Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 fold uden grime
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 18:45

hej

Jeg har lige brug for et par hjælpende tanker

Jeg har en pony, som går på fold med 4 store heste. Han er eneste pony. De er alle valakker. De er alle sammen meget legesyge, også min han holder sig bestemt ikke tilbage. Og har god styring på folden.

Problemet er at de leger så voldsom grime leg, at vores pony bliver ved med at få ondt i nakken. Vi har haft massør på flere gange. som siger at det grimelegen, der bliver ved med lave spændinger. han har fået ødelagt mange grimer på den konto men det er nu det mindste problem.

 

Jeg ved godt at det ikke er optimalt. Men kan man lade sin hest gå uden grime på fold. Han er en meget tillidsfuld hest, så hvis han løb ud ville man kunne gå hen og tage ham i manken og få ham til at følge med.

Men der nogen der siger at der er noget forsikrings mæssige problemer i forhold til ansvars forsikring hvis den løber ud, og beskadiger noget og ikke har grime på. Noger der kender noget til det.

 

Jeg er bare ved at være træt af at blive ved at smide penge efter det. plus at det er synd han har ondt og hele tiden giver lidt pauser i ridningen, hvilket min datter også synes er træls. Men synes egentlig også det vil være synd at flytte fold da han hygger sig med de andre.

 

hilsen Rikke.

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen grimer her
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 19:21

Mine heste går i løsdrift (hjemme) med adgang til fold og vandrefold og ingen har grimer på andet end når de håndteres.

0
0
Svar på denne tråd
 
 halsrem
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 20:22

I den tidligere løsdrift hvor mine heste boede havde hestene heller aldrig grimer på.

 

Nu er de dog flyttet og det er et krav at hestene enten har grime eller halsrem på. Kunne halsrem være en mulighed for din pony? ved selvfølgelig ikke om de vil opfinde en endnu værre leg med den!

 


Talle med sine to tøser, Sisse og Safir


R.I.P. Fønix 25. november 2009

0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 21:08

Hvorfor smider du ikke en halsrem på dyret :D


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 halsrem
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 21:24

hej

jeg har ingen erfaring overhovedt med halsrem. vil de store heste kunne hænge i den som en grime

 

er der nogen af jer der har hørt det omkring forskikringen.hvis den mod al forventning skulle løbe ud af fold.

 

opstaldnings sted har ingen problemer med at den går uden grime han kan trækkes med et torv om halsen, og kommet til ledet når man kalder. så han er en velopdragen musse altså med mindre der er meget lækker wrap på stald gang. så tager man en lille haps med på vejen.

 

hilsen Rikke.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 22:44

...husk blot, at hvis du skifter til halsrem, så skal den altså være strammere end man lige umiddelbart forestille sig. Den må endelig ikke hænge løs, så den kan hænge fast i træer, hegn, hesteben m.m.

 

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 ssssssssssssssssss
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 23:15

En halsrem skal sidde "til" ligesom en grime også skal :)

 

Min hest går med halsrem og hestene han leger med (han er vallak og leger utrolig meget derude med de også store drenge) de kan ikke få fat i hans halsrem når de leger ;) Ergo er det lidt unfair game for min hest kan jo godt få fat i deres grimer, men de kan ikke få fat i hans halsrem og han har intet på i hovedet.


Så det synes jeg bestemt er en god løsning. Aldrig uden noget som grime eller halsrem. Hvis hesten løber ud er den ikke til at fange for bl.a politiet osv. Ville aldrig smide den ud uden noget på lige gyldig hvor "søøøøød" hesten er ;)


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grime på fold
Forfatter: 
Dato:  23-03-2012 23:32

her går hestene altid uden grime på fold. Grimeleg er et hit for de firbenede men ikke os tobende...

 

derfor... ingen grimer på.

 

At det så går ud over bidemærker på hals og hoved i stedet for, det må vi tage med.

 

Men alt det hiven og biden i grimer går ud over værre ting end bidemærker...

 

så jo man kan sagtens have hestene på fold uden grimer...



Med venlig hilsen,


"Siggan"


Hvis der er en mening med livet, så må det være at give livet mening.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har hørt
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 07:58

at hvis de løber ud, så må politiet skyde dem hvis de ikke har grimer på... for så har de ingen chance for at få fat i dem...


Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 09:48

Ja, man kan sagtens have hesten på fold uden grime. Men hvis de løber ud - så har man store problemer.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 dadada
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 09:48

Jeg kan ikke huske hvornår mine sidst har gået med grime


 

 

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 10:20

et par gange været med til at indfanget heste, der var brudt ud af deres indhegning. Det er ikke nemt at få fat i kåde, løse heste, hvis ikke de har grime eller halsrem på - især ikke hvis det er fremmede heste.



Nu med hundepension


www.123hjemmeside.dk/hundepension



Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...


Mor til 3 vidunderlige børn

Frederik født 280908

Kristian født 030811

Anna født 030811

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grimeleg
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 10:39

Mine drenge ynder også grime leg, men her piller de grimerne af hinanden, så de går alle med halsrem nu, de kan stadig hive lidt i remmen, men slet ikke på samme måde.

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fold uden grime
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 13:23

At lade hesten gå med grime udgør en risiko for, at hesten kommer til skade. Og det kan også gå grueligt galt, hvis hesten løber ud af indhegningen...

 

Som de ansvarlige hesteejere vi er, giver det så ikke bedre mening, at sørge for, at hestene IKKE kan løbe ud? Gode folde med ordentligt hegn kan gøre tricket.

 

Jeg vurderer, at risikoen for at mine heste kommer til skade med grime på, er mange gange større end, at de løber ud af folden. Så de går naturligvis uden grimer.

 

(ingen problemer forsikringsmæssigt)

 

 

 

 

 


Med venlig hilsen


Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen grime
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 13:36

Anja : Lige mine ord

0
0
Svar på denne tråd
 
  grimer på fold
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 14:48
Jeg har aldrig hørt at forsikringen ikke skulle dække, hvis ikke hesten har grime på. Men er løsningen ikke, at ringe og hører dit forsikringsselskab. Er i øvrigt fuldstændig enig med Anja. Jeg vil give min højre arm på, at ingen betjent ville skyde en hest, fordi den ikke har grime på. -det er i hver til fald ikke noget man lærer på politiskolen.
0
0
Svar på denne tråd
 
 fffffffffff
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 15:05

Uheld kan ske - også selvom man da har ordenligt hegn.


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 16:04

...de gange jeg har hjulpet en undsluppen hesteflok tilbage til ejer, har jeg været VIRKELIG glad for, at den havde grime på så jeg kunne få fat og holde fast på førerhesten.......

 

 

 

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine ponyer
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 18:04

Går i løsdrift, og de har IKKE grimer på, og får det heller ikke...

 

De har grimer på når jeg håndtere dem, thats it...

 

Det er for farligt at de kan hænge fast i noget..

 

Jeg skal ALDRIG have en hest med halsrem. En islænder jeg havde i træning, den gik med halsrem, og da den kom hjem, hang dens bagsko fast i halsremmen, dens ene lunge kollapsede, og den blev aflivet efter 2 dages forsøg på at redde den...


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 grime på fold
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 19:27

Jeg kender intet til dét med forsikringen, men hvis han er til at "fange" igen, kan jeg ikke se noget problem i at lade ham gå uden grime. Hvis jeg havde heste hjemme, ville de også stå uden grimer på fold - men ikke i boks om natten af sikkerhedsmæssige årsager som brand


Isabell Werth dressursadel sælges!
Skriv for mere info! 3000,-

0
0
Svar på denne tråd
 
 sikkerhedsgrime
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 20:36

 

Mine skal have grime på på fold der hvor de står. De går derfor med sikkerhedsgrimer, som går op ved kraftigt ryk. Jeg bryder mig ikke om halsrem grundet risikoen for at hænge fast eller få et ben i, samme med alm. grimer. Jeg har prøvet følgende sikkerhedsgrimer og de fungerer alle (NB:se noter i parentes) efter hensigten.

 

Horseguard:(favoriten)(ring i nakken, der går op)

www.horsepoint.dk/shop/horseguard- sikkerheds-3400p.html

 

Horseware: (velcro)

www.stald-direkte.dk/shop/horseware- kvalitetsgrime-1009p.html

 

Eskadron: (ring i nakken som horseguard, men dyrere)

smhrideudstyr.dk/ product.asp?product=9312

 

Protech: (har jeg ikke prøvet pga. pris, men sat ned nu) (velcro mange steder)

www.@!#$.dk/rideudstyr/protech/ protech-sikkerhedsgrime.html

 

Horze:(kan ikke anbefales, da den er for let at hive af under grimeleg) (elastik i nakke og næserem)

www.horze.dk/Elastisk-grime/ 22228,da_DK,pd.html?dw...id=halters

 

Bare lige mine erfaringer, håbe du kan bruge dem til noget :)

 

Mvh

Stine m 3 unge drenge som elsker grimeleg

0
0
Svar på denne tråd
 
 lige noget jeg fik øje på
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 20:55
0
0
Svar på denne tråd
 
 tusind tak
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 21:42

hej allesammen.

tusind tak for alle jeres tanker og betragtninger.

det er rart at læse jeres erfaringer.

Det link fra sissel sommer som jannie har lagt ind er lige præcis den følelse jeg har omkring vores pony. Han bliver ikke ved at kunne holde til det.

Og sikkerheds grime vil jo blive pillet af ham, i løbet af ingen tid. de alm grimer bliver jo ødelagt en efter en.

jeg tror jeg vil prøve at ringe til forsikringen, jeg er mest til bare at lade ham gå uden noget.

han og de andre har ikke balret hegnet. på noget tidspunkt. Men det er selvfølgelig en risiko at løbe, men det er det andet også.

 

men ellers må det være en halsrem. Grime får han ikke på igen, især ikke efter jeg har læst det fra sidsel sommer.

 

Men igen mange tak for jeres hjælp.

 

hilsen Rikke.


0
0
Svar på denne tråd
 
 hov så denne i en anden tråd.
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 21:48

hej igen.

 

jeg så denne her i en anden tråd.

 

 


www.optimalsadel.dk/ product_info.php?cPath...1fe4b5101d

 

det ser da ikke dumt ud. Eller hvad ?. den burde de andre ikke kunne få fat i. men om man nemmere kan fange en løbsk hest fordi den har den her på kan jeg da tvivle på

 

 

hilsen Rikke.

 

 

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 velbekommen
Forfatter: 
Dato:  24-03-2012 21:55

held og lykke med det.. håber du finder den løsning der passer dig og hesten bedst..

mine har gået uden grimer de sidste 10 år eller mere og jeg har aldrig savnet grimerne.. heller ikke da de slap ud af folden alle 4.. nu var jeg heldigvis selv med ude og lede efter dem og havde grimer med til de 3 mener jeg,, de kom helskindet hjem uden problemer..

0
0
Svar på denne tråd
 
 uden grime
Forfatter: 
Dato:  25-03-2012 11:00

Ja mine går altså uden grime :P er ikke bange for at de render igennem hegnet eftersom at de har 10 tønder land at boltre sig på

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden....
Forfatter: 
Dato:  25-03-2012 21:39

Mine to heste går normalt aldrig med grime på folden og årsagen er

ganske enkel: de smider dem!

 

Efter 1-2 dage med grime på på folden, så ryger den af og så kan jeg bruge 20-30 minutter på at rende folden igennem for at finde dem igen.

 

Det er dermed som regel omsonst at give dem grimerne på ud. Det giver bare en falsk tryghed, for man kan ikke stole på, at grimerne sidder på hovedet af dem, hvis hegnet skulle gå i stykker.

 

Så eftersom der ikke er nogen udbryderkonger på folden, som smadrer hegn, så tør jeg godt lade mine heste gå uden grimer i dagligdagen.

 

Kun når jeg og min familie tager på ferie og hestene skal overlades til andre i flere dage i træk, så kan jeg finde på at give dem en grime på på folden. Så må de sidde på hovederne af dem så længe det nu kan lade sig gøre og så hænger der ellers en ekstra grime i stalden, som kan gribes i en nødsituation.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg


Staldkærre købes

se mine annonce på markedspladsen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Grimer...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 09:20

Mine går også i løsdrift og de har udelukkende fået grimer fordi jeg synes det er mere praktisk at binde dem i dem under håndtering -fremfor i manen

 

De har aldrig gået med grimer på folden mens jeg har haft dem hjemme - og 7-9-13 så har de holdt sig på den rigtige side af hegnet. Alene fordi de ofte har grene at gnave i som hygge, så får de ikke grimer på - vil ikke være glad hvis jeg kom og fandt dem med en gren fastmonteret i grimen!

 

Risikoen for et bagben i grimen er jo altid til stede, ligesom de kan finde det mest utrolige i en ellers hestesikret stald at hænge fast i

 

Om forsikringen dækker? Det ved jeg helt ærligt ikke - men kan da ikke se nogen grund til at den ikke skulle? Som andre skriver, så kan man jo altså ikke stå og glo på dem hele tiden og straks smække en ny grime på hvis de smider en.

 

Jeg ved 100% at mine BESTEMT ikke vil være nemmere at få fat i for fremmede folk hvis de havde grime på og var sluppet ud! Så her ville det være komplet underordnet...Normalt er de ellers ret omgængelige og velopdragne - men Nordjylland som legeplads? DET tror jeg helt ærligt er for sjovt!

 

Om politiet må skyde eller ikke? Thjaaa, et eller andet sted så må de vel altid skyde hvis hesten (eller hunden eller mennesket) er til fare for folk (eks. løs på motorvej eller lignende) - men det kan da lade sig gøre at spørge dem. Jeg ville så som hesteejer også foretrække at min hest blev skudt fremfor at den kværner en bil med 4 i med stor risiko for dræbte...

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-04-2012 00:08

Jeg har hørt og oplevet skræscenarier med grimer lidt for mange gange, så det er slut. NEVER EVER grimer på i boksen, og helst heller ikke på fold, kun til og fra.

 

Vil dog give andre ret i, at det er vildt irriterende at indfange løse heste uden grimer, hvis uheldet skulle være ude.

 

På den anden side, er det de fleste steder, ikke SÅ tit, at man skal på hestejagt, så mon ikke det går :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  01-04-2012 12:17

Jeg har 4 gående herhjemme, en på 16 år og 3 på 1 år - ingen af dem går med grime på ude på marken eller i boksen.

 

De får grime på når de trækkes ud på mark, grime af - og så kommer den på igen når de skal ind - og tages af når de er trukket ind i boksen.


 

 

Hilsen Jannie


Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)



GRAFIKER:
www.nokke.dk


HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider