Jeg kunne godt tænke mit at høre om der er nogen på HN der har oplevet at deres heste har fået/haft fremmedobjekter i tungen.
Sagen er at min hest har været alvorligtsyg fordi det viste sig at der sad en metaldims i tungen på hende. Umidlbart ligner det en hæfteklamme. hun har været igennem et utal af røntgen billeder og scanninger, så vi ved hvor den sidder. Min hest er i bedring, men det ser ikke ud til at dimsen kommer ud via den byld der var dannet omkring den. Bylden har simpelthen trukket sig ud i kroppen.
Vores håb er nu at kroppen indkapsler dimsen så hun kan leve med den (den er ca 1cm.) Dyrlægerne siger at de helst ikke vil operere hende i tungen da det er en muskel med mange nervebaner og risikoen for at den mister "førligheden" i tungen er til stede.
Hun spiser og drikker normalt nu efter 14 dage. hun fik sonde de første 2 dage hvor hun havde 40 i feber. Langsomt blev det bedre med fødeindtagelse og idag er det normalt.
Dyrlægen sagde at hun ikke havde smerter af dimsen, men pga den stoe byld og de mange sår der er kommet i tungen.
Men jeg har ledt og ledt og ledt efter nogen der har oplevet at ders heste har haft objekter i tungen. Er de overlevet, kan de rides, blev de opereret og i så fald af hvem??
Håber i kan hjælpe mig. Er sgu nok lidt desperart.
Kh
mette