Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

En god kapsun
Forfatter: 
Dato:  29-03-2012 22:46

Godaften alle sammen :-)

Jeg søger en god kapsun til longering :)

Kan i give et godt link til en, til en rimelig pris?

Sagde Anne med islænder Nattgjola

0
0
Svar på denne tråd

Akademisk kapsun
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 20:16

Min kapsun er ideel til både ridning og groundwork / longering.

Den er købt hos www.klassisk-dressur.dk og er modellen med kæde i næsebåndet :) Ville ikke kunne undvære den :p

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 20:53

Jeg har også en kapsun mage til den i linket, og har brugt en sådan i mange år.

Dog vil jeg lige indskyde, at det kommer meget an på, hvilken form for arbejde du laver med din hest, hvor god den egentlig er.

Hvis du longerer ... aehm.. 'normalt' (jeg ved ikke engang om det hedder det, men den mest gængse form for longering), så er den IKKE god!

Den er udviklet til det klassiske arbejde - dvs. at man starter med at gå rundt med hesten, lærer den formgivningen osv. hvorefter den kommer længere og længere fra dig, indtil den kan gå på volten selv, og i formgivning efter den størrelse volte du sætter den ud på. Så er den kapsun genial.

Hvis du derimod vælger longering, hvor du sender hesten ud på volten og så, herfra, vælger at arbejde med hestens formgivning og balance, så er den altså ikke god.

Den glider meget let rundt, og udvendige siderem kommer op i hestnes udvendige øje, hvis hesten lægger sig på kapsunen og skyder skulder ud. Så er det meget bedre med en mere 'fast' kapsun, der giver støtte og vejledning til hesten, når nu ikke du selv går der i starten.

Selvfølgelig er formålet med en longering, at det skal hesten ikke - men vejen hvortil vi kommer der, ér jo forskellig - og så må man vælge udstyr derefter.

Så reflekter over den måde du vil arbejde med longeringen på, og så kan du vælge udstyr derefter

Det (også) gode ved kapsunen i linket er, at man kan bruge den i ridningen også - den er genial til de unge heste i tilridning, for når de er tilvænnet den i longearbejdet, så er det praktisk taget uproblematisk at tage den med til ryggen (fordi de er vant til den - hvor man på en 'alm' longekapsun skal skifte hovedtøj, og dermed signaler).

At any street corner the feeling of absurdity can strike any man in the face.

0
0
Svar på denne tråd

ja....
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 21:04

Hvis den ikke skal være top-fancy, er jeg vild med catagos, den kostede ca. 150 kr, og er rigtig fin. Kan godt lide, den ikke er meget tung.

Helt klart, hvis hesten er besværlig , kan det nok være en fordel med en kraftig, der er forskel på min plag og min 14-års, den sidste kan jeg også løslongere på volte, så der har jeg ikke et særligt behov til kapsunen. Til min plag har jeg overvejet en anden kapsun.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider