Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Bukkehov - samt rette bagben??
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 18:07

Hej HN'er.

Håber der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe mig lidt her.

Søger erfaring med heste der er blevet opereret for bukkehov som føl - hvilken betydning (hvis det får nogen) kan det have ridemæssigt senere??

 

Samt hvis en plag står meget ret på begge sine bagben - har det nogen holdbarhedsmæssige betydninger?? Hvad skal jeg være opmærksom på??

 

Lidt svært at stå med kritiske øjne når drømmehesten bare står der med sine flotte brune øjne og blinker til en... Så please hjælp - erfaringer af alle arter har interesse



Venlig hilsen Nanna

dressurrytter i bedste hyggestil

Stald Vesterbys Son-Goku

aka. Gokkelokken


0
0
Svar på denne tråd
 
 Bukkehove
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 18:42

Nogen dyrlæger siger at det har en lille betydning andre at det ingen betydning har. Har ingen personlige erfaringer med opertaioner.

 

Rette lemmer vil jo have en vis holdbarhedsmæssig betydning, da lemmerne ikke har samme eftergivenhed, men så er spørgsmålet, hvad vil du med hesten ? er det bare max M dressur eller er det mere eller andet ?

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okay - så er
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 19:15

det jo det man skal avle henimod; flotte brune øjne

 

Har ingen personlig erfaring med bukkehov; mig bekendt har der været lavet en stor undersøgelse af en dyrlæge med opererede dyr og holdbarhed - denne undersøgelse viste nedsat holdbarhed ( undersøgelsen blev ikke godkendt ).

 

Jeg tænker bare at man ved operation er inde og snitte sener over; disse sener har vel også en funktion eller hvad ?

 

Men du må jo nok støtte dig op ad en handelsundersøgelse ( især da bagben heller ikke er for gode ) og samtidigt håbe det ikke er en dyrlæge der tjener fedt på bukkehovsoperationer


Mvh Janni

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min den ene....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 19:27

Min den ene unghest er opereret for bukkehov.

 

Så vidt jeg ved er der to former for operation, alt efter sværhedsgraden. Den mod at de skal fungerer som ridehest, den anden hvor de kun kan holde til selskab.

 

I galopsporten er der en del føl der opereres og siden går løb - det kan kaldes max belastning.

 

Da jeg snakkede med min dyrlæge om operationen, der blev jeg anbefalet at købe plagen, da der kun ved ridning på GP-niveau at der var en 3 % øget risiko for seneskader.

 

Det kræver at føllet opereres så tidligt så muligt - over 1/2 til 1 år så nedsættes de gode resultater.

 

Jeg fik min plag til en meget lav pris ifht hans kvalitet - og jeg kommer formentlig alligevel aldrig til at ride over la-niveau, og det skyldes rytteren

 

Jeg ville aldrig købe en med bukkehov til avl, og kun en som er opereret inden for det første leveår.

 

Mvh Charlotte


Rytter min LA-niveau fuldtid søges - kontakt http://www.stutterischnell.dk/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Plag...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2012 07:13

Hvad den skal bruges til?? Jamen dressur på hyggeplan. Jeg elsker at ride dressur, men det er de små stævner her er tale om. Hvis jeg virkelig bliver bidt af det, starter jeg måske 3-4 stævner på et år.

Og drengen der er tale om vil måske komme op og lære LA øvelser, men nok ikke mere.

Efter hvad jeg kan læse mig til, kan de rette bagben godt skyldes væksten, og kan altså rette sig endnu. Han er ikke mærket af det, men er da bekymret for om jeg altid skal slåsse med om han træder ordentlig ind under sig.

Han er 2 år, 1.57 i stg. Forhåbentlig vokser han lige 5+ cm endnu.

Synes det er svært, for umiddelbart er han det jeg søger... Så er det bare om jeg skal tage chancen med de ben der...



Venlig hilsen Nanna

dressurrytter i bedste hyggestil

Stald Vesterbys Son-Goku

aka. Gokkelokken


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-03-2012 07:28

Det burde en dygtig smed og regelmæssige smedebesøg faktisk have rettet op på allerede på nuværende tidspunkt, hvis ikke det er alt for slemt.

 

Den er faring jeg har med operation er, at det i alt fald ikke altid har den ønskede effekt, det er dyrt og desuden så skal man altså sørge for at få hove ordnet hver 5-6 uge over en lang periode derefter, ellers er operationen spildt.

 

Mvh

 


Tina

www.linnerup-skovgaard.dk


Godt kåret palomino avlshoppe udlånes fra sæson 2012 til avl/ridning evt. ifolet. Flere gode palominoer sælges m.m. Alle med fuld afstamning, alle OCD fri m.m.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bukkehov
Forfatter: 
Dato:  19-03-2012 08:52

Hejsa

 

Jeg har en 5-års vallak, der blev opereret for bukkehov i begge forben, da han var 2 måneder gammel. Derefter gik han med sygebeslag i 1 uge, og siden har han haft regelmæssige smedebesøg hver 7. uge (som de fleste andre heste jo også bør).

 

Ifølge flere dyrlæger og smede har bukkehoven ikke betydning for min, da det blev taget så hurtigt.

 

Han rides 6 dage ugentligt: 5 x dressur/tur og 1 x spring, og han har aldrig været halt eller uren (købte ham, da han var 1 år gammel).

 

Så jeg har absolut ikke mærket noget til det - udover at jeg fik en fantastisk hest til billige penge ;)

 

Venlig hilsen Marie.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsaaa
Forfatter: 
Dato:  19-03-2012 11:14

www.hestegalleri.dk/ vid_vis.aspx?VideoID=275075

hende her er også opereret da hun var et halvt år gammel og der er absolut heller ikke noget at se, dyrlægen har erklæret hende lige så god som alle andre dressurmussere på højt niveat :-))

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Nanna
Forfatter: 
Dato:  19-03-2012 11:16

Hvad er det for en hyp du har kig på?

 

Hvad angår bukkehoven har jeg da også erfaringer. Min Castana blev opereret i et forben i August sidste år.

 

- Jeg er simpelthen så tilfreds med resultatet stadig. :) - Jeg kan jo af gode grunde ikke vide hvordan hendes holdbarhed ser ud under ridning, men dyrlægerne siger at det ikke burde have betydning.

 

Lige siden hun kom hjem fra operationen har hun ikke været halt en eneste gang. - Og hun tumler, rigtig meget! Jeg forventer at hun kommer til at gå i sporten uden problemer. - Og til alm brug på klubplan tror jeg sagtens de kan holde. ;)

 

- Så hvad angår operationen så ville jeg gøre det igen hvis det blev nødvendigt. - Hvilket jeg bestemt ikke håber. ;)

 

Her nyopereret

 

Her inden operationen og uden specialskoene. Tåen på hoven peger direkte i jorden.

 

Her ca. 3 uger efter operationen. Bandagen lige kommet af.


Mvh Charlotte


Besøg os på..

www.staldl.dk



0
0
Svar på denne tråd
 
 bagbenene
Forfatter: 
Dato:  19-03-2012 12:48

Når han er ret i bag, så vil han automatisk ikke træde så langt ind under sigsom han måske ellers ville have gjort, da det ikke vil være muligt, men derfor kan han jo sagtens bruge sig korrekt hen over ryggen.

 

Hvilken race er han, for 5+ cm kan være meget for en i hans størrelse, hvornår er han født (måned)

 




Beklager taste og stavefejl


www.stenhedegard.dk


Halmpiller sælges



Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ben ben ben...
Forfatter: 
Dato:  19-03-2012 14:30

Angående smed, så er han blevet passet regelmæssigt med smed, i begyndelsen (efter operationen) hver 2. uge, og så er intervallet blevet langsomt større og større. Så han nu får smed hver 8. uge. Jeg har snakket med hans smed, og han havde ingen forbehold mod hesten.

 

Ang. højde, så er han som sagt 1.57 i stg nu, han er født 30-4-2010, så bliver altså 2 år om en måned. Han ser langt fra færdig ud i kroppen, og skal først kastereres nu her inden jeg skal købe ham (hvis det altså bliver aktuelt). Så regner med han tager nogle cm i højde og drøjde her over sommeren. Hans halvbror(samme mor) var samme højde, han er i dag 1.72 (så høj forventer jeg nu ikke han bliver)...

 

Han er efter Mazzaratti.

 

 



Venlig hilsen Nanna

dressurrytter i bedste hyggestil

Stald Vesterbys Son-Goku

aka. Gokkelokken


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider