Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Stivelsesfrit foder /sundhest prog.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 23:00

Hej HN´ere:)

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt her. Jeg har en 2 års oldenborg hoppeplag som jeg er nødt til at flytte til stivelsesfrit foder, da hun har lidt sart mave. Dyrlægen sagde det kunne være en god idé.

I specialfoderforretningen blev jeg anbefalet produktet Eggersman ReVital Cubes, da det er et stivelsesfrit foder, som de efter sigende ikke skal have så meget af, og de fodrer selv en plag på det med rigtig godt resultat, jeg købte det selvfølgelig uden at blinke :-/

MEN.... Nu sidder jeg så og taster det ind i mit foderprogram fra sundhest, og værdierne passer bare af r.... til.

Jeg har prøvet med denne:

800 g Eggersman ReVital Cubes (det hjælper ikke rigtig at justere på den og umiddelbart må de max få 1 kg)

200 g Green Power Lucerne

200 g roepiller uden melasse

10 g fodersalt

200 g olie

200 g Travo Performance

9,5 kg wrap ca. 60% ts, i beg., skridning

2 kg halm

Det er faktisk ligemeget hvordan jeg synes jeg prøver at justere, så passer Ca/P forholdet ikke, det er for højt. Det ligger på 136% tilført hvor max hedder 134%. Desuden kommer hun kun op på 5,6 FE og har umiddelbart brug for 6,8 som min. Zn/Cu forholdet er lige på grænsen, men dog indenfor anbefalingerne.

Det hjælper selvfølgelig at tilsætte havre, men det ønsker jeg ikke da jeg lige har stået med en hest med rigtig dårlig mave, muligvis pga. stivelsen fra havre, på trods af at hun ikke fik så meget.

Jeg kan ikke få betydeligt flere roepiller eller mere lucerne i hende da hun ikke gider spise det.

Jeg håber der er nogle, som fodrer stivelsesfrit (eller som bare ved noget) der kan komme med et godt råd til at få flere FE i hende så balancerne stadig passer..??? - Hvad gør i??

Tak for hjælpen!

Mvh. Maria

0
0
Svar på denne tråd

calcium
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 07:44

Det er roepiller og lucerne der er synderen nås vi taler for højt Ca/P forhold, og det kan du ikke gøre så meget ved. Når det er så lidt for højt er det ligemeget, men jeg synes det ser ud til at du giver mange mineraler med både Travo P og Eggersmann i næsten fuld dosis, så tag lige et kig på det igen.

Ellers må du jo betale dig fra at en uvildig foderkonsulent laver en super plan til dig, så du ikke får købt alt muligt unødvendigt foder ;)

-Mia

Mia Schødt Dickow

cand.scient. i Agrobiologi

Uvildig foderkonsulent

www.springhesteavl.dk

www.floridagolfhuse.dk

Opstaldning ved Hedensted tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

travo p og eggersman
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 09:47

Mia:

Tak for dit input.. - Du har fuldstændig ret med både travoen og med eggersman, problemet som jeg også søger svar på, er netop hvad jeg kan gøre i forhold til den plan for at få den til at harmonere bedre.

Jeg har prøvet at sætte mineralerne ned, men med det resultat at hun ikke er dækket ind. Mindre mængde eggersman og den er helt tosset i forhold til FE.

Jeg har før fået lagt foderplaner i byen, men det lærer jeg jo ingenting af, og jeg synes ellers hidtil at jeg sagtens har kunnet lave en rigtig fornuftig plan, problemet denne gang er at jeg ikke kan sætte havre ind for at stabilisere planen.

Mvh. Maria

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 14:40

Min unghest får Salvimin grøn, roepiller og hø. Nu er hun rigtig nem at holde huld på, men hvis hun ikke var, ville jeg tilføje Linamix eller fiberpiller.

Det er det, der fungerer her hos mig Du kan jo prøve, om du kan få tallene til at passe med disse produkter

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

min...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 14:46

Min plag får heller ikke korn. :)

Hun får 800 gram Tjørnehøj mølle Hors balance.

Hun er rigtig fint dækket ind. Hun får ikke suregrow, som har ligeså meget protein, netop fordi der er en del stivelse i.

Jeg skal dog have hende over på ren vitamin og sojaskrå, da hun så får mindre FE. I soyaskråene var der vist 10% sukker, og lidt stivelse, har skrevet det ned.

TM Baseret på lucerne, soja, ærter. 6% stivelse.

0
0
Svar på denne tråd

hvilket
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 14:49

Hvordan er ca-p forholdet i dit foder i øvrigt? Ved nogle mineraler er det 4:1, andre 7:1 !!! Det holder jeg selv meget øje med, går uden om dem med for skævt forhold.

Skal til at købe hippolyt naturmíneral, det nye.

0
0
Svar på denne tråd

Sandsynligvis...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 17:55

...er årsagen til dårlig mave wraphøet. Især unge heste kan have svært ved at tåle det, da deres tarmflora endnu ikke er fuldt udviklet (det er den først i 4-5 års alderen). Wrap med højere tørstofindhold er bedre og det allerbedste er hø. Er det ikke muligt kan gærkultur nogen gange afhjælpe problemet.

Hesten får næppe dårlig mave af en mindre mængde stivelse i foderet og så har du meget mere at vælge imellem.

0
0
Svar på denne tråd

Helle - andre
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 22:28

.. Ja det har vi været omkring også, vi har bare i år været i den situation som så mange andre, at det med at finde ordentligt hø efter okt-nov har været umuligt. Vi har sendt et helt parti retur, og har i alt mistet omkring 10.000 kr på dårligt hø og wrap, og nu er vi så altså på wrap.

Jeg fandt noget ok hø, men også kun OK, her i fredags som jeg kunne købe lidt af til 40 KR BALLEN! Det har hun så fået sammen med et dyrlægebesøg med noget tarmafslappende og noget smertestillende, men de sidste baller her som jeg har hentet er bestemt ikke gode, de støver og man kan se når man deler dem hvordan ballen er begyndt at lave sporer over det hele.. - Ja der er jeg altså sippet, det får mine heste ikke, heller ikke med vand over. På trods af at ballen ellers ser grøn og fin ud.

Nej jeg synes også det er underligt, men det kom netop i forbindelse med at jeg satte hende på lidt mere stivelsesholdigt foder, jeg skiftede fordi hesten var 3-4 timer om at spise sit krybbefoder bestående af roepiller, havre, lucerne, vitamin. - Det kan vi ikke vente på 2 gange om dagen, hun går nemlig i løsdrift så muligheden for bare at lade hende stå stille i boksen i flere timer er der ikke, da jeg synes det er lige så vigtigt at hesten får bevæget sig og får frisk luft.

Vi snakkede om at det kunne være et lille mavesår, fordi hun lige har været angrebet af lus = dårligt immunsystem, hun går til og fra sit krybbefoder og er så længe om at spise. Derfor mente dyrlægen at det ville være smart at sætte hende på stivelsesfri diæt for at se om det hjælper hende.

Mht. wrappen er jeg næsten 100% på at det ikke er den som er årsag, da den er ret tør og fordi hun nu har fået den i ½ år UDEN! nogle former for problemer.. Men jeg kan sagtens se hvad du mener, og jeg er helt enig om at hø klart er det bedste..

Jeg ringede ind til eggersman i dag for da jeg lagde deres produkt ind blev tallene i mit sundhest program røde fra en side af. Jeg spurgte så hvad pokker årsagen kunne være, og der var en rigtig (synes jeg det lød) dygtig person som fortalte og beregnede. Hun kunne svare på alle mine spørgsmål, og fortalte også :-( at sundhest er lavet af en privatmand der ikke bruger samme værdier som dem der er udsendt af landscentret hest. Det skaber problemer i forhold til mange fodermidler. Hun har lagt 2 foderplaner til hende hvor hun ifølge deres program er fuldstændigt dækket ind og hvor værdierne er fine.

Nu sidder jeg så bare tilbage med tanken om det er godt nok, fordi sundhest virkelig laver store udsvingninger når jeg sætter hendes nye foderplan ind, og hvor er det bare surt så at have brugt penge på et foderprogram som er lige til at lukke op og s.... i...

Er der nogle der har samme erfaringer med sundhest?

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Skuffende...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 23:00

...at nogen der arbejder med foder kan komme med sådan en udtalelse om et foderprogram som Sund Hest.

Sundhest er er rigtig godt foderprogram, der beregner efter KER-normerne, der er højere end de europæiske NRC-normer (med nogle ganske få undtagelser. Om manden der laver det er privat er da sagen uvedkommende (det er han i øvrigt heller ikke).

Jeg anbefaler altid Sundhest netop fordi det anvender KER-normer, har stort set alle produkter lagt ind (så man ikke selv skal oprette dem), er brugvenligt og billigt. Derudover er Sundhest uafhængig af kommercielle interesser, hvilket ikke altid gælder for andre foderprogrammer. Vær i øvrigt opmærksom på at nogle foderfirmaer har deres "egne" foderprogrammer, som deres egne produkter passer fint til. Spørg derfor altid hvilket program de bruger og få helst din foderplan lavet i et foderprogram der anvender KER-normerne, da de efterhånden er de mest brugte og anerkendte.

Læs mere om prorgammet her:

sundhest.dk/omprogrammet.htm

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2012 23:24

Jeg har nu bare siddet og nørklet for at få noget til at passe, og jeg synes det er tæt på håbløst at få nogle af færdigprodukterne til at passe til min hests behov de svinger simpelthen så meget og når jeg så kigger på det foderfirmaerne anbefaler som SKULLE dække hende ind, så mangler hun både FE og ca/P forhold, zn/cu er skævt og i flere af dem jeg tastede var der både mangel på lysin og på flere andre vit/mineraler - også selvom jeg supplerede ekstra op med vitaminblanding. Jeg synes jo at det burde være muligt at fodre en hest på rimeligt få foderprodukter og uden at skulle give alle mulige tilskud ved siden af som fx salt, dicalsiumfosfat, foderkridt, majs, osv osv.. Eller er det bare mig der er helt ude i hampen. Desuden bliver værdierne helt skæve hvis jeg giver 2 kg ekstra wrap og så bliver det endnu sværere at få til at passe.. - Og jeg som troede at så meget grovfoder som muligt var godt!? Det kan godt være at sundhest er godt, jeg var jo også himmel henrykt da jeg købte det, men jeg synes at ud fra hvad jeg hører rundt omkring, så er det informationerne der udsendes fra landscentret, som foderproducenterne bruger, fordi det er der der ligger mest valid forskning bag...? Det var i hvert fald den besked jeg fik i dag.

Foderprogrammet der er anvendt hos eggersman er programmet "PCHORSE" kan jeg se. Hun sendte mig nemlig 2 bud på foderplaner. Jeg må sige at det lød fornuftigt, men ja jeg kan jo også tage fejl.. Jeg kender ikke selv programmet..

0
0
Svar på denne tråd

kun vejledende
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 06:59

Jeg tror inden du smider dit foderprogram ud i marken, at du skal huske at det kun er vejl. dvs. at du stadig skal bruge din sunde fornuft og være ret stærk i de forskellige fodermidler selv.

når jeg ser på din foderplan, så synes jeg godt nok heller ikke den hænger særlig godt sammen, men det handler nok mere om valg af fodermidler kontra dit ønske om at hesten går i løsdrift og kan spise sit foder hurtigt.

i mine øjne skal en plag der går i løsdrift have wraphø adlibitum, eller i det mindste min. 2.5 - 3 kg per 100 kg vægt, men det vigtigeste er at der ikke må mangle godt stråfoder.

Jeg oplever tit at plage bliver sat på en løsdrift med andre lidt ældre heste, der ikke har samme behov og det er så her filmen knækker for hvem skal man tilgodese.

mht. krybbefoder, vægter jeg vitaminer og mineraler, fibre og gode proteiner højt, i mine øjne skal der lidt energi til (behøver bestemt ikke være havre) for at kunne omsætte foder, holde varmen, være aktiv osv. på løsdriften.

når din dyrlæge anbefaler dig at fodre stivelses frit, ville jeg da spørge ham/hende til råds og går det helt galt kan du kontakte simpel balance (tror jeg det hedder, men søg på nettet) det er helt stivelses frit foder af en (efter min mening) høj kvalitet.

jette

0
0
Svar på denne tråd

jette...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 09:48

Tak for svar. Ja jeg kan jo kun give dig ret i at det er enormt bøvlet den med løsdriften, netop fordi de andre heste er ældre og ikke tåler wrap ad libitum.

Jeg spurgte netop dyrlægen, der sagde at det fra eggersman var ok, så derfor tænkte jeg at så må jeg da kunne få det til at passe. - Men nej ikke i mit program i hvert fald.

Hende fra eggersman lavede fgl. foderplan:

8.5 kg wrap (der ville jeg klart give mere)

300 g lucerne

(jeg vil have 200 gram roepiller på også, men det siger hun er unødvendigt og fylder for meget da hesten spiser langsomt)

120 g travo P

1,5 kg Eggersman kombi pellets / eller 1,2 kg eggersman ReVital Cubes

Så er hun ifølge deres program dækket ind..

- MEN... Ifølge sundhest så mangler hun

FE (4,8 tilført ud af 6,8)

Råprotein (927 tilført ud af 1002)

CA/P (2,1)

Cu (189 ud af 221)

zn/cu (4.4)

natrium (23 ud af 37)

lysin (30 ud af 42)

Det er efter min mening alt for mange mangler. - Jeg prøver lige at tjekke op på det foder du anbefaler..

Tak

Mvh. Maria

0
0
Svar på denne tråd

Mere krybbetid...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 11:54

Simple system er baseret på lucerne, og der anbefales generelt nogle store krybbefodermængder selvom det er uden stivelse. Så hvis du er ude efter noget med mindre krybbetid og hun generelt ikke spiser hurtigt, vil jeg ikke mene du skal kigge den vej. Deres lucerneprodukter i sig selv er dog rigtig gode, men udelukkende at fodre med systemet til en unghest ville jeg ikke anbefale.

Generelt med sundhest, (bruger selv) synes jeg at man skal tage noget af det med en gran salt. Ihvertfald FE og protein, se først og fremmest på hesten og tilpasse foderplanen derefter. Jeg kan heller ikke få dette til at passe 100% ifølge sundhest. Dog ville jeg ikke tolere udsving mellem zink og kobber. Især ikke til en unghest. Når du fodrer med roepiller og lucerne samt vitaminer er det altid svært at få balance i CA/P. Til at regulere er en mulighed evt at tilføre ekstra magnesium i form af blue horse Magnesium. Den har højt indhold af P men næsten ingen CA. Men så er man altså ude i mange ting der skal blandes..

Er netop ved at afprøve Alpengrün Mash, en sukker og stivelsesfri Mash, super lækkert. Synes hestene fungerer rigtig godt på det, på relativt kort tid.

Forresten, har du prøvet at skifte lucernen ud. Måske det vil hjælpe på ædelysten? Kender til en del heste der ikke bryder sig om netop denne variant.

0
0
Svar på denne tråd

prøv at google.
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 12:00

Prøv evt at søge gamle tråde, flere af problemstillingerne har nemlig været oppe og vende før...

Her er feks en om sundhest og CA/p hvor man måske kan blive lidt klogere

www.heste-nettet.dk/forum/5/488680/ 488680/

0
0
Svar på denne tråd

indigo
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 12:36

Tak:) Jeg er kommet frem til at jeg går mere eller mindre tilbage til min gamle foderplan, det tager lang tid, men så må jeg dele foderet i 3 i stedet for 2, og køre ud og lukke hende på boks. Det er ret besværligt, men det er umiddelbart det hun har bedst af.

Jeg har prøvet at google, men synes ikke rigtig at jeg får så meget ud af det i forhold til min første problemstilling.

- Dit tip med magnesium kan det da godt være at jeg vil bruge, nu ser jeg lige hvad jeg kommer frem til.

Lucerne, ja eller rettere nej, hun gider faktisk ikke æde den. jeg må lige se hvad den evt kan skiftes ud med.

Tak for dit forslag!

0
0
Svar på denne tråd

Sund hest bruger
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 19:47

Hej

Jeg er også sund hest bruger, og ikke altid en glad sund hest bruger. Jeg er så slet ikke i tvivl om at jeg VIL have mit foder til at gå op i programmet fordi den anvender KER normerne.

Indtil videre findes der 2 normer for hestefodring, dog er der intet krav om at producenterne skal følge dem, men de 2 normer hedder henholdsvis NRC normer og KER normer, hvor NRC er minimumsnormer og dem der oftest er brugt til at udregne foderplaner her i landet. KER er, efter min mening, bedre og mere optimale normer, hvor den daglige anbefalede tildeling generelt ligger lidt højere.

Det jeg er mest træt af i programmet er at der er en del fejl, så jeg laver ingen foderplaner uden at have kikket alle tallene efter. Så hvis du ikke har gjort det så kan det anbefales.

Det er bare så besværligt når ikke alle forhandlere oplyser alt.

Jeg er så heldig og have nemt ved at få /bruge Horselux produkterne, de ser godt ud i programmet og det samme gør mine hyppere :-)

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Hø og wrap
Forfatter: 
Dato:  28-03-2012 21:36

Har en pony der ikke tåler wrap heller ikke tørt wrap hun får omgående diarré, jeg har prøvet at vænne hende til det virkelig langsomt, samt prøvet at give hende fast bare en tot sammen med høet, men hun kan bare ikke tåle det.. Så hun har de sidste mange år kun fået hø, og fra omkring December kommer der altid støv i høet hos mig.. Så køber jeg ovntørret hø fra Dangrønt til hende resten af sæsonen, det støver også, men det er ikke "farligt" støv, dog vander jeg det i år før hun får det, da jeg synes det støver lige rigeligt.

0
0
Svar på denne tråd

foderplan..
Forfatter: 
Dato:  30-03-2012 11:48

SÅ:) Nu har jeg taget mit valg. Dyrlægen mener nemlig at det er en virus og ikke en reaktion på foderet hun har haft. Nogle vil ikke vælge at give havre, men det er lige umiddelbart den løsning der fungerer for mig. - Da hun ellers ikke vil få energi nok, og også for at stabilisere Ca/P forholdet. Jeg prøvede med Linamix, men det er ikke til at skaffe hernede indenfor en rimelig rækkevidde.

Derfor bliver det således: (og det passer med alle værdierne :-D )

1 kg Suregrow (evt. op til 1,5 kg hvis hun taber sig, meen hun er jo oldenborg)

100 g Travo P

300 g havre

200 g roepiller

20 g fodersalt

2 dl olie

10-11 kg wrap

Tak for alle jeres input, det er dejligt med en hjælpende hånd... - Jeg smider ikke mit program helt væk endnu;-)

MvH. Maria

0
0
Svar på denne tråd

Havre/wrap
Forfatter: 
Dato:  31-03-2012 23:20

Jeg har for nogle år siden haft en hest der heller ikke kunne tåle havre, så de findes! Det tog os temmeligt lang tid at finde ud af hvad der var skyld i problemt, da han først fik tynd vandig afføring når han kom over en vis mængde havre. Efter jeg dropped at fodre med havre ophørte problemet fuldstændigt.

Hvis du mangler foderenheder og gerne vil have mindre tyggetid, ville jeg anbefale at du skifter roepillerne ud med fiberpiller. De produceres af Miljøfoder i Jylland og NAG på Sjælland. De er meget lave på stivelse og giver i modsætning til roepillerne flere FE. De kan udfodres tørre eller opblødte, som man ønsker (dog skal dem fra Miljøfoder vist nok opblødes hvis du kommer over en vis mængde).

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-04-2012 15:13

Forstå slet ikke hvorfor du ikke bare giver fuld dosis Travo Performance og Horselux fiberpiller (bedre end dem fra NAG) for energi/proteiner og så lader være med at blande flere vitamin/mineral produkter sammen og giver havre, som ingen ungheste drager nytte af, tværtimod risikerer man vækstforstyrrelser.... :)

Syntes livet er herligt, nyt arbejde til mig og nyt hjem til mine drenge! :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Mål 2012= Stævner og Jagt på Henry..

0
0
Svar på denne tråd

Fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  01-04-2012 18:52

Hvilken forskel er der mellem fiperpiller fra hhv. NAG og Horselux?

Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites.

- Theresa Sandin

Lykkelig ejer af trakehneren Incio B (Stald Birch)

0
0
Svar på denne tråd

Stort set ingen forskel...
Forfatter: 
Dato:  01-04-2012 20:21

...på de to.

Den ene indeholder lidt mere hørfrø end den anden, men det er en ubetydelig forskel, hvorfor der ikke er belæg for at sige at det ene produkt er bedre end det andet.

Heste på 2 år risikerer næppe vækstforstyrrelser af havre, idet vækstlinierne de steder, hvor problemerne ofte opstår (koder og haser) allerede er lukkede på dette tidspunkt.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-04-2012 21:44

Helle: Der er bare flere som har bedre erfaringer med Horselux's end NAG's...

Og det vil jeg gerne se noget fakta på, for havre kan sagtens give vækstforstyrrelser efter 2 års alderen, ellers er der en del dyrlæger som skal gå skolen om :)

Syntes livet er herligt, nyt arbejde til mig og nyt hjem til mine drenge! :)

Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene :)

Mål 2012= Stævner og Jagt på Henry..

0
0
Svar på denne tråd

Vækstforstyrrelser....
Forfatter: 
Dato:  01-04-2012 22:31

...optræder i knoglernes vækstlinier mens disse stadig er åbne, dvs. består af brusk. Når brusken bliver mineralisret (forbener) lukker vækstlinien og der kan derfor ikke længere opstå nye vækstforstyrrelser det pågældende sted (heller ikke ved fodring med havre), idet langt de fleste vækstforstyrrelser skyldes problemer opstået under mineraliseringen af brusken.

En hests røntgenstatus mht. OCD regnes da også for stationær når den er 2 år.

Mere om vækstlinierne her: www.hestebeslag.dk/data/archive/ hov2.pdf (s. 5 og 6).

Mht. fiberpillerne er produkterne på papiret ens, hvorfor tilsyneladende forskellige erfaringer bør bero på tilfældigheder.

0
0
Svar på denne tråd

Fiberpiller
Forfatter: 
Dato:  02-04-2012 20:53

Tidligere har der (så vidt jeg kan huske) været væsentlig større forskel på fiberpiller fra Miljøfoder og NAG. Nu er forskellen stort set ikke-eksisterende :)

Miljøfoder: www.vja.dk/multimedia/ FiberPellets.pdf

NAG: www.nag.dk/documents/29248- 2733_vj2%20HorsePro%20fiber%202.pdf

Ang. wrap. Er der lavet analyse på det? For et tørstofindhold på 60% er bestemt ikke = tørt wrap.

- Charlotte

SÆLGES:

* Weatherbeeta dækken a la Thermatex. Mørkeblåt med grå inderside. Str 145 cm. Nypris 800 kr. Sælges for 250 kr. SE ANNONCE

0
0
Svar på denne tråd

foderprogrammer
Forfatter: 
Dato:  03-04-2012 07:16

nogle gange bliver vi helt blinde af at se på vores forskellige foderprogrammer.

i dit tilfælde ts, tror jeg at både damen fra eggersmand og du har ret mht. beregning af foder.

du bruger sund hest det tager højde for anbefalede mængder, eggersmand har formentlige et andet program hvis det fx. er pc-horse så tager det højde for minimumsnormer.

så i har formentlige begge ret, hvis du sætter hendes foderplan, der er regnet med et foderprogram, der kun ser på minimumsnormer ind i dit program der bruger anbefaldede normer, så giver det en skævvridning.

men husks det er fuldstænig lige meget hvilket program du vælger at bruge, det aller vigtigeste er dine øjne og sine fornemmelser for din hests velfærd, samt en god portion sund fornuft.

en lille kommentar til din foderplan, så er der kerne i suregrow, det kan som ovenstående indlæg også beskriver give vækstforstyrelser i større mængder, jeg vil derfor foreslå dig at droppe ekstra havre og give fx lige dele roe og grøntpiller for jeg synes nemlig at du mangler lidt protein i din foderplan, det er ikke noget jeg har regnet på, men en 2 års har brug for rigtig meget protein for at udvikle sig optimalt.

god fornøjelse med dit foderprogram

jette

0
0
Svar på denne tråd

stivelsesfrit
Forfatter: 
Dato:  17-04-2012 12:18

http://www.simplebalance.dk

Det er efter min mening det bedste man kan gøre for sin hest.

Horses mirror you. They can't lie.

0
0
Svar på denne tråd

Indput omkring protein
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 22:25

Prøv at læs det her, inden du fylder alt for meget protein i dsin hest, er spændende læsning : )

Min Belgier og shire fodres også stivelses fattigt.

Til min Belgier der har utrolig følsom mave giver jeg, Horselux fibrepellettes sammen med ERS pellettes fra Brogården (horselux 3% stivelse, ERS 7% stivelse).

Dette fungere bare rigtigt godt til en sart mave, der ikke tåler vådt foder.

Dette er b.la. grunden til at jeg kombinere Fibrepiller og ERS, så mængden af fibrepiller kommer under 500g. pr. fodring, så jeg ikke behøver bløde op, og holde prisen lidt nede ; )

Tilsætter en lille mængde travo sport og så stemmer alle tal ganske fint : )

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider