Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Muggen hø
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 18:33

Giver I jeres heste muggent hø? Dvs hø fra en balle, hvor der er noget mug og så fjerner muggen eller kasserer i hele ballen?

En glad hest er en naturhest!!!

Bomløs sadel sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Hummm.
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 20:19

Er det hø el. wrap du snakker om? Har enligt aldrig set mug i hø. I wrap ja. Men ikke tørt hø.

Ang. wrap er det an på hvordan "muggen" ser ud. Hvis det er krystaller så er de ok. (Vidste jeg ikke før for et par mdr. siden.) Men hvis det er store hvide plamager hvor det ikke ligner krystaller så er det mug som hestene ikke kan tåle og så må de faktisk ikke få resten af ballen. Men mange gør det afligevellet. De fjerner den del de kan se der er mug i. Men så vidt jeg kan forstå så skal hele ballen kaseres da muggen hvad jeg så vidt husker er en svamp og er så også i resten af ballen, når den først er der. Og det kan virkelig give syge heste. Men som sagt er der rigtig mange der bruger resten af en wrap balle afligevellet. Hummmm.

Knus fra Lene

R.I.P. Elegant Spotlight xx

R.I.P. Evidence xx

Dygtig rytter søges til ung hest. Gerne konkurrence intresseret.

Nybegynder pony, søges. Part.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Lene
Forfatter: 
Dato:  13-03-2012 20:55

Ja, det fik jeg selvfølgelig ikke skrevet. Det er wrap jeg mener.

Det er sådan at mine sidste wrapballer alle er mugne og sælger mener at jeg bare kan fjerne det og give det til hestene.

Dette vil jeg ikke!!!

For det første, så kan hestene blive hamrende syge af det og for det andet, så betaler jeg ikke for at stå og sortere i høet.

Men ja, har også altid hørt at resten af ballen skal smides væk, men ja, igen, så er der mange der tager det mugne fra.

Behøver jeg nævne at jeg er tosset???? Der var lige wrap nok til resten af sæsonen, så nu skal jeg ud at finde nyt!!! :-( :-( :-(

Bomløs sadel sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Halv tosset
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 08:01

Ja jeg er sådan lidt halv-tosset mht wrap og mug.

Er det et lille hjørne med overfladisk let mug, så fjerner jeg hjørnet, tjekker at wrappen ikke bliver varm, og at det lugter i orden.

Men i år har min sædvanlige wrapleverandør, som normalt laver fejlfri wrap haft problemer.

Og fordi jeg kasserer hele ballen, hvis jeg synes den fx lugter forkert og har lidt mug, ja så blev det et problem da jeg efterhånden havde 5 kasserede baller stående. Godt nok er der fin service med at få en ny. Men jeg har ikke maskiner til at fjerne ballerne med, og har kun en lille møddingsplads, hvor ballerne fylder mere end mødding.

Så jeg har fundet en kvægbonde, som sælger hestewrap. Når jeg henter hos hende pakker vi ballen ud og inspicerer den, og er jeg ikke tilfreds, så bruger hun den til sine egne heste eller sit kvæg.

Jeg er lidt perniceni mht mug, fordi et dyrlægebesøg i vagttid til kolik, jo nemt koster 2-3000 kr - bare fordi man ikke ville kasserer en Balle wrap med mug til 300 kr.

Mvh Charlotte

Rytter min LA-niveau fuldtid søges - kontakt http://www.stutterischnell.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Hø retur
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 08:19

eller wrap...jeg vil mene at hvis man sælger hø/wrap, at man vel bør give en ny balle, hvis man har fået en der er dårlig.

Er SÅ nedtrykt over, at mine sidste baller er mugne, sælger giver ikke nogen nye, og samtidig giver mig fornemmelsen af at jeg er hysterisk og at jeg sagtens kan give mine heste wrappen...du skal bare pille al det dårlige fra!!

Jeg vil IKKE give mine heste dårlige varer, og da slet slet ikke når det er halvmuggent på ballernes 3 sider...sikke et pillearbejde....

Bomløs sadel sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Mug på tre sider
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 09:40

Hvis der er mug på tre sider af ballen, så ville jeg ikke turde bruge det.

Jeg kan til nød gå med til at bruge en balle, selvom jeg har fundet et hjørne med mug i den øverste skive. I så fald er jeg hysterisk med at undersøge resten af ballen for mug, og jeg ryster hellere det hele op for at være på den sikre side.

Som Charlotte skriver, så er det dælme trælst at stå med en dyrlægeregning til flere tusind kroner, i forhold til at kassere en balle wrap til 300 kr.

Ville virkelig ønske, at flere wrap-producenter ville gå lidt højere op i kvaliteten af deres produkter!

TS: Hvad nu, hvis du fodrer med det dårlige wrap, og dine heste bliver syge - måske endda dødeligt syge, har din wrapleverandør så en produktforsikring, så han kan betale dig en evt. erstatning? Kan huske, der for nogle år siden var en sag, hvor en landmand havde solgt noget wrap, som gav en hel flok heste botulisme - han blev dømt til at betale en svimlende sum i erstatning, og han havde ingen forsikring...

Hilsen Inge

- med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...

0
0
Svar på denne tråd

Vandet hestepension
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 11:17

Rent faktisk spurgte jeg ham, da han blev ved med at sige jeg sagtens kunne bruge det og hans kæreste ville ikke have problemer med at bruge det, (tvivler, da jeg ved hun går meget op i hvad hun giver hestene)

om han ville betale dyrlægeregning, hvis de blev syge af hans wrap og svaret var, at det er da næsgten lige før.

Svaret er nu endeligt fra ham, at han ikke vil give mig nogle nye!!!

SVaret fra mig blev, at det er da fed reklame for hans forretning!

Bomløs sadel sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Almindeligt
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 11:26

Hej,

De steder hvor jeg har købt wrap er det helt almindeligt, at man aftaler, at dårlige baller bliver sat til side, så leverandøren kan se dem og evt. tage dem med hjem hvis han ønsker det, og så får man nye baller leveret i stedet.

Selvfølgelig skal man selv vurdere, om ballen skal helt ud, eller om noget kan bruges. Jeg bruger wrap, hvis der har været en plet mug, men så piller jeg det mugne fra samt et relativt stort område omkring pletten også. Hvis resten ser fint ud samt føles og lugter ok, bruger jeg det. Hvis det er et større område, smider jeg som regel hele ballen ud.

Hvis wrappen er våd (jeg har været heldig med tør wrap de seneste par sæsoner), vil jeg nok være mere kritisk og måske smide en hel balle ud, hvis der er en mugplet, da det er min teori, at muggen lettere spreder sig i våd wrap end i tør, men ret mig endelig, hvis det ikke er tilfældet - det er bare en hjemmestrikket ide!

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

mug på wrap
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 11:33

Vi er så heldige at vores wraphø bliver høstet på vores egne marker og at vores maskinstation er rigtig dygtige til at pakke ind, så vi har sjældent en balle der er mug på.

skulle det ske ville den blive smidt ud med det samme, jeg synes det er ærgeligt at din wrap lev. ikke er lidt mere smidig, men måske har han fået for mange baller retur i år.

under alle omstændigheder synes jeg du skal sende ham en regning på de baller du ikke kan bruge

jette

0
0
Svar på denne tråd

Muggen wrap.
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 11:55

Ja alle er desværre ikke lige søde med hensyn til at tabe baller retur og give en ny. De taber selvfølig på det. Så når man skal finde en wrap leveranddør så skal man lave helt klare linjer for at man kan få bytte en dårlig balle. Mange er desværre ikke gode nok til at pakke wrapballerne ordeligt.

Jeg ville henvende mig til ham endnu en gang og sige at hestene bliver syge hvis de spisere dem og at han vil blive dømt til erstatning. Og så henvise til den sag hvor der er fladet dom i. Og ja hvis han stadig nægter så sender du ham en regning for de to baller, og så handler du aldrig med ham igen og vil selvfølig heller ikke anbefale ham til andre.

Knus fra Lene

R.I.P. Elegant Spotlight xx

R.I.P. Evidence xx

Dygtig rytter søges til ung hest. Gerne konkurrence intresseret.

Nybegynder pony, søges. Part.

0
0
Svar på denne tråd

Ombytning
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 12:51

Hvis man sælger mugne baller og ikke vil ombytte dem, så får man sg* ret hurtigt ødelagt sin forretning. Han kan jo sige sig selv, at han ikke kommer til at sælge flere baller til dig, og at du bestemt ikke vil anbefale ham til andre. Og jeg tvivler stærkt på, at han stadig vil betale din dyrlægeregning, den dag du står med den i hånden - desværre...

Vi er så privilegerede, at vores egen jord kan levere den mængde wrap, vi skal bruge. Det er SÅ fedt at vide, hvordan markerne er passet, og hvordan græsset er blevet behandlet, før det blev presset og wrappet. Når man køber af en fremmed har man jo ikke en kinamands chance for at vide, om halvdelen er ukrudt, hvor længe græsset har ligget, før det blev presset/wrappet - og om det overhovedet er blevet vendt undervejs.

Tror desværre rigtig mange "wrap-pushere" er temmelig ligeglade med, hvordan kvaliteten er - der er jo hestefolk nok, der gerne vil købe. Men hvis man har bare en smule pli og almindelig dannelse, så bytter man sågu også, hvis man har leveret mugne baller!

Kan godt forstå, du er gal - jeg ville osse være blevet stangtosset, hvis det var mig!

Hilsen Inge

- med den mageløse Milo, den supersmukke Sully og den overskønne O'Malley...

0
0
Svar på denne tråd

Muggent wrap
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 20:06

Jeg ville bestemt heller ikke bruge wrappen, hvis den var muggen på 3 af siderne. Derfor skal du bare holde fast i din beslutning om ikke at bruge dem. Jeg synes det er noget underligt noget han ikke vil bytte dem. Han burde tage dem retur og give dig nogle nye. Han ødelægger sin forretning på denne måde.

Hilsen Maria og isbamserne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 21:57

Som andre siger, ville jeg bruge det hvis det kun var et lille hjørne, men 3 sider, så røg den ud til højre.

Min svigerfar levere selv wrap til andre hestefolk og jeg må sige der er også folk som man efterhånden ikke gider levere til. Især en der får leveret 2-4 baller af gangen, det er også fint at hun vil ha så mange på en gang, så slipper vi for at kører så tit, men problemet er at hun åbner ALLE baller på en gang og hvis der er det mindste, og her snakker vi grænsende til hysteri, så vil hun ha dem byttet, så står vi med hendes åbne baller plus den vi selv har åben hjemme. Det betyder at vi faktisk ofte må fodre køer med faktisk god hestewrap. Et eksempel på et byt kunne være at balle har været lidt våd på en side, som følge af at der har været lidt vand mellem plastikken, men som ikke fejler det mindste om som lugter rigtig lækkert og iøvrigt er tør wrap. Hvorfor hun åbner alle ved jeg ikke, hun har ikke heste nok til at de kan nå spise det hele før det ville blive varmt, vi har forsøgt at fortælle hende at det altså er en dum ide og at vi naturligvis bytter ballerne senere når hun åbner den på et passende tidspunkt, men nej der SKAL bare op NUUUUUUUUU.

Vi overvejer om vi "gider" sælge til hende næste vinter...

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Flere info se min præsentation eller send besked med spørgsmål

0
0
Svar på denne tråd

Ud til højre
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 22:20

Jeg ville smide det ud.... Hvad angår mug kan man IKKE være for hysterisk

For mange år siden, fik min gamle hest dårligt wrap det sted han stod opstaldet. Ham stod mellem liv og død i 3 uger+, men dyrlæge"besøg" op til 10 gange om dagen da det var værst

2 heste på en rideskole i nærheden er døde i år, også pga. muggen wrap....

Drlægerne er ikke et sekundt itvivl om at wrappen har skylden....

Selv den mindste stjerne lyser.....

0
0
Svar på denne tråd

ud med det
Forfatter: 
Dato:  14-03-2012 22:34

Ud med dårligt wrap. Vil slet ikke tage chancen og give hestene fra sådan en balle.

Men derudover, så er det lidt af et dilemma med wrap og leverancer.

Henter man eller får leveret 2 baller ad gangen, så er der - i mine øjne - ingen tvivl om, at kommer man hjem og åbne ballen og den er dårlig, så er det en bytter uden diskussion.

Sælger man 100 baller i august, som køber opbevarer hele efterår og vinter, forår. Bruger af ballerne i hele denne periode, men når man så når marts/april, så begynder ballerne at være dårlige når de åbnes. Hvem har så ansvaret?

Hvad hvis købers katte har kradset hul i ballerne, eller mus har gnavet? Er det så stadig sælger, som har leveret eller solgt ballerne for mange måneder siden der har ansvaret?

De første mange måneder var de baller man brugte fine, men nu er holdbarheden åbenbart slut, måske den hårde frost og derefter tø har sat en ny process igang.

Jeg solgte sidste år 35 baller til en veninde, en anden har løbende hentet 15 baller. Ingen problemer.

En tredie ville så købe de sidste 15 baller, da hun har set hvor god en kvalitet veninden havde. Vi kører ned med dem for 3 uger siden, 2 dage efter ringer hun og siger at hun har åbnet flere dårlige. Hun får selvfølgelig alle pengene retur og vi skal have hentet ballerne igen. Rigtig øv for alle parter. Hun mangler wrap og vi skal igen køre og hente skidtet.

Talte så med en mand der laver rigtig mange baller, kæmpe baller og han siger, at på denne årstid leverer han kun 1 eller 2 baller af gangen, for efter frost og tø og læsning med wrap-tang osv. har han oplevet at wrappen kan begynde en ny process (luften bliver presset sammen og ud igen), så hvis nogle kunder vil købe fx. 10 ad gangen, så overgår ansvaret til dem selv.

Så jeg sælger aldrig mere flere wrap-baller ad gangen når vi når vinter.

0
0
Svar på denne tråd

Baller
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 08:34

Hvor ærgeligt med dine wrap baller.. Jeg syntes det lyder underligt, at så mange er dårlige :(

vi laver 5-6000 baller om året, og ja der er da en i ny og næ med en plet..

men min generelle oplevelse er, at folk ikke er OBS på, at de wrap baller skal blive på den side de altid har stået på. Ikke noget med op på højkant eller på langs, fordi at sån står de bedst;) den side de fra dag et har stået på, den skal de blive på.

Bare lige et fif

VH Anja

Bedækning ved bronze DSP hingst tilbydes

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Wrap...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 12:25

Sælger er ikke til at snakke med. Klaphat og ude af mit liv!!!

Ingen god omtale fra min side af!

Det er 5 baller a 300 kg, så det er dyrt at skulle ud at finde tilsvarende mængde andet sted, men har da heldigvis fået nyt andet steds fra, i langt bedre kvalitet og service.

Kan godt forstå i de tilfælde, hvor folk åbner alle på én gang eller kattene river hul osv, så er det på eget ansvar, men ikke, når det er SÅ mange baller og han nærmest giver indtryk af, at man er en hysterisk k*lling!!

Bomløs sadel sælges.

0
0
Svar på denne tråd

man skal være hysterisk
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 14:55

Enig, og som hesteejer skal man være hysterisk,ellers kan det gå grueligt galt, men det fatter ko-bønder som regel ikke, de synes nemlig lige nøjagtig vi er nogle hysteriske madammer og det må de så gerne synes for min skyld. Bare mit wrap er i orden.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 18:31

Hvis det bl.a er mig der hentydes til som ko-bonde som ikke fatter noget, så har vi ikke selv køer, men bliver nød til at sælges vores heste wrap til en bekendt som har køer, da vores heste altså ikke kan nå at spise alt det wrap på engang.

Vi plejer at lave ret tørt wrap, det er også derfor hun gerne vil ha wrap af os, men vi har været ude for at det på en enkelt side af wrappen er en våd plamage, og den flipper hun fuldstændig sidelæns over, hun er sikker på hendes heste får tyndmave, men wrappen er ikke sur ko-wrap men bare våd i et lille område, svarende til når man vasker hø, hvilket de jo heller ikke får tyndmave af.

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Flere info se min præsentation eller send besked med spørgsmål

0
0
Svar på denne tråd

skam ikke dig
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 21:18

Næ nej, det var altså ikke dig jeg mente.

Jeg ville heller ikke sælge til den person du omtaler, og beklager det kunne misforstås.

Nej, jeg mener, at mænd, der kun har køer selv, men laver wrap i store mængder og derfor også sælger til heste-ejere, har ikke forståelse for at der er SÅ stor forskel på heste og køer og at hesteejere er "hysteriske" af den årsag, at det er de nødt til hvis ikke hestene skal blive syge.

Så det er ingen kritik af nogen som helst, blot en konstatering af, at at heste-ejere og ko-ejere lever i 2 forskellige verdener.

0
0
Svar på denne tråd

Wrappen
Forfatter: 
Dato:  15-03-2012 21:21

Vi er nu heller ikk ko-bønder..

vi driver blot 500 HA jord..

Det "våde" på den ene side har jeg osse oplevet på den sidste jeg åbnede for to dage siden, det var dog den side det havde stået på:) lidt vådt og lugtede kraftigere end vores normale baller (har forskellige typer wrap), men hestene gumler lystigt;)

VH Anja

Bedækning ved bronze DSP hingst tilbydes

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

muggen wrap
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 10:42

Jeg køber også tørt wrap hø og de sidste to jeg har åbnet, har også

været muggene. Kun på den ene side, men stadigvæk bruger jeg det ikke.

Men ham jeg køber det af er heldigvis rigtig venlig og bytter dem. Jeg er rigtig glad for at han gør det, fordi det er så træls at stå med noget som man alligevel ikke kan bruge.

Helle - Nu med India Upon A Star

R.I.P. Charlies Doc Sockett

0
0
Svar på denne tråd

Muggent wrap
Forfatter: 
Dato:  16-03-2012 18:24

Som udgangspunkt giver jeg ikke mine heste noget, som jeg ikke selv ville spise. Vi køber tørt wrap af en kvægbonde. Vi henter en balle ad gangen. Er der mug, ryger den retur, og vi får en ny. Ingen problemer der, heldigvis. Jeg synes bestemt ikke, at man skal finde sig i at blive stemplet som hysterisk. Hellere kassere en balle wrap fremfor at få en dyrlægeregning på et par tusind kroner + de pinsler hesten må igennem.

- Henriette -

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider