Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Boksro- fodring
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 10:10

Jeg har en skøn og energisk 3 års hoppe som lige har fået bortopreret en ledmus og derfor skal have boksro.

Som nævnt er hun normalt dejligt energisk, men at stå i boksen hele tiden gør energien til en ulempe for hende. Hun galopperer faktisk rundt i boksen og bukker ind imellem.

Jeg har taget foderet fra hende så hun får stridt enghø ad lib. samt mineraler. Dette har næsten fjernet tendensen til at lege væddeløbshest inde i boksen og hun er gladere og mere afslappet, men hun taber sig.

Hun er heldigvis super sød og artig at trække med, men jeg gruer for når hun skal på sygefold. Jeg er nervøs for om hun kan lade være med at overbelaste sig selv med vilde krumspring... -så jeg tør ikke sætte hende op i foder...

Hun er en hest der normalt får super godt wrap ad lib, og alligevel plejer at få lidt kraftfoder også for at se rigtig ud, så det er en voldsom nedgang i foder!

-Jeg tænker på at give fx Linamix for at tilføre energi som sætter sig på sidebenene i stedet for at gå i hovedet på hende....

Hvad kan I foreslå som feder men ikke går i hovedet på hesten?

Mvh. Karen TT

Sælges:

Smuk, ridelig og rar 5 års DV vallak af eliteafstamning

3 års DV springhoppe med kapacitet til de helt store opgaver

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

ville nok
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 11:31

forsætte med wrap. Har foderet flere fjordheste på bare wrap og vitaminer.

0
0
Svar på denne tråd

Nu tror jeg ikke....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 12:20

Nu tror jeg så ikke at Karen har en easykeeper fjordheste i boksro så det er næppe det smartestes råd at give, at hun skal fortsætte med at lade unghesten tabe sig på det pågældende foder

Jeg er selv så heldig at have en easykeeper ollebolle blanding, og ja han kan leve af lidt wrap og lidt vit/min tilskud, og stadig være småfed.

Og så har jeg en åleslank 4 års dv'er med rigtig meget fuldblodshestes i tavlen, og han ville helt reelt sulte ihjel på ollebollens begrænsede foderindtag.

Jeg ville fortsætte med wrap og vit/min tilskud, og så forsøge mig med olie eller linamix, for at give hende lidt huld. Evt bytte lidt af det stride engwrap ud med noget mere energirigt wrap. Ad Lin får hun jo så det kan du jo ikke sætte op

Overvej når hun skal ud sygefold, ar give hende noget beroligende - evt fra dyrlægen eller urter såsom baldrian e.l.

God bedring med hende.

Mvh Charlotte

Rytter min LA-niveau fuldtid søges - kontakt http://www.stutterischnell.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Foder samtidig med boksro
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 12:43

Jeg synes du skal prøve og undersøge markedet lidt, der findes jo foder til lige netop heste med boksro efter operation.. Da min gamle hest blev indlagt på Næstved Kaserne, fodrede de med noget specielt foder til netop heste efter operation og boksro.. Jeg var bare så heldig og kunne købe en sæk af deres foder med hjem (kan desværre ikke huske hvad det hedder)..

Men prøv og undersøg det.. ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Tak for råd
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 12:57

-Rigtigt ;) Det er en tårnhøj varmblodsplag med høj forbrænding :)

Hun blev også kulret af wrap, så derfor kun enghø og vit/min. nu... men kan selvfølgelig prøve at give hende nogle kg wrap til at supplere høet...

Og så linamix.... Charlotte, er det din erfaring at det ikke giver spilopper i hovedet, men kun kg på sidebenene?

Charlotte, har du erfaringer med at bruge urter? -fx den blanding fra Askhim som hedder "Nervesystemet", den indeholder bl.a. baldrian.

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Urter og beroligende....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 13:45

Jeg har en gang brugt hoste-urter fra Askim til min gamle vallak, det hjalp ham.

Men om de beroligende urter virker - det har jeg ikke prøvet. Men jeg ville selv overveje at gør det sådan, hvis jeg stod i din situation.

Evt kunne du jo forhører dig hos dyrlægen, om du fx måtte sende hende i svømmetræning, før hun skulle ud på sygefold - for lige at tage det værste energi ud af hende, og gøre hende bedre i form, før hun badutspringer rundt.

Jeg har selv haft en vallak, som jeg måtte opgive at have i boksro efetr en ledinfektion incl operation m.m pga en foldskade.

Der lavede jeg en 3x3 m sygefold på folden med de andre heste, og minimerede deres fold, så han ikke skulle opleve at de gik væk fra ham.

Så blev de alle smidt ud med en stor bunke wrap, og så var alle optaget, og alle var rolige.

Så han badutsprang ikke - men var så tilgengæld også halt id e første 4 måneder efetr operationen, hvilket var forventet.

Så derfor kunne beroligende måske hjælpe - vælg en dag at sætte på sygefold med godt lunt vejr, stille vind og hold de andre heste tæt på hende, og lig wrap ud.

Linamix og olie har jeg prøvet på nogle af mine heste - og jeg syntes ikke de blev krudtet af det, som de kunne blive på havre.

Men start blidt op, så kan du jo se om det virker o.k.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Urter må prøves
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 13:53

Jeg tror jeg bestiller en spand urter til hende,det er da værd at prøve.

Det var heldigvis en fuldstændigt ukompliceret operation. Det var bare en ledmus der blev fjernet forebyggende, så der er ikke noget i benet der er meget sårbart pt, men derfor er der jo alligevel altid god grund til at passe meget på en hest som har stået helt stille i et par uger og hvor der oven i købet har været åbnet ind til leddet...

Gad vide om der er risiko for infektion via vand i såret hvis hun kommer i svømmetræning?

Det er ellers ikke nogen dårlig idé med svæmmetræningen! -Det skal ovevejes...

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Hullet....
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 14:03

Hullet/hullerne efter de instrumenter de har brugt lukker i løbet af et døgn - så der løber ikke vand ind

Fordelen ved min vallaks skade var jo, at han var halt da han blev lukket på fold - så det gav helt sig selv, at han ikke lavede noget "tosset".

Din hoppe har jo formentlig ikke ondt, nrå hun skal til og ud på fold - så der kan jo blive lidt mere badut i det.

Prøv at snak med dyrlægen ang svømmetræning - ofte har de steder evt også sygefold og løbebånd. Og nogle gang opfører hestene sig anderledes når de kommer ud et sted, hvor de ikke plejer at være.

Min vallak blev fx rost til skyerne da han stod 10 dage på dyrehospital i boksro, og blev trukket emd 3 x 5 min dagligt af personalet. Så sød, så rar, så velopdragen....var ordene da personalet tog afsked med ham, da jeg hentede ham.

To dage efter havde han på det nærmeste smadret sin boks hjemme, og var set stikke af fra mig i fuld firspring ned af en trafikkeret vej på hans 3 x 10 min skridttrækketur.

Han var skingrende gal og total kukkeluk hjemme

Derfor endt han på 3x3 m sygefold, fordi han jo ellers smadrede det hele - det var ikke på dyrlægens opfordring, men det fik hesten til at slappe af

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-03-2012 21:29

Heh Charlotte, jeg ved det jo egentlig godt, med kikkerthullerne, men jeg er bare sådan lidt småhysterisk fordi jeg synes det er voldsomt klamt at der har været hul helt ind i leddet

-Nu forstår jeg hvad du mener med eksemplet med din vallak.

Ja det er svært når de bare tror de er fit for fight og ikke kan mærke de skal passe på sig selv.

Svømning er en rigtig god plan, tak for det Charlotte.... Sætter doping-projektet i gang straks og vil undersøge mulighederne for en badeferie til damen..

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Fuldfoder
Forfatter: 
Dato:  19-03-2012 11:24

Min hest var indlagt en måned i foråret, og var efterfølgende i boksro i en måned derhjemme. Jeg var også virkelig nervøs for, om hun ville tabe sig, og om jeg kunne styre hende. Hun skulle ud at gå to gange dagligt, så det var lidt af en udfordring at finde den rigtige balance. I stedet for wrap gav jeg hende hø i et hønet ad libitum, og så fik hun 2½ kg. Tjørnehøj Mølle Müsli light, som er et fuldfoder (www.tjornehojmolle.dk/Hestefoder/ Sortiment/ForfangneHeste.htm)

Hun er en MEGET energisk hest, og desværre er hun også svær at holde huld på. Men hun fungerede virkelig godt på det mad! De daglige trækture foregik med kæde, hjelm og sikkerhedsvest - for jeg var virkelig bange for at blive væltet omkuld. På 5 uger løb hun kun fra mig 3 gange, og alle tre gange var provokeret af udefrakommende voldsomme lyde; to gange tabte nogen noget på på gulvet så det larmede højt, og en gang begyndte det at hagle, så det larmede voldsomt på taget. Inden hun skulle på sygefold ville jeg longere hende, så det værste krudt røg af, men det var ikke en god ide; hun gik i selvsving og tog adskillige runder i ridehuset i høj fart. Da hun kom på fold gik det virkelig fint. Hun tog et par ture i galop, men så var det det. Hun var vist bare glad for at komme ud i fri luft. Jeg satte hende på fold med min gamle pony, som hun kendte godt, så havde hun noget roligt selskab.

Nå, men efter en måneds indlæggelse, 3 operationer, 1 måned i boksro og en måned på sygefold, så hun efter nogle dages ridning og et par uger på alm. fold, sådan her ud:

Det synes jeg er ret godt gået ovenpå sådan en omgang :)

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  20-03-2012 21:44

med held haft heste i box ro længere tid, med meget tørt warp, serveret adlibitum i hønet med meget små huller for at få tiden til at gå, vitaminer, og ml. 0,5 og 1,5 kg cool mix fra eggersmann og Alfalfa lucerne fra Dangrønt, den med orange stribe.

Den ene er en noget varm hoppe efter nobelmann, som også kravler på væggene hvis der sker noget omkring den. og der har fungeret helt ok på hø ad libitum som ovenstående, 1/2 kg cool mix, 100 g travo e, og 1/2-1 kg Lucerne fordelt i løbet af dagen og den er efter boxro faktisk til den fede side, og ridning er begyndt og den har været rigtig cool at få igang igen.

Måske det kunne hjælpe. Derudover er gulerødder smidt i Høet eller halmen på gulvet fantastisk tidsfordriv og det bruger jeg rigtig meget.

Pøj pøj

Vh Gitte

GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.

0
0
Svar på denne tråd

Det blev til
Forfatter: 
Dato:  26-03-2012 17:03

Det blev til:

Groft hø ad lib. samt roepiller med salvanamineraler, rapskager og gulerødder.

Hun faldt helt til ro og har ikke tabt sig siden hun begyndte at få roepiller.

Urter påbegyndes nu når hun skal til at på sygefold.

-Men alt i alt går det super med at holde hende glad og rolig i boks og ved hånd :)

Mvh. Karen TT

Sælges:

2 skønne ox hopper

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider