Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kolik dagen efter lussebehandling?
Forfatter: 
Dato:  23-02-2012 08:46

Hej HN'ere

Min gamle pony havde kløet sig en del i noget tid, og i tirsdags havde jeg så dyrlæge til hende, som konstaterede at hun havde lus. Ponyen får en sprøjte som "slår alt ihjel bortset fra hesten". Om eftermiddagen næste dag får hun ret akut kolik. Hun havde gået handicapridning i to timer, havde været glad og frisk, og midt i det hele begyndte hun bare at kaste sig. Dyrlægen, den samme som dagen før, konstaterer hurtigt, at hun - igen - har tyktarmsforstoppelse. Det havde hun også i starten af januar. Hun er stadig frisk nok her til morgen, så jeg tror vi kunne klare det med et enkelt dyrlægebesøg denne gang.

Problemet er jo så, at hun får kolik igen, kun 1½ måned siden sidst. Det var ofte et problem da hun var yngre, men der har altså ikke været noget med hende de sidste 5-6 år, og hun har aldrig før fået kolik med så kort mellemrum. Og jeg synes jo det er temmelig påfaldende, at hun får kolik dagen efter, at hun har fået en sprøjte imod lus. Ifølge dyrlægen har det ikke noget med det at gøre, hun mente at det kunne være pga. stress, eller også kunne hun have noget kræft i maven, men det var svært at påvise og skete meget sjældent. Ponyen har godt nok skiftet fold lige inden nytår, men det var netop for at sikre, at der ikke er nogen udskiftning i den flok, hun går med, og at hestene altid har hø på folden og ikke halm, som vi mistænker sidste omgangs kolik som synderen for. Så mit spørgsmål er: er der andre der har oplevet at hesten fik kolik dagen efter en lussebehandling som "slår alt ihjel bortset fra hesten"?

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-02-2012 08:57

Jeg har godt nok ikke oplevet kolik i forbindelse med lusebehandling, men ville bare give et godt råd. Tjek hvor meget din hest drikker, ved at vande i en spand med mål og skrive ned. Typisk drikker de nemlig for lidt når de gentagne gange får forstoppelse. Tilbyd gerne saltsten i boksen, og meget gerne våd mad såsom mash dagligt. Lidt gær kunne også have en positiv effekt på fordøjelse.

Jeg ved selvfølgelig ikke om du allerede har gjort disse tiltag, det er blot lidt gode råd.

God bedring med hende, håber ikke det kommer igen

Reni Nielsen, Stutteri Krone

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe starter LA, 1-års hingsteplag efter Londonderry/Depardieu

0
0
Svar på denne tråd

Kolik.
Forfatter: 
Dato:  23-02-2012 09:52

Det kan være hun også har haft orm, de dør også af lussekuren.

Stutteri Hvedholm

>Avl af Pinto<

Flere pintoer og et stk prima welsh tilsalg

0
0
Svar på denne tråd

Orm...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2012 11:10

Orm er jo også min tanke, og det var også noget af det første, dyrlægen spurgte til. Men hun er tjekket fuldstændig ligesom de andre heste; vi laver gødningsprøver både forår og efterår. Så jeg synes bare det er mærkeligt, hvis hun skulle have orm og så få kolik af det. Desuden synes jeg ikke at forstoppelse hænger så godt sammen med, at det skulle være pga. orm, så ville jeg mere forvente at hun "bare" havde ondt i maven.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

bændelorm
Forfatter: 
Dato:  23-02-2012 11:33

kan ikke testes for i de normale tidsintervaller de kan først testes i dec -> på KU LIFE vælter der kolik heste ind for tiden og mange af dem har faktisk bændelorm så det var måske en ide at få tjekket om det kunne være årsagen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider