Jeg er kommet i den lidt dumme situation at mine 2 heste pt har meget forskellige behov.
Jeg har en lille dartmoorvallak på 7 år og en Oldenborgplag på 1 år.
Han bliver tyk bare af at kigge på græs, og hun skal have en del foder i døgnet.
Nu er der jo så to muligheder.
1)
Han kan gå på jordfolden hele døgnet og få foder i afmålte mængder, og så kan hun gå på jordfolden med ham om dagen og på græs om natten på en fold ved siden af.
2)
De kan begge gå på græsfolden hele døgnet, men så skal han forhindres i at spise græsset evt. med en mundkurv.
Græsset på græsfolden er ca. 2 cm højt, og folden i en størrelse så de kan holde det nede - men han bliver alligevel tyk når han går der uden noget.
Jeg har ingen erfaring med mundkurv, og er egentlig lidt imod det. Det må alt andet lige hæmme ham socialt også når plagen bliver for fræk.
Her ses de på den omtalte græsfold - det høje græs er deres "toilet"
Det er situationer som denne bl.a. jeg mener er problematiske i forhold til mundkurven som skal være på ham 24 timer i døgnet.
Sådanne er hans foderstand nu - selvom ham ikke ser voldsomt fed ud så er han temmelig overvægtig og jeg vil ikke risikere han bliver forfangen eller syg af det.
Han rides moderat af vores som på 4 år - men kun 1 gang om ugen. Mere motion er ikke en mulighed lige for tiden.
Kom med dine erfaringer - gode råd modtages med kyshånd, så hestene får den bedste sommer.