Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hjælp til foderplan?
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 19:30

Første hest:

11år, 167stg, oldenborger, mangler lige lidt huld, redet 3-4 gange om ugen 45min til 1time.

Får:

400g lucerne alfefa.

1000g tjørnehøj super plus

550g roepiller (tørvægt)

Hø af mellem kvalitet af LIB.

Hø også på marken af lib.

 

Anden hest:

4år, pt 162stg, oldenborger, mangler måske lidt i huld, laver ikke noget pt.

Får:

400g lucerne alfefa.

700g tjørnehøj super plus

550g roepiller (tørvægt)

Hø af mellem kvalitet af LIB.

Hø også på marken af lib.

 

Da den på 11år ikke tåler for meget stivelse og sukker får den dette foder. Tåler ej heller korn, da det går i benene på den (hæver)

 

 

 

 


Opstaldning kan tilbydes for 1-2 heste/ponyer om vinteren. Helst vallak/hingste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 foderplan
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 23:11

Prøvede at sætte tallende ind i det foderplan jeg bruger (sundhest 11.01) og det så sådan ud:

 

Hest 1:

400g lucerne Alfalfa

1000g TH super plus

550g roepiller

hø ad lib (ca 14kg)

 

FE = 102 %

råprotein, calcium, fosfor og vitamin D var lidt højere end anbefalet, men ellers så det fint ud.

 

Ved 400g lucerne, 800g TH, 550 roepiller og hø ad lib.:

Fe = 100%

råprotein, calcium og fosfor var igen lidt for høje, men det skyldes hø'et og for at lave den mere præcis er det nødvendigt med en analyse :)

 

Hest 2:

400g Lucerne Alfalfa

700g TH super plus

550g roepiller

hø ad lib (ca14kg)

 

Fe = 111%

råprotein, Calcium, fosfor og vitamin D var igen for høj, som ved hest 1 :)

 

Ved 0g lucerne, 400g TH, 0 roepiller og hø ad lib.:

Fe = 101%

råprotein, calcium og fosfor igen lidt højere end anbefalet...

 

Jeg blev faktisk utrolig overrasket over så godt TH super plus dækker hestene ind med vitaminer og mineraler :) Så i den henseende ser det fint ud :)

 

- Jeg laver foderplanerne for sjov, er ikke uddannet i det, og det kan kun tages som vejledene :)


Håber det var til hjælp :D

 

- Heidi

 

Rytter og underviser i SSH.

 

Den lykkelige ejer af Frederiksborghestene

Ronja <3

Romeo <3

 

Et styks bindegal Frede-fan ! :) Frede er de bedste - dem kan ingen tæske! :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 oki...tak
Forfatter: 
Dato:  21-02-2012 23:29

Super. Tusind tak. Var nemlig lidt i tvivl om de fik vitaminer nok. Da jeg lige har skiftet til musli istedet for salvana mineraler.

 

Men hvis det ser ok ud på foderplanen, så forsætter jeg med super plus, hestene er vilde med det og det opfylder mine krav om minimalt sukker og stivelse. Men tror jeg vil tilsætte lidt olie til den der bliver redet, så det kan tage lidt på. Den har som sådan energi nok :)

 

Jeg plejer selv at regne nogenlunde ud, men kan ikke regne ud i vitaminer uden program. Så har ramt meget godt synes jeg :)

 

Igen tusind tak :)


Opstaldning kan tilbydes for 1-2 heste/ponyer om vinteren. Helst vallak/hingste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 taber sig stadig...
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 11:45

første hest taber sig stadig markant. Både muskler og fylde. Man kan nu se hofteben og begynde at ane ribben. Så idag begynder jeg at samle l*rte til dyrlægen over 3dage og se efter for især bændelorme, da det sted han stod før for 2år siden har udbryd af det.

 

Han er sat yderlige op i foder. Så nu får han wrap også. Så nu må der findes ud af hvorfor han taber sig. Så er lidt spændt på hvad de finder ud af. Han plejer at kunne leve af hø og meget mindre foder end det han får nu...


Opstaldning kan tilbydes for 1-2 heste/ponyer om vinteren. Helst vallak/hingste.

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-02-2012 14:49

Du kan evt tildele hesten lidt olie.


Mvh Pia

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider