Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Æder jord - hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 10:51

Hej HN'ere

Min gamle pony har to gange i år haft forstoppelse, måske pga. sandkolik. Hun havde senest kolik i onsdags, og stod derfor inde indtil lørdag, for at jeg kunne holde øje med om der var gennemgang i hendes system og kontrollere hvad hun spiste. Da hun kom ud lørdag morgen, tog hun 3-4 store mundfulde jord, og åd det! Og så er der jo ikke noget at sige til, at hun får sandkolik Hun gik hen forbi vores hø-balje, som var fyldt med hø, og så stillede hun sig og gnaskede i jorden, og nåede som sagt at få ædt et par gode mundfulde inden jeg fik fat i hende. Er der nogen der har erfaring med, hvad man kan stille op når hesten æder jord på den måde? Hun er naturligvis dækket ind med alt på sin foderplan, og vi gør alt hvad vi kan f.eks. med at de har grovfoder på folden, hun har både wrap og hø i boksen. Jeg har snakket med dyrlæge, de mente ikke det kunne skyldes, at hun manglede noget. Men at stille sig ved siden af en balje fyldt med hø, og så vælge at æde jord - det er altså ikke normal adfærd... Nogen der har prøvet det før?

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 11:14

Jeg glemte at skrive, at jeg naturligvis har snakket med dyrlæge om det. De mente ikke, at det kunne være fordi hun manglede noget.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 14:03

Vi har 33 heste og ponyer hos os, og hver og en gør det lige for tiden..

Græsset er begyndt at rører lidt på sig og rødderne og de nye spire smager simpelthen for godt til at de kan lade værre med at grave efter dem og spise dem. Vores har også strå på foldene, men de rører det ikke i disse dage..

Det er frustrerende at kigge på, for de splitter det hele ad, men tror ikke der er så meget og gøre..

Vi undgår kolik ved at alle vores får loppefrøskaller blandet i deres mad, så det trækker det sand/jord ud igen som er røget ned..

0
0
Svar på denne tråd

Jerntilskud
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 14:25

Selvom min hest ikke var i underskud af noget - så spiste han også jord sidste forår. Men efter en jerntilskudskur så gjorde han det ikke mere.

Jeg gav ham Blue Hors Ferro Complex....

Men i år er han ikke begyndt på det igen...

/lisbet

0
0
Svar på denne tråd

Spiser jord
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 15:23

Jeg har oplevet det i forbindelse med mineralunderskud, hvor hesten slikker jord op.

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  27-02-2012 15:42

Heste æder tit jord i forbindelse med mangel på salt eller jern :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Forårsgravning !
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 21:57

Mine heste er også igang med "forårsgravningen" og graver græsrødder op og æder dem - og der følger jo en del jord med. Ligesom Tenna giver jeg også loppefrøskaller for at undgå sandkolik.

Hestene har hele tiden adgang til hø i deres slowfeeder, så jeg tror også at det er fordi græsset er begyndt at røre på sig og at rødderne smager godt.

Hestene holder op igen så snart græsset (altså det der er tilbage !) begynder at gro om godt en måneds tid.

Og ja, marken ser noget træls ud, men alternativet er nok at de kun har adgang til en fold der er jordfold hele året og hvor der ikke gror græs overhovedet (og sådan en har jeg ikke).

Hvis de spiser jord hele året tror jeg også at de mangler mineraler, men hvis de kun gør det her i februar/marts, så tror jeg bare det er en "uvane".

0
0
Svar på denne tråd

jernmangel
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 22:15

Min hoppe stoppede også da hun fik en jern-kur.

Derudover, så kan du købe en blok dekorations-ler og give hesten den kan gnave i. Godt for tarmfloraen og måske den så stopper med at æde jord. Er det mon ler-jord den gnaver i?

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  29-02-2012 08:51

Tak for jeres svar.

Problemet ved hændelsen i lørdags var, at hun gik lige ud på folden, stillede sig ved siden af baljen fyldt med hø - og så indtog hun de store mundfulde jord. Så man kan ikke rigtig forklare adfærden med f.eks. at hun ledte efter rødder eller sådan noget - for hun åd bare jord direkte som det første da hun kom ud. Min dyrlæge mente det kunne være en eller anden form for demonstrativ adfærd, fordi hun jo havde stået inde i 3 dage. Men jeg synes nu ikke det lyder så sandsynligt, at hesten spekulerer i den slags.

Jeg gik også ud fra, at det f.eks. kunne være i forbindelse med jern-underskud, men dyrlægen mente altså ikke, at det kunne have noget som helst med det at gøre. Men jeg kan da prøve med en jern-kur, det sker der jo ikke noget ved uanset.

Hun får selvfølgelig loppefrøskaller og har en sliksten i boksen. Og hun er fuldt dækket ind på sin foderplan med vitaminer og mineraler. Men hun har tidligere lidt af lidt jern-underskud, jeg tog den helt store tur med hende sidste efterår, fordi hun blev ved med at tabe sig. Det eneste der blev fundet på hende, var lidt jernunderskud, og så konstaterede vi bare, at hun var ved at blive gammel.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider