Hej HN'ere
Min gamle pony havde kløet sig en del i noget tid, og i tirsdags havde jeg så dyrlæge til hende, som konstaterede at hun havde lus. Ponyen får en sprøjte som "slår alt ihjel bortset fra hesten". Om eftermiddagen næste dag får hun ret akut kolik. Hun havde gået handicapridning i to timer, havde været glad og frisk, og midt i det hele begyndte hun bare at kaste sig. Dyrlægen, den samme som dagen før, konstaterer hurtigt, at hun - igen - har tyktarmsforstoppelse. Det havde hun også i starten af januar. Hun er stadig frisk nok her til morgen, så jeg tror vi kunne klare det med et enkelt dyrlægebesøg denne gang.
Problemet er jo så, at hun får kolik igen, kun 1½ måned siden sidst. Det var ofte et problem da hun var yngre, men der har altså ikke været noget med hende de sidste 5-6 år, og hun har aldrig før fået kolik med så kort mellemrum. Og jeg synes jo det er temmelig påfaldende, at hun får kolik dagen efter, at hun har fået en sprøjte imod lus. Ifølge dyrlægen har det ikke noget med det at gøre, hun mente at det kunne være pga. stress, eller også kunne hun have noget kræft i maven, men det var svært at påvise og skete meget sjældent. Ponyen har godt nok skiftet fold lige inden nytår, men det var netop for at sikre, at der ikke er nogen udskiftning i den flok, hun går med, og at hestene altid har hø på folden og ikke halm, som vi mistænker sidste omgangs kolik som synderen for. Så mit spørgsmål er: er der andre der har oplevet at hesten fik kolik dagen efter en lussebehandling som "slår alt ihjel bortset fra hesten"?