Hej,
Sådan en skævhed kan have utroligt mange årsager. Jeg har et par bud:
Du beskriver selv, at hovene er uens i højden. Det kan naturligvis skyldes, at hesten er født således, men ofte er det noget, der kommer undervejs ved at der er et andet problem et sted i hesten. Den "høje" hov sidder på det ben, hesten har forsøgt at aflaste, og den "lave" hov sidder på det ben, hesten lægger mest vægt på.
Aflastningen kan skyldes mange ting, som f.eks. problemer i skulderen, problemer i bagparten (som oftest diagonalt i forhold til forbenet) o.s.v. Men du har jo fået checket af kiropraktoren, som burde have opdaget det, hvis det var her, problemet stammer fra. Hovsenebensbetændelse eller andre lidelser i de nederste dele af hestens ben er absolut også en mulighed, ligesom en tidligere forfangenhed kan spille ind. Muligvis kan aflastningen også opstå som følge af et uhensigtsmæssigt bevægelsesmønster, men det har jeg ikke hørt beviser for.
Har I fået checket sadlen - kan den evt. trykke hesten så meget i den ene skulder, at hesten har brug for at aflaste sig?
Og så er der beskæringen - hos min egen hest oplevede jeg, at hvis smeden beskar og skoede dens "dårlige" forhov (en lille bitte smule stejlere og snævrere end den anden), sådan som hestens hov egentlig indbød til, så var hesten halt. Først da jeg langt om længe gik over til barfodstrimning (har en fantastisk dygtig trimmer), og hesten blev beskåret så ens som muligt på sine forhove, blev hesten endelig godt gående på det "dårlige" ben. Nu er forhovene lige store, har samme vinkel, og hesten går virkelig godt (på nær lidt gigt i modsatte forkode p.g.a. for lang tids overbelastning, suk, bare jeg havde skiftet tidligere...). Så beskæring kan også betyde meget.
Jeg tror ikke, at løsningen er at lægge en sål på for at hæve den ene hov. Jeg vil nok nærmere anbefale at få kigget på, hvor problemet kan stamme fra. Spørg evt. en anden smed og en dyrlæge til råds.
MVH
Jette