Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvinskhed - hvad tror i? (lang)
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 13:28

Hej HN

Jeg rider en hest som vi har været igennem et langt forløbt med. Vi har problemer med at hun ændre adfærd under ridning. I skridt er der ikke noget, men så snart vi vil trave vil hun ikke gå frem, og begynder at småstejle. Hvis vi bliver ved med at bede hende om at gå frem, stejler hun mere. Hvis der står en person på banen med en longepisk, er der som oftes ikke noget problem. Indimellem stopper hun op, og løber så voldsomt frem. Adfærden er ikke altid lige fremtrædene. I nogle perioder er hun sød, og går super godt, og andre perioder stort set uridelig. Hun har været ved beridder i to måneder i jan og feb, da vi troede det var fordi hun snød os. Nu er vi begyndt at notere hvor slem adfærden er, for at finde ud af om det har noget med hendes cyklus at gøre. Vores hypotese er at hun er værst en uge efter brunst. Vi undre os bl.a. over at problemet først blev rigtig tydelig for os i efteråret, tidligere har vi ikke anset hendes adfærd som anderledes. Der kunne vi altid ride os ud af det. Hun er 7 års i år.

Engang kunne vi ride tur på hende alene. Dette kan vi ikke længere. Nu stopper hun op, og hvis vi beder hende om at gå frem, småstejler hun.

Hun reagere også nogle gange på at få spændt gjord. (igen stejle)Dette er dog ikke så ofte.

På stald er der aldrig noget. Hun er nr. 2 i heirakiet på folden, men aldrig dominerende overfor mennesker. Hun reagere ikke på berøring eller når vi strigler. Der er hun den sødeste hoppe.

Vi har lige fået hende scannet i livmoderen, for at se om hun har nogle cyster på æggestokke, eller om hun står med væske udenfor brunsten. Vi har også fået taget skrab i brunsten, der viste at hun var uren. (afføring i livmøder = betændelse) Hun er derfor blevet skyllet 3 gange, sidste gange med antibaotika, og syet i skeden, for at undgå urenheden og en evt indtagning af luft. (det blev gjort for 11 dage siden. Hun er anatomisk sat uheldigt sammen så hun nemt får afføring i skede, og har stort set altid kokasse afføring, hvilket vi endnu ikke har fundet en løsning på. Hun har bl.a. fået taget blodprøve, tjekket for orm, hvor hun havde mange spoleorm, hvorefter hun fik ormekur. (Ved i hvor længe der går inden afføringen er normal igen efter ormekur, hvis det er spoleormene der er skyld i tynd mave?)Vi har også taget wrappen fra hende, og hun bliver nu kun fodret med hø. I foder bliver hun desuden nu fodret med noget til varme heste, for at se om vi kunne få hende til at blive mere rolig.

Hun er røngentfotograferet (eller scannet - er usikker) i ryg, og har været ved kiopraktor. Har fået ny sadel, og medicin mod mavesår. Hun har fået diverse urter, får lige nu loppeskallefrø mod jord og sand, og får mælkesyrebakterier.

Jer med heste med hvinskhed, hvor længe er der gået fra i har fået hende syet, til I har kunne se et resultat? Er det de samme symptomer som os i oplever? Nogen der ikke har oplevet et resultat? Hvad har i gjort for at løse problemet?

Tror i denne hoppe er hvinsk? Eller hvilken teori har I? (ved godt det er svært ud fra denne korte beskrivelse)Spekulere evt i om der sidder en nerve i klemme, men tænker det nærmere ville resultere i halthed end ændret adfærd. Synes det er fustrerende, for hun er bare en såå dejlig hoppe :) OG vil bare så gerne have at vi kan få en stabil hest og en god ridetur hver gang, og at hun selvfølgelig kan få det godt.

Med Venlig Hilsen

Brown Horse

Hvis du går i andres fodspor, kommer du aldrig først i mål!

0
0
Svar på denne tråd

vil lige skrive
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 13:29

at dyrlægen er med inde over :)

Med Venlig Hilsen

Brown Horse

0
0
Svar på denne tråd

Stor ros
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 14:21

Jeg ved ikke hvor meget, jeg kan bidrage med, men vil gerne udtrykke stor ros for, at du er så ansvarlig og systematisk leder efter det, som så åbenbart generer hesten.

Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvad det er, der generer. Fx har jeg fundet ud af, at de spændinger, min hest havde i nakken, er blevet betydelig mindre efter skift til ny gjord. Jeg havde ellers prøvet MEGET (kiropraktor, sadelmager, fysioterapeut - og flere gange) i løbet af halvandet år, men først nu har det ganske beskedne ubehag, han viste ved gjordspænding, fået mig til at skifte gjord (sadlen er skiftet to gange).

De ting du har gået efter (hvinskhed, orm og ryg) lyder som de rigtige strategier - jeg ville dog lige forfølge den med, om der er røntgen af ryg eller ej. Jeg har haft kiropraktor to gange til en hoppe, hvor kiropraktoren talte om trykkede ribben, som var i bedring, og hvor senere røntgen viste kissing spine i alvorlig grad.

Jeg tror at heste kan huske ubehag i et godt stykke tid og reagerer på forventningen også selv om årsagen er fjernet. Så hver gang du har gjort noget, som du håber vil virke, skal du nok primært bede om de ting, som du ved, hun har let ved at honorere, og så krydse fingre for, at hun efterhånden glemmer den uhensigtsmessige adfærd. Det er trods alt langt lettere for hesten blot at trave eller gallopere stille og roligt rundt på banen sammenlignet med at stejle og protestere mod signalerne - altså hvis først ubehaget er forsvundet.

Håber der kommer andre med bud på, hvorlænge det varer, før du kan forvente bedring efter af have fået hende syet.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

Caslick
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 14:36

Jeg fik min hoppe syet i efteråret, da hun indimellem fik gjordkramper ( = rodeo under rytter). Dyrlægen sagde, at det muligvis først hjalp efter hun havde været i brunst. Det fik han ret i. Efter en brunstperiode har der intet været, så her var det en succes :) Hun gik først i brunst et par måneder efter hun blev syet (så vidt jeg husker), så hav tålmodighed *S*

Desuden ville jeg ikke bruge løsningen med en person med longepisk på banen (eller anden form for pres), når hun reagerer på den måde, da det kun er symptombehandling. Men det virker også til, at I nu respekterer, når hun siger fra?

- Charlotte

SÆLGES:

* Weatherbeeta dækken a la Thermatex. Mørkeblåt med grå inderside. Str 145 cm. Nypris 800 kr. Sælges for 250 kr. SE ANNONCE

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar Nina
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 14:38

Dejligt for dig du fandt det der generede din hest.

Der er røngten er ryg for at udlukke kissing spine - kunne bare ikke huske om man scanner eller laver røngten for det.. Men der er intet problem med ryggen ifølge de undersøgelser dyrlægen lavede der.

Vi har også talt om det her med om hun skal lære hun ikke længere har en smerte. Det er bare så svært når man ikke ved om man har løst problemet.

Jeg håber også der er nogle der ved hvor længe der evt kan gå fra en syning til symtomfri hest. Dyrlægen sagde hun kunne være 'normal' kort efter, men kunne godt tænke mig at hører andres erfaringer.

Med Venlig Hilsen

Brown Horse

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar Charlotte
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 14:44

Dejligt at hører at syningen har hjulpet din hest. Vi respekterer helt klart hendes reaktioner. Dyrlægen nævnte godt nok det med at der kunne gå en cyklus inden hun var helt symptomfri, og var har også talt om at vi bare må vente og tage en dag af gangen. Hun plejer at være i brunst hver 3 uge, så måske vi ikke skal vente så længe :)

Krydser så meget fingre..

Med Venlig Hilsen

Brown Horse

0
0
Svar på denne tråd

Caslick
Forfatter: 
Dato:  24-04-2012 15:01

Jeg skal også nok krydse fingre for jer :)

- Charlotte

SÆLGES:

* Weatherbeeta dækken a la Thermatex. Mørkeblåt med grå inderside. Str 145 cm. Nypris 800 kr. Sælges for 250 kr. SE ANNONCE

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider