|
|
| Hovsmed - hvor tit ??? |
| Forfatter:  |
Helle |
| Dato:  |
27-08-2001 12:41 |
|
Jeg ville gerne høre lidt om andres erfaringer med hovsmed. Min datter har en 1'er pony, som nu er nede på at få skiftet sko hver 4. uge!!! Inden der er gået 4 uger er hans hove vokset ud over kanten på skoen - kan det virkelig være rigtigt?? Han bliver redet næsten hver dag, mest dressur på grusbane, men også ture, selvfølgelig ingen trav på asfalt osv. Går på døgnfold her i sommer og er ellers ude mange timer hver dag året rundt. Er det fordi skoene er for små eller kan man måske lægge dem lidt "ud over" hoven?? Jeg har også 2 andre heste, som kan gå ca. 6 uger, så er skoene løse og hovene er helt sikkert vokset udover kanten. Smeden bruger "optog" - eller hvad det nu hedder, dvs. han filer hoven meget flad foran yderst, forrest på hoven, hvor skoen skal sidde. Er det en god måde, jeg har hørt, at det mest er sjællandske smede, der gør det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Hovsmed - hvor tit ??? |
Tine B |
27-08-2001 13:03 |
|
"Min" smed bruger også optog, når dyret skal have nye sko på, og han er fra Århus, så det er ikke kun de sjællandske smede som bruger dette.
Om det er underligt at jeres pony allerede skal have smed, så tror jeg egentlig ikke at det er så underligt enda, det er vel det samme som ved os mennesker, vores negler gro jo heller ikke lige hurtigt.
Jeg kan kun sige at min smed ikke bliver rig af mig, da hypperens hove gror meget langsomt, dvs. smed hver 6. uger, sådan ca., men tilgengæld gror nabohyppens hove vildt hurtigt, og der får ordnet hove hver 4. uge
Tine B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Enten har din hest en unormal hovvækst, eller også lægger smeden for små sko på den.
Det er en meget normal ting at smedene lægger lidt for små sko på. Forklaringen er at så er der ikk så stor chance for at hesten træder skoene af.
Jeg tror mest på at ponyen nok skal have større sko på.
MVh
Scarface The She Devil... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Elinor |
27-08-2001 14:00 |
|
Mine hyppere får smed hver 9. uge.
:-) Elinor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Caro (Connery) |
27-08-2001 14:23 |
|
Får han nye sko eller får han lagt de gamle om ?
Godt nok har jeg ikke den store erfaring med heste med sko på men hvis han får nye sko hver 4. uge så lyder det for mig som om at smeden tjener penge på jer. Du skriver jo at ponyen ikke traver på asfalt og så ville jeg mene at skoene kunne lægges om.
Hvis han får lagt dem om og hoven vokser udover på 4 uger så må det være fordi at han går med for små sko.
Er det kun her om sommeren problemet er til stede, hår og negle vokser en hel del mere om sommeren det kunne måske også være årsgen til at hans hove vokser udover skoen.
mvh
Caro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Camilla L |
27-08-2001 18:34 |
|
Det lyder til at smeden lægger for små sko på. Skoene skal gå lidt ud over hoven, når de lige er lagt på - dette er specielt vigtigt bagtil, så dragterne har mulighed for at udvide sig når hesten træder.
Vores heste har smed hver 6. uge og det passer fint. Hvis det har været meget tørt kan et enkelt søm godt have gevet sig lidt, men ellers er der ingen problemer. Så jeg synes du skal tale med smeden om problemet - for små sko kan give meget store problemer for hesten.
KH Camilla L
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sisse |
27-08-2001 19:30 |
|
Hejza!
Jeg har også en 1'er og hendes hove vokser også meget hurtigt, hun får cirka smed hver 5. uge!
Sisse  Be happy and smile forever! :-0
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
wsg |
27-08-2001 20:02 |
|
Tja, min hest havde også det problem... Lige indtil jeg skiftede smed:-)
Min smed lagde for små sko på:-( Så snart den nye smed lagde 2 numre større sko på og sko med optog på forsvandt mit problem. Min hest havde ingen problemer med de for små sko, men det stod også kun på i 3 måneder. Det kan vist nok give væsentlige forringelser af gangen, hvis det bliver ved i længere tid.
Derudover skal man passe på med at lade smeden ligge sko uden optog på, da skoene lettere ryger af og kan "opmuntre" hovene til at vokse forkert (sådan bare lige hvis din smed lige pludselig skulle få den ide).
Men selvfølgelig kan det vel også være din pony, der bare har en ualmindelig hurtigt hovvækst.
Mit ridedyr får skiftet sko, når han trænger til det og ikke når kalenderen siger det. Der går som regel 2-3 måneder imellem (2 måneder i sommerhalvåret og 3 i vinterhalvåret), men det kommer meget an på hvor meget jeg får redet og hvordan hans hov vokser i den periode.
MVH
Wivian.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej........
Mine heste får ca. smed hver 4-5 uge, da de slider meget på deres sko.
K.H Natasja Rigtige Piger Rider Military 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Liza |
09-09-2001 13:45 |
|
Jeg vil tro du skal skifte smed. Jeg havde samme problem til jeg fik ny smed.
Enten lægger han for små sko, men i mit tilfælde skar han simpelthen ikke nok af hoven.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|