Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hvor ofte pudses sadlen endelig ???
Forfatter: 
Dato:  03-04-2012 21:47

Hej Hn`er :-)

 

Tja, nu er jeg sku kommet til at købe en sprit ny kentaur elektra new

 

Har jo haft et MEGA sadelproblem, og lige når vi er ved den, så vil jeg da lige huske at benytte lejligheden til at sige tak for hjælpen og vejledningen ang sadle til markeret hest

 

Tror jeg fik prøvet 7 forskellige modeller ouhhh...!

 

Nå, men nu bliver jeg jo faktisk lidt pinlig, for hvor ofte skal den nu smørres ind?

 

1 gang i ugen? 1-2 gang i måneden?

 

Hvor ofte gør i det?

 

Jeg tænker at hvis man måske gør det FOR ofte at det så ødelægger sygningerne i sadlen?

 

Jeg kan ikke tage udgangspunkt i mine trenser, for det bliver til alt alt for lidt, dem er jeg ikke så pyllert over, og min anden sadel er en wintec isbell, og det er jo ikke læder, så det er ved at være mange år siden jeg har haft en læder sadel :-)

 

Og hvilket produkt bruger i? Jeg har købt en passier sadelbalsam, men ved faktisk ikke om det er et naturprodukt som det jo anbefales at bruge!?! Har ellers søgt rundt på nettet, men kunne ikke finde noget!

 

Fik også at vide at det var blevet meget "in" bare og bruge sadelsæbe og ikke andet!?!

 

Fortæl gerne hvordan og hvorledes i gør med jeres sadel??

 

 


Wintec Isabel 17" sælges, se annonce:

 

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=359000&t=359000

 

 

 

 

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke så tit
Forfatter: 
Dato:  03-04-2012 22:07

Jeg tror mine sadler bliver pudset 2-3 gange om året.

 

Først med sadelsæbe og så så med læderbalsam.


Vh Maria

 

 

Med smuksakken Harmonie og dejlige Max

0
0
Svar på denne tråd
 
 sadel pudsning
Forfatter: 
Dato:  03-04-2012 22:52

tror også maxmine bliver 3 gange om året. Af produkter er jeg rigtig glad for passier og kieffer produkter og evt bluehors' spray

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pudsning af sadel
Forfatter: 
Dato:  03-04-2012 23:25

Jeg giver mine sadler den store tur 2 gange om året med både sadelsæbe og læderfedt, som jeg så giver så mange gange jeg orker det de næste par dage.

 

Jeg har efterhånden prøvet flere forskellige læderfedt og olier men produkterne fra Passier er nu det bedste, især deres lædersæbe

 

 

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 00:04

Pudser mine to lædersadler ca hver 3 mdr.

 

Først læderrens og så læderolie.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 her hos mig.
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 08:31

Børstes stigbøjler altid fri for grus og snavs efter rideturen. Sadelunderlag tages af og det samme gør gjorden, er sadlen blevet våd af regn, tørres den før der lægges sadelovertræk på.

1 gang om ugen, renses sadlen med sadelrens og pudses med sadelfedt.

Hvergang hovedtøjet har været brugt, rengøres bid og læderet tørres over med en fugtig klud. 1 x om ugen rengøres hovedtøj med læderrens og pudses med læderfedt.

 

jeg har sadler og hovedtøj, som er over 25 år gammelt og som stadigvæk er lækkert i læderet.

Læder der rengøres og holdes smidigt, holder i mange år.

 





IMC

 

 

 

 

 

 

 

 

Dressur sadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=357165...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd
 
 når jeg
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 08:44

har haft nye sadler, har jeg pudset hver gang jeg har redet, indtil jeg føler læderet er mættet, så trapper jeg ned.

 

Den jeg købte sidste år pudser jeg hver 1-2 uger, for som inger skriver så holder der altså bedre når det er rent og smurt.

Dog er der noget med at gjordstopperne ikke skal have så meget fedt de skal bare vaskes med læderrens, for de er lavet af svine skind og det bliver for blødt og strækker sig hvis det får for meget fedt.

 

Jeg synes også at man bør passe godt på sit udstyr, når man bruger så mange penge på at få det helt rigtige.


Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 09:51

Hold da op, der er godt nok stor forskel på hvor ofte man gør det

 

 

Hvis man nu gør det der en gang i ugen eller hver 14 dag, bliver sygningerne ikke ødelægte af fedtet????

 

Jeg vil meget gerne passe min sadel rigtig godt, da det forhåbentlig er en jeg skal have i utallige år!

 

Ang sædel sæbe, jeg er SÅ bange for at lave en "bommeret" som jeg engang gjorde for mannnnge år siden, da jeg brugte sæbe! Eller også var det sæben der var noget galt med!

 

For jeg fik min dengang daværende sadel smurt inde i sæben og derefter tørret af igen, men da jeg var færdig med at tørre, sad der en del i sygningerne som så resulterede i hvidesæbesygninger, hvilket ikke var særlig pænt, og jeg syntes det var super træls da jeg bare gerne ville give mit udstyr en ordenlig omgang!!

 

Måske passier`s sæbe ikke gør sådan?

 

Jeg der bruger sæbe også, skummer i sadlen let ind i sæbe, tørre det af med en ren klud, og lader det tørre lidt for at være sikker på vanddampe er ude, og så selvfølgelig fedt til sidst?

 

Tænk sig, man kan blive så øm ver sin ny sadel Men jeg vil som sagt bare gerne passe rigtig godt på den :-)


Wintec Isabel 17" sælges, se annonce:

 

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=359000&t=359000

 

 

 

 

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd
 
 sadel sæbe
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 11:29

sådan en sæbe har jeg også engang haft. Men både passier, kieffer og bluehors (den sidste er det dog meget længe siden jeg har prøvet) gør det ikke, det er nogle rigtig gode sæber der er lette at tørre af igen :)

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har fået
Forfatter: 
Dato:  04-04-2012 12:03

vist og forklaret af min sadelmager at min sadel skal vedligeholdes på denne måde:

 

Hele sadlen renses med en fugtigt klud først og skal tørre inden næste omgang.

 

Så skal undersiden af sadlen have en god sadelolie.

Jeg tipper sadlen op og "stå" på forsvidslen og undersiden få en omgang olie. Dette skal gøres hver 6.mdr.

 

Resten af sadlen skal have en god lædersæbe/balsam.

 

Gjordstropperne skal tørres rene med en fugtig klud og gives lidt lædersæbe et par gange om året.

 

Stigeremmene må kun får sadelsæbe, da de ellers vil blive for bløde og lange.

 

Det fungere med mit lædergrej til hesten.

 

 

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tykt frotte..
Forfatter: 
Dato:  05-04-2012 08:35

et gammelt tykt frotte håndklæde, er godt til at rense ud ved sygningerne, så der ikke ligger rester af sadelsæbe.

At rengør og vedligeholde en sadel, tager ikke kun 5 minutter, nej det kræver ca 1/2 time.

 





IMC

 

 

 

 

 

 

 

 

Dressur sadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=357165...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadler
Forfatter: 
Dato:  11-04-2012 14:42

Jeg gør det inden jeg skal til stævne og så ellers når jeg lige kommer i tanke om det - så det bliver til et par gange om året.


Men jeg så altså en udseendelse med en sadelmager, som viste hvordan man skulle passe sin sadel og hun sagde, at man IKKE både skal bruge lædersæbe og læderfedt - for du lægger bare læderfedten oven på sadelsæben, som dybest set er det samme. Det er ikke en sæbe, som i sæbe når vi vasker op eller vasker vores hænder :-)





Det regner på den gode og det regner på den onde, men mest den gode - for den onde har stjålet hans paraply



~*~

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider