Hej,
Min hest bliver hævet i det øverste område du har markeret, når den begynder at nippe til de få spirer forårsgræs den kan få fat på ude på jordfolden. Jeg tror, at det simpelthen er spytproduktionen, der sætter i gang, når den smager græsset, og når der så ikke er særlig meget af det, så får den ikke brugt det hele og bliver hævet.
Ellers kan det være en allergisk reaktion, det er jo årstiden, hvor allergierne sætter ind.
En af mine gamle heste kunne få meget hævede kirtler i hele ganacheområdet i perioder, og det var spredt over hele året. Den startede med det efter at den havde stået et sted, hvor en anden hest havde store problemer med hævede kirtler, så måske har det været noget smitsomt, der derefter blussede op med mellemrum. Det generede ham ikke (jeg bad ham selvfølgelig ikke om samling i de perioder), og dyrlægen kunne ikke finde ud af noget. Feber havde den ikke.
MVH
Jette