Hej,
Hvis din hest har tendens til snævre dragter og lang tå, kræver det virkelig god og hyppig beskæring at holde en korrekt form uden sko. Hvis din hest har pænt normale hove i formen, så burde det ikke give problemer.
Min gamle vallak havde den slags snævre dragter og lange tæer og døjede med hovsenebensbetændelse. Efter 2 år på eggbarsko kunne han igen gå på almindelige sko, hvis hovene blev beskåret meget præcist og skoene lagt lidt stort på.
Efter at jeg har stiftet bekendtskab med barfodsbeskæring (jeg har en virkeligt dygtig trimmer, som har gjort store ting for min hoppe, som før havde problemer med tilbagevendende halthed p.g.a. vinklen og formen på den ene forhov - nu kan man ikke se forskel og hesten er haltfri), så er jeg meget mere åben for muligheden af, at hestehove kan rettes betydeligt op ved god beskæring, hvor jeg tidligere ville have sagt, at en hest med dette problem absolut må gå med sko.
Men jeg ville nok snakke med nogle forskellige fagfolk om sagen og høre, hvad de hver især mener, før jeg ville ændre på noget.
Boots på fold har jeg ingen erfaring med, da min hest klarer sig godt uden, men jeg rider med boots på tur, og det giver ingen problemer. Jeg kan ride alle gangarter i alt terræn uden problemer.
MVH
Jette