Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

plænegræs
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 15:11

Hej lige et spørgsmål til alle i kloge hestefolk?? når jeg har slået græs på min græsplæne, med min havetraktor, hvorpå der sidder en opsamler, er der så nogle problemer med at give hestene det afklippede græs, det bliver spredt ud, og det er ikke mere end de kan spise i løbet af et par timer .håber i kan hjælpe

0
0
Svar på denne tråd

plænegræs
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 17:35

Jeg har altid hørt at det må man ikke. Grunden er at plænegræsset er af en anden sort, som hestene ikke kan tåle i større mængder. Men om det er sandt, det ved jeg ikke. Jeg har aldrig selv gjort det :/

Håber det var til hjælp :D

- Heidi

Rytter og underviser i SSH.

Den lykkelige ejer af Frederiksborghestene

Ronja <3

Romeo <3

Et styks bindegal Frede-fan ! :) Frede er de bedste - dem kan ingen tæske! :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 19:28

Det skal du ikke give dem - de kan som sådan sagtens tåle alm plænegræs, hvis de selv må plukke det.

Plæneklipperen kvaser det så der er meget saft og det kan nemt gære i deres maver - og det dør de af.

Gitte

Forskelligt udstyr sælges - se billeder m.m. på præs
Memento mori

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 19:50

Jeg har i mange mange år givet mine afklippet plæne græs vær sommer hele sommeren igennem, og har aldrig haft nogle prolemer af nogle art.

Jeg smide ikke tonsvis af afklip ind til dem, men det de kan spise inde for kort tid, så slår jeg heller min tre små plæner over flere dage.

jeg ved ikke om det er fordi de bliver vendet til det, eller fordi de altid gammel som unge altid går på jordfold 12 timer af døgnet med halm, og de for altid græsset når de kommer ind fra græs.

Jeg har hørt flere der siger man ikke må, men det har været pga de siger det er fourenet med olie/benzin, men det kan jeg ikke se det er mere end hø/wrap.

Men er da åben for at høre mere, om jeg "bare" har været heldig at de ikke er blevet syge.

<3 Fjordbamsen Idun og Tinkerpige Blue Bellis <3

RIP Min smukke tøs <3FIE<3 7/5/1986-1/2/2012

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 19:57

Måske det også kommer an på plæneklipperen - vores afklippede græs er nærmest mos og det tør jeg ikke give dem.

Gitte

Memento mori

0
0
Svar på denne tråd

dumdidum
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 20:54

det kunne måske godt tænkes, skal ikke kunne sige det, det er bare en alm håndskubber jeg har.

Det skal lige siges vores græsplæner bliver aldrig gødet, da de vokser fint uden, ved ikke om det har noget at skulle have sagt...

<3 Fjordbamsen Idun og Tinkerpige Blue Bellis <3

RIP Min smukke tøs <3FIE<3 7/5/1986-1/2/2012

0
0
Svar på denne tråd

Plænegræs
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 14:58
næste gang du slår græs, så prøv at samle det i en stor bunke, efter ca. 15-20 min. kan det blive så varmt, at du ikke kan holde fingrene i det. Det er fordi det gærer, hvilket også sker i hestenes maver. Jeg turde ikke risikere noget. Jeg er før kommet hjem fra 7 ugers rejse, der slog jeg græsset med en le. Det turde jeg godt give dem i små doser.
Tanja

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 19:25

afklippet plænegræs er helt AFGJORT ET NO GO...

som en skriver ovenfor så skyldes det ikke at det er en anden slags græs.. du kan sagtens lukke hesten ind og græsse plænen..

men afklippet græs det gærer i maven og det kan de dø af..

jeg vil på det aller kraftigste fraråde dig at gøre det..

0
0
Svar på denne tråd

plænegræs
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 21:51

du må aldrig give din hest plænegræs kan give kolik det gære

0
0
Svar på denne tråd

Tanja I.....
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 11:12

Du har fuldstændigt ret,det gære og ødelægger dermed maven på hesten,det er et no go.

Ikke mindst er det så forbandet let at lave en hest forfangen på den måde.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 16:41

interessant traad.

jeg har ALDRIG givet mine afklippet graes men har tit taenkt hvorfor er det at heste godt selv kan bide graesset over uden det gaerer i maven? ... hvorfor kan de taale wrap men ikke et favnfuld plaeneklip?? ... og saa har jeg selv flere gange slaaet graes med le til galophestene hvor de fik en vasketoejskurv hver UDEN nogen problemer, hvordan er dette anderledes end plaene graes???

Little Arabians

Passion for classic Polish

http://www.littlearabians.com

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 19:43

Fordi - som jeg skriver længere oppe - græsslåmaskiner slår/flår græsset af og det bliver smadret så der er alt for meget saft/mos og det er det de ikke kan tåle.

Derfor kan de bedre tåle græs slået med le - men stadig ikke i store bunker der bliver varme indeni når der begynder at gære.

Gitte

Memento mori

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-04-2012 12:24

Der er jo forskel på hvor smadret græsset bliver, alt efter om det er en græsslåmaskine med motor eller en håndskubber.

Kan det fra en håndskubber bruges ?

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-04-2012 15:42

Man kan jo give sin hest præcis hvad man vil - men jeg ville ikke gøre det, kun hvis det var slået med en le, for så var det også længere inden det blev slået.

Græsplæne græs er oftest ret kort når de bliver slået, derfor vil stråene også være korte og nemmere gære.

Gitte

Memento mori

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider