|
|
| Oppustet/tykkere? |
|
|
Hmm.. prøver lige her at søge en anden vinkel for kan ikke lige løse dette mysterium... Sagen er således:
Shetlænder vallak er på kur for at tabe sig, der sker intet. Skifter krybbefoder over til Equigard (den nye i pilleform) og pludselig ryger energien i top, hesten er meget bedre end den plejer og virker også til at tabe sig. Den får 2 kg wrap om dagen + halm (i låskuret som de spiser af)
Hesten klippes og viser sig at være i super flot foderstand, får ekstrem meget energi og er virkelig toptunet og flot! Fortsætter på samme foderplan:
Equigard (tror det er 150g om dagen men hæng mig ikke op på det) 2 kg wrap gulerødder Ølgær Når tiden går og kan mærke at spænderne i dæknet under maven bliver strammere og strammere og må løsne dem og de bliver forstat strammere. Hesten virker oppustet og rund i det i forhold til før. Halm får de ikke længere i låskuret. Hvad dælen er der lige sket??? Syntes det er en sjov vej det går ? altså kan ikke udtale mig om, om han HAR taget på men han kan ikke passe spænderne under maven længere, syntes jeg er mærkeligt? Har jeg misset noget her?
Sagde Maya Med Vito, ponyen med charme og selvtillid Hvil i fred, elskede og savnede Nobi 1999-2008...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kunne det... |
|
|
Kunne det være pga mangel på protein ? Her skal der nok nogle fodernørder ind over, men hvis nu wrappen er protein lavt, så kunne den på en slankekur vel komme til at mangle protein ? Mvh charlotte Ps hvad spiser den når den nu ikke længere får halm i skuret , for så er to kg grovfoder om dagen vel ikke nok, selvom han er bette ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men den... |
|
|
men den har jo fået samme wrap igennem hele perioden  syntes godt nok det er et mysterium det her 
Sagde Maya Med Vito, ponyen med charme og selvtillid Hvil i fred, elskede og savnede Nobi 1999-2008...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddd |
|
|
Det første jeg tænker er orm.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| små græsspirer? |
|
|
Er der mon små græsspirer der kommer frem nu? Mine mini-shettere fik 300 g equigard. Måske skulle du sætte wrappen 1/2 kg. op? Eller, nu æder den vel ikke jord eller lign, fordi du har taget halmen fra? Giv evt. halmen i et småmasket net, så der stadig er noget at pille i, men den ikke kan proppe sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oppustet |
|
|
Jeg tænker også orm, har du fået ham tjekket for det? 
Nynne med Grumse - RIP Celeste Liva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja...... |
|
|
ja græsset er begyndt og spå spirer, men ikke som sådan andet end 1 cm, hvilket effekt har det da?
og hvad ville det hjælpe at sætte ham ½ kg op i wrap? Spørg af uvidenhed. Og med orm, kommer symptomerne i løbet af 1-2 uger? Han bliver kun tjekket de 2 gange årligt og blev tjekket for 2 måneder siden. Kan selvfølgelig godt være... hmmm.... Kan man give hesten ormekur uden at få den tjekket, altså jeg tænker om det er skadeligt, har nemlig en liggende jeg godt ville kunne give ham. Ikke at jeg ikke vil tjekke hvis nødvendigt, men hvis der ikke sker noget ved at give for en sikkerhedsskyld?? Syntes nemlig det er mystisk at jeg køber et dækken og ordner stropperne i tilpas str. En uge efter kan jeg næsten ikke lukke dem ? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bliver oppustet |
|
|
Små græsspirer sætter sig lynhurtigt på en lille shetlænder. Jeg har 2 af slagsen. Noget af det er decideret vægtstigning, andet er at de bliver ligesom oppustet af at gå og smånippe til de sukkerholdige spirer hele tiden. Hvis du hegner 1 m2 ind i en uge, så vil du opdage HVOR meget de små spirer bliver til, hvis nu de ikke bliver ædt på vejen op. Så mit gæt er en vægtstigning pga. nyt, frisk græs, som ikke ligner noget som helst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Jeg ville få lavet en udvidet blodprøve af ham for at tjekke for bændelorm også. De der bændelorm er der mega mange af lige for tiden. Og dét gør dem oppustet.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det med.. |
|
|
det med bændelorm der har jeg hørt de også sku vise koliksymptomer og være dovne og er der ikke tegn på. Men han fik idag en ormekur for en sikkerhedsskyld. Hm. altså det er en JORDfold de går på, men hele vinteren har der været "rødder" og er der stadig. De har hele vinteren gået og nippet til græs... ?? Derudover så har vi hegnet halvdelen af deeres fold ind og der er der spirende græs. Hmm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Åhhh Maya... Det er SÅ dumt at give sin hest en ormekur ud af det blå  For det første ved du overhovedet ikke om han HAR orm, og i så fald hvilke orm der er tale om, ergo ved du slet ikke om lige den ormekur du havde liggende ville tage de eventuelle orm han måtte have.. Ormekure laves i forskellige former alt efter hvilken orm det skal bekæmpe.. De nye regler med ormekure udleveres på recept, er ikke for sjov jo.. Du risikerer at gøre ormene resistente ved bare at give en på må og få... Nå, håber du husker det til en anden gang og så ville jeg få sendt et par gødningsprøver afsted til fuld undersøgelse, dvs blod, bændel, spol og alm orm og i samme ombæring kan du få tjekket for sand i tarmene... Græs der spirer er fuld af krudt(sukker) og selvom det er 1 cm, så kan en lille en som Vito, hurtigt få noget sukker indebords den vej, så det kan sagtens være græsset der feder allerede....
Syntes livet er herligt, nyt arbejde til mig og nyt hjem til mine drenge!  Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene  Mål 2012= Stævner og Jagt på Henry..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså.. |
|
|
altså nu er jeg ikke "dum" (ikke at du siger det) og puttede ikke bare ormekuren i ham uden at diskuterer det med nogle "klogere" end mig Tvivler på at han bliver immun pga en ekstra. Jeg har "desværre" været her så længe, at hvis jeg skulle tro på hver gang HN skrev "ALARM" og bedte mig og titusind forskellige ting, ja så var hesten både død flere gange og jeg var skamfattig. Jeg har desværre lært og tage alt med en gransalt herinde fra, ikke betydende jeg ikke gør alt for min hest som jeg kan, for gør jeg. Men sender ikke blodprøver ind for jeg kan se ordenlige symptomer på noget (ikke et surt opstød eller noget, mere end forklaring på hvorfor jeg ikke springer i luften og straks for dyrelæge ud) NÅR men idag syntes jeg allerede oppustetheden var småt væk så gætter på det har virket 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
En alm. ormekur tager IKKE evt bændel og blodorme. Det skal der en blodprøve eller en anden l'rte prøve til for. Så ved du dét. Og nej, hesten skal bestemt ikke have koliksymptomer osv for at have blod- og bændelorm. Jeg er enig med Jeanette.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen jeg |
|
|
igen, jeg er ikke "dum" jeg VED der skal blodprøve til, men jeg tilkalder ikke dyrelæge uden jeg ser symptomer og eftersom at oppustetheden er gået væk så tager vi den derfra.... så rolig nu, min hest skal nok få den behandling han har brug for...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halm halm halm. |
|
|
Få det fjernet i en hvis fart. Hvis der er noget de bliver tykke/vormet af, så er det af halm. De kan stort set ikke udnytte det, og derfor ophobes det i hesten/ponyen. Har set det gang på gang. Især når det gælder om ponyere der ellers skulle tabe sig. Så halm er no god når din pony skal tabe sig. Giv den der imod kun tørt hø. Ikke wrap, da der er flere kaloriere i.
Knus fra Lene R.I.P. Elegant Spotlight xx R.I.P. Evidence xx It´s My Blessing XX e. Itsabrahma. Ifoles med Devils drink XX i foråret 2012.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lene... |
|
|
lene som der står fik hesten halm FØR, og får den ikke nu, og NU er den vommet (ikke så meget mere) og det er kommer over 1-2 uger, så er ikke halmen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ssssssssssssssssssss |
|
|
Jeg er skam helt rolig, tror mere det er dig der selv farer i flint over folk kommer med råd og uddyber. Fordi det åbenbart ikke er noget du vil høre. Hvis jeg slapper mere af, så tror jeg sku jeg falder ed af stolen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe... |
|
|
*Synes godt om* Denne sætning.  "Jeg har "desværre" været her så længe, at hvis jeg skulle tro på hver gang HN skrev "ALARM" og bedte mig og titusind forskellige ting, ja så var hesten både død flere gange og jeg var skamfattig" Jeg ville ikke gøre det i dag, men let's face it, sådan gjorde man i gamle dage - jeg kan stadig ikke glemme mine gamle ridebøger, hvor der står, en hest skal have ormekur hver 6-8. uge! Uden ormeprøve dengang. Men vi er da blevet klogere, og har opdaget resistent. men vil kun lige sige, at det kan være dit ølgær. Det er der overraskende mange, der bliver oppustet af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Det kan sagtens være græsset der giver lidt luft i maven. Det får min pony i hvert fald bevist hver gang vi tager hende ned på den lokale rideskole og stå i et stykke tid. Der "taber" hun sig altid en del om maven de første to dage Herhjemme går hun på græs om dagen, men når hun kommer derned er det meget begrænset med græs på foldene, og det er den eneste forskel der er på hendes to "hjem"  Jeg kan sagtens forstå at du ikke farer ud og bestiller dyrlæge bare sådan lige, når din pony ellers virker sund og rask. Og én enkelt ormekur uden forudgående test dør ponyen i hvert fald ikke af, og nej det gør ormene heller ikke hvis det er den forkerte type, men det kan da være forsøget værd 
Mvh Cirana - Den evige pony-pige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit bud |
|
|
på vægtstigningen ville også være græsset. Lige nu er faktisk den årstid hvor der er allermest "krudt" (fruktin/sukkerstoffer) i græsset og sådan en morgen lige efter en frostnat er indholdet megahøjt så ville da også lige kigge på om den får for meget at spise - når den samtidigt kan græsse lidt. Frederven
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ormekur og resistens |
|
|
Det er ikke hesten, men ormene, der udvikler resistens overfor ormemidler. Så ja, hesten skal nok overleve en ekstra ormekur, og det gør de resistente orm også. Når hesten får en ormekur, så dør de orm, der ikke er resistente, og de resistente orm overlever - og får bedre muligheder for at brede sig, da der nu ikke er "konkurrence" fra de afdøde orm. Resistente orm, der formerer sig, får resistent afkom. Hver gang vi giver en ormekur skaber vi bedre miljøer og bedre overlevelse for de resistente orm. Derfor skal vi kun give ormemidler, når hesten ikke selv kan holde ormebelastningen nede. Og vi skal helst undgå at behandle alle heste i en besætning, da vi har brug for at nogle af hestene holder liv i de ikke resistente orme, som kan konkurrere med de resistente, og som kan sørge for afkom, som ikke er resistente. Før i tiden troede vi, at vi kunne slippe helt af med ormene, hvis vi gav ormekur efter skema. Det viste sig så, at det kunne vi ikke - og det er præcis derfor, at vi har problemer med resistente orm i dag. Risikoen ved uhensigtsmæssig brug af ormemidler, er at vi en dag ikke har virksomme midler, som kan hjælpe de heste, der ikke selv kan holde ormebestanden nede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har så.. |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|