

Billede

Billede

Det er situationer som denne bl.a. jeg mener er problematiske i forhold til mundkurven som skal være på ham 24 timer i døgnet.

Billede

Sådanne er hans foderstand nu - selvom ham ikke ser voldsomt fed ud så er han temmelig overvægtig og jeg vil ikke risikere han bliver forfangen eller syg af det.

Han rides moderat af vores som på 4 år - men kun 1 gang om ugen. Mere motion er ikke en mulighed lige for tiden.

Kom med dine erfaringer - gode råd modtages med kyshånd, så hestene får den bedste sommer.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

0
0
Svar på denne tråd

Har selv samme dilemma
Forfatter: 
Dato:  01-06-2012 09:24

Vi har DV-heste og en enkelt shetti - og desværre fik vores shetti det ene år en snert af forfangenhed (hun har ellers altid før gået med vores DV-er på græs uden bøvl) og så ændrede vores muligheder sig jo pludselig.

En tid måtte vi have hende gående på ridebanen (lige efter forfangenheden) og så lavede vi hende en lille bitte fold, hvor vi kunne begrænse hendes adgang til græs i en mængde hun kunne tåle. Men når vi så flyttede vores DVer op på den mark ved vejen, så kunne hun ikke se dem og så blev hun jo ked af det. Så måtte vi igen finde på noget nyt.

Da hun ikke kan få lavet små bitte folde ved siden af alle foldene (pga manglende læ og skygge-mulighed) så måtte jeg jo tænke hurtigt, så jeg købte en mundkurv. Og jeg havde det så dårligt over hun skulle gå med den. Men hun klarede den fint en periode - indtil Houdini genet slog til og hun lærte at "kradse" den af i den bare luft - eller på de andre heste, eller hvordan pokker hun lige har sneget den af. Vi prøvede ellers med forskellige varianter af metoder for at få den til at blive på - men nope. Hun ville ikke have grime på - basta.

Så røg hun jo tilbage til lille-folden og der stod hun og kaldte et par dage og var lidt ulykkelig (og ligeså var jeg). Det lærte mig, at jeg var lykkeligere da hun gik med mundkurven og kunne gå og hygge med de andre. Og det er også det jeg vil anbefale dig at prøve - for hvis du kun har de to gående, så er det noget ensomt for dem begge, hvis de skal gå hver for sig. Så tror jeg i længden at den som skal gå med mundkurv hellere vil vænne sig til det, end være alene.

Du kan jo så pille den af ham i den tid han må få græs, så han også kan nusse med plagen og have socialt samvær på den måde.

Vores lille drillepind er stadig en Houdini, men da vi har "slanket" hende kan hun godt tåle at gå lidt på græs med de andre, så det får hun lov til og ellers går hun på ridebanen, hvor hun kan se dem fra alle vinkler. Egentlig også lidt fedt, for så holder hun græsset trimmet i kanterne

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville vælge
Forfatter: 
Dato:  01-06-2012 12:13

jeg tror jeg ville give mundkurv på når de er på græs - og jeg ville vælge greenguarden - da den er meget åben.

Jeg ville nok vælge til start at lade dem på på jordfold om dagen - hvor de får lidt stråfoder med nogle timers mellemrum - og så lade ham komme med på græs om natten med mundkurv.

Når vi så når lidt længere hen på sommeren (og han har vænnet sig til mundkurven) kan du prøve at lade dem gå fuldtids på græs - og ham med mundkurv.

Han kan for øvrigt sagtens spise stråfoder med den på hvis det skulle blive aktuelt :)

Han vil hurtigt lære at mundkurv er lig med- nu skal vi på græs - og hellere det en følgesygdomme pga overvægt :)

Og så overvej om du ikke kunne lægge bare lidt ekstra motion ind - gåtur, longering, andet.....

Sorte søger part :)

Lille rytter eller voksen til Tricks mv.

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurv
Forfatter: 
Dato:  01-06-2012 12:38

Mundkurv er jo en fin opfindelse, men jeg tænker bare, hvad nu hvis skidtet falder af, og man ikke lige opdager det? Nogen, der har oplevet det? Det er jo katastrofalt, hvis man f.eks. har en forfangen hest...

Hilsen Inge

- med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...

0
0
Svar på denne tråd

Hvis hesten...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2012 13:14

allerede er forfangen, ville jeg heller ikke lade den græsse med mundkurv - dels kan de faktisk få en del kørt ned, selv med mundkurv på, og som nævnt er der en risiko for at de får den pillet af.

Som forebyggende og vægtregulerende fungerer den derimod OK for mange heste - jeg har brugt den til vores shetlænder, så hun kunne følges med de store de timer de gik på græsfold, i stedet for at stå alene tilbage på jordfolden.

Hun lærte i første forsøg at græsse med den, og kom selv hen for at få den på, når jeg kom ud for at lukke på græs - når de store løb ned til leddet, løb hun i stedet hen til mig, fik grimen på, og så fulgtes vi ned og lukkede op....

Jeg ville dog ikke lade en hest gå med mundkurv 24/7; er det ikke en mulighed at lade dem gå sammen på græs en del af døgnet hhv. med og uden mundkurv, og på jordfold resten af tiden?

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

jo selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  01-06-2012 14:19

Tusind tak for svar - i er bare fantatiske...

Selvfølgelig er der flere muligheder.

Jeg går hjemme på barsel og hestene er hjemme så jeg kan gøre som jeg vil.

Lige nu er de adskilt om natten hvor hun bliver fodret om aftenen på græsfolden og går der til næste morgen. Så bliver hun fodret igen og de lukkes sammen på jordfolden i dagstimerne.

Han få selvfølgelig også mad - stråfoder på jordfolden.

Har overvejet en part til ham - man da jeg jo kun har de to er jeg ikke så vild med det - da en kommende part også skal håndtere min plag for at kunne bruge Doughty.

Heldgivis er han endnu ikke syg, derfor er jeg ikke så bekymret for at han går på græs med mundkurven. Vi kigger til dem flere gange dagligt, så smider han den vil det blive opdaget inden for rimelig tid.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

0
0
Svar på denne tråd

man....
Forfatter: 
Dato:  01-06-2012 16:03

Græsset skal normalt være 5 cm på en døgnfold, men 2 cm er også rigeligt til mine.

Har desværre slettet alle mine billeder, men min gnubber OFTE de andre med sin green guard mundkurv! Det er altså intet problem, og hun truer stadig de andre, og bliver taget seriøst. Der er faktisk ingen problemer socialt.

Det eneste problem med mundkurv er netop, når græsset er for kort. 2 cm græs.. Mundkurven er vel ½ cm tyk, det er meget svært for dem at få fat i græsset..

Min hests løsning: Hun spiser "toilet" græsset og de giftige planter (smørblomster) (de kan ikke sortere så godt med mundkurven, og der ryger lidt af hvert med, kan jeg se).

Og så skal de arbejde for føden, så min er meeeget træt for tiden.

En bedre løsning er at få dem gjort slanke inden græsset, jeg syntes selv, jeg var rimelig god til det i år, man kunne mærke alle den enes ribben før, og nu med mundkurv er det som om, det næsten passer indtil videre.

Men plagen.. Det snakker vi ikke om!! Hold da op, næste år skal hun slankes mindst ligeså meget, og evt. også mudkurv..

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

er glad for mundkurv
Forfatter: 
Dato:  01-06-2012 22:28

Hej

Købte for en uges tid siden en mundkurv til min fjord da han faktisk er eksploderet af fedme.

Har på opstaldningsstedet ikke mulighed for jordfold.

I starten var det meningen han skulle gå 12 timer med mundkurv og 12 timer uden. Men han lærte altså lynhurtigt at spise med den på. så pt. går han med mundkurv hele døgnet.

Selvom det knuser mit hjerte, kan jeg se at han er fuldt tilfreds med det og jeg begynder også så småt at kunne se resultater.

Jeg er super glad for den og vi arbejder hen mod at han kan gå uden i nogle timer om dagen, men først når vægten er ok og der ikke længere er så meget sommergræs og når krudtet er gået lidt mere af græsset.

Så synes godt om, fra mig og ponydyret :)

Mvh Heidi

I have CDO, its like OCD.

Only the letters are in alphabetical order.

like they should be.....

0
0
Svar på denne tråd

Thumbs up...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 09:29

Synes også det lyder som en god idé med mundkurv, og godt du er opmærksom på vægten.. :)

Men:

Team ?Brok? : Hvordan kan du se ud fra de billeder der er lagt ind, at plagen er så overvægtig som du siger? :) For mig at se ser den ganske pæn ud i huld... De steder man skal kigge på for begyndende overvægt er omkring haleroden, på halsen osv. De steder er der da ikke rigtigt nærbilleder af? Jeg er helt enig i at det klart er bedre for en plag at være undervægtig end overvægtig, men jeg kan bare ikke se på billederne at den er overvægtig?? Så vil meget gerne oplyses! :D (please, opfat det ikke som kritik, men som undren. :) )

0
0
Svar på denne tråd

Kamilla P
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 10:48

Den plag Team ?Brok? omtaler i sit indlæg er hendes egen, ikke trådstarters

Mvh. Runa

0
0
Svar på denne tråd

Nåååårh. xD
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 13:15

Haha, okay, den fangede jeg ikke lige. :P Tak for rettelsen. :)

0
0
Svar på denne tråd

prøv begge dele
Forfatter: 
Dato:  02-06-2012 15:32

Din lille pony er bare så skøn, og godt at du passer på hans helbred. Kan du ikke prøve dig frem med begge muligheder for selv at se, hvad der fungerer bedst?

Personligt har jeg rigtig gode erfaringer med mundkurv. Min gamle PRE skulle gå en hel sommer på døgnfold pga vores flytning, og jeg var bange for, at han ville blive for fed.

Han har aldrig haft problemer med den, han kunne sagtens være social med de andre, han har aldrig gnubbet den af. Jeg fik en veninde til at tage den af og på hveranden dag.

Det eneste jeg gjorde var at fore den med lammeskind, der hvor den var fæstnet til grimen, så det var blødt uden irriterende sømme eller remme.

Han havde perfekt huld og ingen mærker eller trykninger efter mundkurven.

Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider