|
|
| hvordan opstart af træpille boks |
|
|
jeg ville lige høre om jeres gode råd til en opstart på træpille boks jeg overvejer nemlig i morgen at rydde min vallaks halm boks da han er et kæmpe bokssvin og bliver ved at grave i bunden. for at se om han op nemmere at holde på piller og så prøve det frem til sommer så jeg ved til næste vinter om jeg skal fortsætte med mit halm eller om pillerne er en bedre løsning ?
så kom gerne med alle jeres gode råd og hvordan i starter en pille boks op samt passer og plejer den.
Gessies Donna & Hamlet skønager <3 Man skal ikke nøjes med mindre end ægte kærlighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træpiller |
| Forfatter:  |
Eileen ♥Holly♥ |
| Dato:  |
24-02-2012 12:34 |
|
Hej I den stald hvor jeg har min hest opstaldet har vi i en periode haft kørt forsøg med henholdsvis halmpiller og træpiller, og jeg selv var en af dm der så voldsomt frem til resultatet, da min hoppe synes hun skal grave i spånerne, for da må jo være noget under dem:-) Vi forsøgte os med halmpiller to forskellige steder fra og der er helt klart stor forskel på kvaliteten af halmpiller. Men nu var det træpiller du spurgte om. Grundet den store kvalitetsforskel på halmpiller gik vi i stalden i stedet over til at bruge træpiller, da der her ikke er lige så stort et udsving i kvaliteten. Når du starter en boks op med piller skal du virkelig holde dig for øje ikke at komme for mange ind til at starte med, da de udvider sig volsomt meget. Min hests boks er 3x3 m og jeg har brugt 8x16 kg til at starte den op med. Det syntes ikke af meget de første dage, men herefter blev det en rigtig fin boks. Når du har fyldt pillerne i boksen bør du bruge ca. 1 ltr. vand som sprøjtes ud over pillerne for at overfladen på dem hurtigere "knækker". Og så er det bare at holde den ved lige fremadrettet. Min hoppe er i hvert fald holdt op med at grave, og det er den lækreste bløde bund hun står i i dag.. Så herfra kan det varmt anbefales at bruge træpiller. MVH Eileen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas.... |
|
|
Pas på med bokssvin. Hvis du er heldig, står den pænere på træpiller, men så heldig var jeg ikke. Jeg mugede dobbelt så meget ud ved mit bokssvin på halm, da hun også gravede pærerne ned under halmen.. Er det bedre nu på træpiller? Hun graver stadig! Både høet (som ellers er i høposer!) OG pærerne ligger under træpillerne. Resten af pærerne er trådt i stykker til atomer. Så du kan overhovedet ikke se, hun har lavet nogle pærer om morgenen, de er blevet absorberet til BUND. Hun vader simpelthen rundt derinde, hvor den anden hest står bomstille. Det tager mig 5 gange så lang tid at muge ved svinet. Da jeg jo ikke vil have rene træpiller eller "bund" med ud, da det så bliver alt for dyrt. Så det skal skilles ad først.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
mange tak for svar i 2  min han tramper som sådan ikke sit @!#$ rundt men han gemmer det , og når det så langt om længe er fundet ligger det ellers pænt men spredt i hele boksen og jeg tager kun klatter og så selvfølgelig vådt når det kommer op men efterhånden synes jeg snart det hele er ulækkert pga alt hans graveri og så kan jeg næsten ikke undgå og ta af bunden og så er det jo den bliver ujævn.. det så irriterede jeg står hver morgen og er overrasket over hvor meget han kan svine og hvor jeg skal begynde. så håber det kunne hjælpe at skifte
Gessies Donna & Hamlet skønager <3 Man skal ikke nøjes med mindre end ægte kærlighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min vader også rundt |
|
|
min vader også rundt og træder sine @!#$ ned i bunden. men eftersom hun kun tisser og skider i midten, og det også er der hun vader rundt, så skal det jo alligevel med ud. så synes det er tusind gange nemmere end da hun stod på halm. og så er vi endelig sluppet af med vommen! hun er simpelthen blevet så pæn efter hun er kommet væk fra halmen. jeg ville også bruge 8 15kg sække til opstart. jeg ville dog vælge ikke at vande. jeg synes de går for hurtigt til på den måde.  jeg bruger ca 3 sække a 15kg pr uge. i forhold til de andre i stalden er det meget. jeg tager klatter og vådt hver dag og jævner ud. og ca en gang om ugen kommer jeg nye piller ind. dagene op til der kommer piller ind skal der tages mere ud. dagene lige efter skal der næsten ikke noget ud.
"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
lea : dejligt at høre det gik nemmere for dig  jeg har jo altid brugt halm og været rigtig glad for det også lidt fordi når wrappen slipper op kan han jo altid bare pille i halmen og det har jeg synes er et plus hvor der jo ved alt andet strøelse ikke er andre muligheder når de løber tør for wrap og det er det der har gjort jeg har holdt mig fra det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| upsups |
|
|
Jeg lagde 11 poser af 16 kg ind. Også vandede jeg det hele med en vandslange, så de poppede op. Jeg tog kun klatter i en måned, også tog jeg det våde nedenunder. Jeg har endnu ikke tømt hele boksen, men tager vådt ud 1 gang om ugen, og jævner den tit. Altså lige løfter bunden, så den ikke er så hård. lægger en ny pose ind ca hver 2. uge. Min er så ikke nogen gris, men han blander træpillerne med høet.
Min fjordhest er bedre end din;) Elsker mors Gule Upse Musse
R.I.P Gribaldi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpille box opstart |
bornhorse |
25-02-2012 11:25 |
|
hej Har også hørt at det er svært med træpille bund til boxsvin, men man skal nu altid gøre sig sine egne erfaringer. Vi har brugt træpiller til en af vores ponyer,som havde en box på 3x3m. Det er temmeligt dyrt at starte boxen op kun med træpiller, så vi lavede et forsøg, som vi brugte fremover. Vi købte en stor pose sausmuld,(kostede ca.100kr.)som fint dækkede bunden og tømte 2 poser træpiller oveni. Det er en billigere opstart som vi synes virkede rigtigt godt. Vi vander ALDRIG men fjerner hver eneste dag prutterne og evt meget våde områder. Og så giver det sig selv hvor tit man fylder på, da heste jo er forskellige. Lige efter opstart, går der lidt mere til, men når bunden er blevet mere stabil /fast, brugte vi 1 pose træpiller om ugen. Men som sagt der er forskel på heste. p.s lad være med at grave huller i den faste bund, fordi den er våd men erkend at du skal supplere træpiller oftere og holde bunden pæn tør. venlig hilsen charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
charlotte,
mange tak for svar . dejligt du lige skriver jeg ikke må pille ved bunden men blot skal have flere piller på
jeg må erkende at jeg overhovedet ikke har regnet på hvad det koster at starte sådan en boks op -da vi har pillerne og stå til fyret alligevel , og synes jeg lige fik lyst til at prøve det så jeg ved om jeg skal bruge det til næste vinter eller jeg skal blive ved halmen , det jeg er mest overrasket over er hvad sådan en stengreb til at muge dem med koster , det er jo helt vildt ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
hvor tyk bund skal der ca være ! jeg har nu hældt 7 sække a 25 kg ind og synes ikke bunden er ret tyk boksen er 3.5 x 3.5
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil tro |
|
|
Jeg vil tro at det er rigeligt, det ser ikke ud af ret meget, men når de går i stykker/popper op bliver det til meget mere, og det er ikke godt at fylde for meget ind (been there, done that, no succes). Vil meget gerne tilbage på Træpiller næste vinter pga min allergi overfor halm men det er kun hvis min økonomi vil det. Det koster mig ca 400 at starte en boks op og så 300-400 pr måned pr hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
mange tak . jeg kom til du smide 9 poser derind for jeg synes bare det så så fesent ud når han nu var vant til sin dejlige halmseng 
og da jeg lukkede ham ind troede han lige det var en stor boks med foder og tog sig en god mundfuld -der blev han snydt .,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
vil da lige gi en update på denne tråd på min erfaring med træpiller, indtil videre.. jeg har været van til spåne bokse og senest halm som er blevet udmuget HVER dag - med pøller og vådt.. det tager en krig i halm.. over 30 min bruger jeg på at ordne boks.. så fik jeg nok og smed halmen ud og træpiller ind.. så må det briste eller bære tænkte jeg.. jeg har aldrig været så glad for en beslutning.. jeg har puttet 10 ps ind på 3,5*3,5.. det er ikke en go ide.. synes bare det var så lidt.. men nu er de efter en lille uge snart poppede allesammen.. hold nu op de fylder.. spar endelig ved opstart.. det ser enormt fesen ud - men stop alligevel.. min leger find pøllen.. :-/ men på trods af at jeg skal de øverste 5 cm igennem hver dag.. så tar det max 10 min at muge ud.. DET ER FANTASISK... jeg er så glad for den beslutning.. der var 10 ps for 355,- (jeg tog så 8mm) så det har det kostet mig i opstart.. ved endnu ikke hvordan med opfyldning.. men det bliver ikke i den dyre ende med min.. og jeg er ellers pjevset med bunden pga hans stråler.. overvejer du denne løsning så skift - det kan kun gå for langsomt.. jeg kan allerede nu se forskel på hovene på min.. men tror måske i skulle få noget bedre hø, give dem lidt mindre eller lægge det et andet sted i boksen - så det ikke er over det hele.. hehe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
lurifax jeg har skiftet for en uge siden og ind til videre går det nemmere med at han ikke skal skide i boksen over det hele men på at samlet sted , så på den måde er det blevet nemmere ja. men jeg tror jeg bruger et kvarter på at muge hans boks hvor min hoppes halmboks tar 5 min . .. jeg kom jo meget ind men jeg synes ikke det fylder det vilde alligevel og synes også det støver lidt hvilket jeg håbede det jo ikke ville gøre ., men ellers er jeg faktisk også ret glad for det ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
jeg bruger ca 200 kg til opstart. og det er til en lille boks på knap 3*3 meter. jeg er lidt uenig med for mange piller er dårligt, vil sige af erfaring i nu snart mange år, jo mere bund jo bedre. jeg ville selv fylde lidt flere piller ind end du har gjord i den str boks. jeg er også uenig i ikke at fjerne våde pletter (grave i bunden) det gør jeg hver 10-15 dag, alt efter hest. og gør det så snart det våde kommer til overfladen. så tager jeg alt det våde og smider nye piller ind i hullet igen. det er altid samme sted mine vallakker tisser i boksen. jeg vender kun bunden hver 4-6 uge og fylder kun nye piller ind når jeg tager vådt. og giver stalosan i "tissehullet" og spreder stalosan øverst efter jeg har vendt bunden. jeg muger aldrig tørt ud og lader bunden ligge sommeren over, tager lige tissepletten inden og den er klar igen til efteråret. har derfor kun 1 opstart og ikke igen hver efterår. har prøvet mange måder at muge i træpiller (også ikke at tage vådt flere måneder, eller slet ikke og vende bunden. kan ikke anbefales) og det er denne måde jeg har beskrevet der klart virker bedst, syntes jeg. jeg bruger ca.1000 kg træpiller på en vinter til TO bokse (oktober til maj). og mine heste står altid tørt. kan se nu at jeg slet ikke når at bruge 1000 kg i år, er lige nået halvvejs nu. men de kom så også næsten en måned senere på stald end normalt da vejret var så fint. jeg har undersøgt sugeevne på de forskellige træpiller og de helt lyse suger klart bedst (mere end 1/3 del mere end de mørke) jeg syntes opså der er stor forskel på hvor meget de støver. jeg bruger lige nu helt lyse piller fra dlg (løsvægt) og de støver faktisk slet ikke. de er rigtig gode og suger godt. har haft flere spånegrebe i plastik og den jeg har nu er klart den bedste.(man kan få nogle som knækker meget nemt) denne kostede knap 200 kr i lokal rideudstyr/foder butik. jeg vil også anbefale dem med høje sider, dem med lave er ubrugelige efter min mening. klatterne hopper af igen når smuldet rystes fra klatterne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
Maja tak for svar .. Ja jeg har brugt 225 kg og det er alligevel en del mere end dem jeg efterfølgende har hørt har brugt .. Men såå meget synes jeg nu heller ikke det er hævet op !! - Jeg købte så en stengreb ( anede ikke lige der var noget der hed en spångreb) jeg måtte a med næsten 700,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpillebund |
|
|
næ jeg syntes nu heller ikke det fylder så meget mere når de er udtrødt, men lidt mere gør de da. min bund er 10-15 cm tyk. ham jeg har der sviner bunden lidt mere end den anden har den tykkeste bund. men de står nu rimeligt pænt, især min plag har gået fra at jogge meget rundt i boksen til nu at klatterne ligger pænt langs væggen og han stort set ikke roder det hele sammen mere. en stengreb tror jeg desværre du bliver træt af meget hurtigt. mest pga den er så fandens tung, men også at der ikke er høje sider på. men nu har du så heller ikke prøvet noget der var bedre til sammenligning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
Nej det jo det (: den er også lidt tung det ihvert fald lidt andet end en almindelig greb 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
tror i misforstod lidt.. har sikker ikk skrevet det så godt..  mente ikke at meget bund var dårligt.. bunden skal jo nettop være tyk for at fungere.. og for at blive liggende.. nu går min hest meget rundt i boksen og det er lidt belastende at der er så tyk en bund fordi han tramper alle pøllerne rundt og 5 cm ned..  Jeg vil sige at min bund er hævet til det dobbelte efter at alle pillerne er gået i stykker.. det var derfor jeg skrev at for meget bund ikke er en go ide.. så bliver det jo helt vildt.. det ser jo så fesen ud til at starte med.. jeg var nemlig meget overrasket over hvor meget det fyldte efter det smuldrede..  i fht at jeg havde halmboks inden som blev muget i bund hver dag, så er træpillerne en meget nemmere løsning.. plus at det er bedre for min ryg.. Jeg købte en spånegreb for 49,- og et skaft for 70,- ca lige omkring 120-130 kr.. så synes da 700,- er noget vildt.. jeg har en stengreb til haven og 5 min så er min ryg og mine arme smadrede.. så en hel boks eller flere.. pyhhh ha
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
lurifax vil også sige at den vejer helt godt  synes også det var utroligt det var så dyrt for sådan en så ja for mig har det været dyrt at starte op på træpiller når sådan en fætter kommer oven i pille prisen  men jeg skulle jo bare ha noget her og nu og jeg anede ikke der fandtes en spån greb , men nu skifter jeg jo bare ikke lige lige ud når det er det prislag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Op start :-) |
linda (Chess) |
09-03-2012 20:25 |
|
Ved godt at det er dyrt at starte en boks op med træ piller, men lig evt 4 pakker spåner i bunden først og der efter en masse piller oven på. Spåner gør at der hurtiger kommer en bund i boksen  mine heste står på piller, det er meget nemmer at muge, det våde går i sig selv så der kun skal tages klatter og en gang imellem skal bunden vendes.. Når der først er en god bund skal den kun have 1 sæk piller om ugen måske 2 kommer and på str af boksen... Har arbejdet på Birkelunder i fredensborg en top dressur stald hvor de stod på spåner, vi brugte ca 2-3 pakker spåner per hest om ugen og det er dyrt, fik ejeren overtalt til at vi prøvet at bruge spåner og piller så vi blandet dem, det hjalp både på tiden vi brugte på at muge ud, møding blev mindre og det blev billiger i længten... Mvh Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
Linda : hvor tit vender du din bund !! Synes det er meget forskelligt om folk gør det .. men bliver alt det våde så ikke at se ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Vende bunden |
linda (Chess) |
10-03-2012 06:31 |
|
Det våde går i sig selv da pillerne suger det, selvføgelig vis der er noget som er meget vådt fjerner jeg det men ellers ikke.. Man genbruger nermest bunden når man vender den, det eneste man kan se er at det er lidt mørker der hvor det er lidt vådt.. Enlig ikke, jeg gør det at jeg bruger en dyb plast spånegreb til at tage klatterne så jeg ikke får noget af bunden med og en normal med 4 tænder på når jeg muger så jeg hverdag følger op på at bunden er fin:-) Mvh Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vende bunden |
|
|
hej jeg vender bunden 1 gang i ugen. Det synes jeg fungerer fint, vi bruger træpiller med lidt spåner i. Jeg bruger ca en sæk træpiller i ugen. jeg synes det fungerer fint. Jeg tømmer aldrig boksen helt. Men en gang i mellem tager jeg en 1/3 ud af boksen og kommer nye piller i. Men det er faktisk ikke så tit. Jeg har et giga bokssvin af en hest, så det synes jeg er flot. Da han stod på halm, måtte jeg muge i bund mindst 3 gange i ugen. vi tager klatter hverdag, og så lidt af det våde den ene gang i ugen den bliver vendt. hilsen Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træpiller |
|
|
bare vent. det våde kommer frem så snart det kommer op igennem til overfladen. det forsvinder ikke af sig selv. nogle har dog held med at smide det ud i siderne af boksen til tørring, der er dog absolut ingenting der tørrer i min stald, så smider det altid ud. du er slet ikke i tvivl når der kommer en våd plet (lige hvor de tisser) det er meget mørkt og hænger sammen når du tager det med greben. til det våde bruger jeg en alm. 5 tandet greb som jeg brugte til halm bunden før hen. bruger samme greb til at vende hele bunden med. det våde hænger så meget sammen at det er meget nemt at fjerne med den, og så er du slet ikke i tvivl når du kommer til det tørre ved siden af. jeg kan godt vente et par dage med at tage vådt, så snart jeg ser det. jævner jo bunden hver dag når jeg tager klatter så der ligger omkring 5 cm løst tørt i toppen og jævner det ud hver dag. kommer den våde plet frem igen flere dage i træk tager jeg det våde helt i bund. det er aldrig mere end en trillebør fuld jeg fjerner, når jeg gør det ca hver 10-15 dag. når jeg starter en ny bund op kun med træpiller går der mere end 1 måned før der første gang skal fjernes vådt. så kan ikke helt se det sparer penge ved at smide spåner ind som slet ikke suger så meget som pillerne gør. tror ikke det kan betale sig hvis man regner det ud. jeg syntes klart det er en fordel at bunden er fast, det er lidt det der er ideen med træpille bund. og at det kun er det øverste lag der er løst. derfor jeg kun vender bunden hver 4-6 uge. syntes hesten roder for meget rundt i det når bunden er meget løs, så ligger der ofte piller og smuld oven på klatterne. og man tager også alt for meget halv vådt med ud, som der kommer frem når bunden er løs. har virkelig prøvet alle tænkelige måder at holde en træpille bund på. tage vådt ofte, eller slet ikke at tage det i flere måneder, vende bunden tid, eller slet ikke. Det er nu min 3 vinter med træpiller. og denne måde er absolut den bedste og mest besparende og tørre for hestene at stå på. det syntes jeg ihvertfald 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|