Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Heste som afgræssere af naturarealer
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 13:02

Hej

Jeg er i praktik hos Økologisk Landforening, hvor jeg er ved at lave et projekt om at bruge heste i afgræsningen af naturarealer.

I den forbindelse kunne jeg godt bruge lidt hjælp til to forsekellige ting:

- Jeg søger en landmand/jordejer, der bruger heste i naturplejen jeg må komme og besøge.

- Jeg søger billeder af heste der afgræsser naturarealer.

Projektet kommer primært til at henvende sig til landmænd (både økologiske og konventionelle), men også andre der kunne tænke sig at bruge heste i afgræsningen. Det bliver lavet som en hjemmeside på Økologisk Landsforenings hjemmeside.

I forhold til at besøge nogen:

Det skal være i jylland, gerne midtjylland/nordjylland.

Skriv endelig hvis du bruger heste til afgræsning eller selv har heste der afgræsser naturarealer.

Det jeg skal bruge det til er at beskrive det som et eksempel for andre interesserede (du må selvfølgelig gerne godkende alt inden det vises offentligt).

I forhold til billeder:

Jeg skal bruge dem til at lægge på Økologisk landsforenings hjemmeside.

Du skal have taget dem (jeg skriver dig på som fotograf) - jeg kan evt. også linke til en evt. hjemmeside.

Alle racer har interesse. Men jyske heste, de gamle frederiksborg og knapstruppertyper har særlig interesse.

I mailen skal du lige skrive at jeg godt må bruge billederne og gerne noget om stedet og/eller hestene.

Skriv herinde eller til set@okologi.dk hvis du kan hjælpe mig, eller har spørgsmål/kommentarer omkring projektet.

Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Sigrid

0
0
Svar på denne tråd

Naturarealer?
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 13:22

Hvad er definitionen af et naturareal?

Jeg har heste og ponyer til at afgræsse vores eng, et bredt stykke langs bækken, så den ikke gror til.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

Deffinition
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 13:41

Hej Heidi

Deffinitionen er at det er §3 arealer. Det er arealer der ikke omlægges. Primært: Eng, hede, overdrev, søer/vandhuller mm.

se evt.:

www.naturstyrelsen.dk/ Naturbeskyttelse/ National_naturbeskyttelse/Paragraf3/ Naturpleje/

I forbindelse med billederne er al natur (der ikke er "almindelige" folde der omlægges) rigtig fint. (de behøver ikke have §3 status)

I forbindelse med besøg må det meget gerne være steder hvor man går op i at få det afgræsse så man tilgodeseer naturen (så man forsgøer at afgrsæsse optimalt i forhold til naturen) (de må meget gerne have §3 status eller kunne få det)

Mvh Sigrid

0
0
Svar på denne tråd

Lillie vildmose
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 12:39

Ved du, at der går vildheste i lille vildmose og afgræsser bla. strandengene?

De går mellem Dokkedal og Øster Hurup.

MVH Lillian

0
0
Svar på denne tråd

vores marker
Forfatter: 
Dato:  29-03-2012 11:30

er enge, der ligger lige op af natura2000.

vi får tilskud til miljøvenlig pleje og har restriktioner for hvor mange DE der må gå der og hvor meget der må nedgræsses..

om det er naturpleje, både og ikke direkte naturplejeprojekt, men hestene går steder hvor der er krav om afgræsning eller slet. Men der må ikke dyrkes.. gud nåde trøste os hvis vi sætter en plov i jorden.. så her eftersås der om foråret istedet.

5 års dressurhoppe efter Blue hors Leredo sælges

0
0
Svar på denne tråd

naturpleje
Forfatter: 
Dato:  29-03-2012 14:46

Hej Sigrid

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men her ligger ihvertfald et projekt omkring det: www.annaworm.dk/wp-content/uploads/ 2011/08/ Anna_Worm_Heste_i_Naturplejen.pdf

Anna ved sikker hvor der er heste i naturplejen, hvis ikke hun selv har noget igang :-)

vh

Liza

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider