Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

står skævt i skulderen...
Forfatter: 
Dato:  23-05-2012 12:35

Vores pony står højere i venstre side af skulderen, som ligesom bliver skubbet opad... vi har haft kiropraktor flere gange og sidst her, efterfulgt af kranio sakral behandlinger.

Som jeg talte med kranio behandleren om, har ponyen en højdeforskel i sine forhove, hvor den ene dragt er lidt højere end den anden, som til gengæld har en lille tendens til det modsatte. Derfor må det være en smede opgave at prøve at udligne den højde forskel bedst muligt, for ellers er det jo omsonst med diverse oprettende behandlinger.

Smeden har lige været der idag og havde lidt svært ved at forstå hvad jeg mente til start, og skoede ham som sædvanligt... først da jeg igen forklarede og viste skævhed, forstod han at det kunne være en mulighed med en sål under den lave hov, for på den måde at kompensere forskellen.

Det jeg vil høre jer derude er, hvad har I af erfaringer med den slags skævheder? Har I kunne rette det op med sål, andet?

Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

0
0
Svar på denne tråd

Skævhed
Forfatter: 
Dato:  23-05-2012 13:51

Hej,

Sådan en skævhed kan have utroligt mange årsager. Jeg har et par bud:

Du beskriver selv, at hovene er uens i højden. Det kan naturligvis skyldes, at hesten er født således, men ofte er det noget, der kommer undervejs ved at der er et andet problem et sted i hesten. Den "høje" hov sidder på det ben, hesten har forsøgt at aflaste, og den "lave" hov sidder på det ben, hesten lægger mest vægt på.

Aflastningen kan skyldes mange ting, som f.eks. problemer i skulderen, problemer i bagparten (som oftest diagonalt i forhold til forbenet) o.s.v. Men du har jo fået checket af kiropraktoren, som burde have opdaget det, hvis det var her, problemet stammer fra. Hovsenebensbetændelse eller andre lidelser i de nederste dele af hestens ben er absolut også en mulighed, ligesom en tidligere forfangenhed kan spille ind. Muligvis kan aflastningen også opstå som følge af et uhensigtsmæssigt bevægelsesmønster, men det har jeg ikke hørt beviser for.

Har I fået checket sadlen - kan den evt. trykke hesten så meget i den ene skulder, at hesten har brug for at aflaste sig?

Og så er der beskæringen - hos min egen hest oplevede jeg, at hvis smeden beskar og skoede dens "dårlige" forhov (en lille bitte smule stejlere og snævrere end den anden), sådan som hestens hov egentlig indbød til, så var hesten halt. Først da jeg langt om længe gik over til barfodstrimning (har en fantastisk dygtig trimmer), og hesten blev beskåret så ens som muligt på sine forhove, blev hesten endelig godt gående på det "dårlige" ben. Nu er forhovene lige store, har samme vinkel, og hesten går virkelig godt (på nær lidt gigt i modsatte forkode p.g.a. for lang tids overbelastning, suk, bare jeg havde skiftet tidligere...). Så beskæring kan også betyde meget.

Jeg tror ikke, at løsningen er at lægge en sål på for at hæve den ene hov. Jeg vil nok nærmere anbefale at få kigget på, hvor problemet kan stamme fra. Spørg evt. en anden smed og en dyrlæge til råds.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

jjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  23-05-2012 23:38

Hej Jette..

Tak for dine bud, jeg går lidt i tænkeboks med det Stort set det hele du skriver, er ting som er med inde over, af tanker der hvirvler lidt rundt i hovedet på os.

Kærlig hilsen

Charlotte Bursche

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-05-2012 20:42

hvad kom først: hønen eller ægget?

min hest som har skæv muskulatur i skulderen, har også uens hove.

den skæve skulder gør, at hun altid står med venstre ben fremme og højre tilbage når hun græsser.

dette betyder at den ene hov har tendens til at bliv lang, og den anden høj/stejl.

selvom smeden selvfølgelig er opmærksom på dette,- er det ikke noget man ligefrem kan løse.

det er en meget indgroet vane,- og det er jo ret svært at træne sin hest til at stå anderledes når den græsser...

denne vane gør den onde cirkel komplet,- og stå-stillingen vedligeholder den skæve muskelfordeling i skulderen...

hun virker ikke til at være plaget af det,- bliver ikke brugt som ridehest, og er blød i muskulaturen i begge skuldre,- de er bare forskellige...

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider