Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

erfaringer med svamp?
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 12:32

Jeg står pt. med en hest der er angrebet af svamp. I staren kunne man ikke rigtig se noget, men man kunne pille nogle skorper af, og så kløede det..

Nu er det bare slået til.. han har kæmpe bare pletter på bagbenene, og på halsen. Og jeg syntes dælme kun det bliver værre og værre for hver dag. Han er under behandling med noget vi har fået på recept fra dyrelægen, men grundet kulden har vi kun kunne vaske ham engang på de angrebede steder (hvor der står hele hesten skal vaskes) - Han bliver vasket over alt på onsdag hvor de lover plusgrader, og så er han blevet klippet på bagbenene så det kunne få noget luft.

Han står ofte og stamper for at klø sig og frygter bare om der er mere under al den pels Nu kommer han ihvertfald i behandling, og når det bliver rigtig varmt igen ryger al pelsen!

(teorien er at han fik det grundet den vaarme vinter = sveder han med den store pels, så derfor ryger den når det er varmt nok..)

men har brug for andres erfaringer med dette skidt???

desværre er han ikke den eneste i stalden der er ramt, men den der er værst ramt

Vil prøve og tage nogle billedere næste gang

Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid

Hvil i fred, elskede og savnede Nobi
1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd

Du gider nok..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 12:42

ikke høre det..

Men når du siger han stamper, så tror jeg faktisk at hesten har skab.. Prøv at søge på netdoktor efter skab, det klør helt vildt og et tegn på skab udover kløe er stampen..

Skab smitter, hvis de har kontakt til hinanden..

Nu til det du ikke gider høre, klip ponyen så huden kan få luft og du gør det så meget nemmere for dig selv når du skal behandle.. De lover bedre vejr, så formentlig vil han bare klø endnu mere fordi han nu kommer til at svede med alt den pels..

Foredrag:

Fokus på grovfoder til heste

www.heste-nettet.dk/forum/9/221279/ 221279/

0
0
Svar på denne tråd

Min den gamle
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 12:47

Min den gamle, som egentligt ikke var så gammel igen omkring de 20 år, fik hvert år på denne tid kløe og der kom skorper på størrelse med 2 kroner nogle næsten på størrelse med en 5 krone. Hun var ved at gå helt i baglås så meget som det kløede. Jeg fik hende podet men umiddelbart ikke noget specielt at komme efter.

Hun blev behandlet med frontline til hunde. 2 pipetter til stor hund (90 kg) i manen og ned over ryggen. Det hjalp.

Siden hen har jeg hørt at det kan skyldes vitamin mangel. Synes dog min burde være dækket ind med vitaminer.

Den part jeg havde sidste vinter fik samme problem. Hun blev duppet med atamon og var ikke så slemt angrebet som min den gamle.

Det havde intet med alergi over for foder, strøgelse osv at gøre.

De kan nemt få noget kløe og anden irritasion når de fælder. Hvilket de gør nu.

Med venlig hilsen

Lena

0
0
Svar på denne tråd

lena..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 12:55

Lena: det er ikke lus han har, for har jeg prøvet (hvor han blev behandlet med fronline)

Og det er startet for et godt stykke tid siden.

Atamon er også prøvet uden effekt..

Anemette:

har lige læst om det, og der står at skab sjældent spreder sig op af benene, men vito har det KUN oppe, altså helt oppe mellem ballerne (hvor han svedte dengang) og intet helt nede ved koderne og lign..

og "stampen" er hvor han klør sig med det ene ben på det andet. Afviser ikek at det kunne være skab, men lyder ikke som det?

Vdr at klippe ham så skriver jeg at han bliver det når det blir varmere da han går i løsdrift

Sagde Maya

1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd

Min veninde..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 13:39

der er tæt på at være dyrlæge, siger at der er flere slags mider og nogen af dem lever på kroppen.. Så jeg ville ikke afvise skab..

Men hvis bare en i stalden ikke behandler, så smitter den jo straks jeres andres heste, tiltrods for jeres ihærdige forsøg..

Du kan sagtens klippe nu, bare du sørger for varmere dækken til ham.. Jeg ville langt hellere klippe nu, så den lille fyr ikke bliver mere inficeret.. Det er ikke sundt for dem at rende med hudirritation, det stresser immunsystemet og man risikere blot at helingsperioden bliver endnu længere..

Foredrag:

0
0
Svar på denne tråd

få taget et skrab
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 17:57

du skal hurtigst muligt få taget et skrab, det kan være helt alm muk eller skab, men det skal konstateres af en dyrlæge.

og så skal det selvfølgelig behandles, for er det skab så smitter det

jette

Horsemanship ridelejr i vinterferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

Naturopati til dyr

0
0
Svar på denne tråd

kunne..
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 22:22

kunne godt tænke mig at høre HVORFOR i ikke tror det er svamp, for andet kan jeg ikke rigtig bruge. Hesten er jo pt under behandling og stopper jeg ikke bare sådan lige medmindre der virkelig er noget der overbeviser mig.

Samtidig med jeg også ville undgå at klippe allerede

- ved godt det KUNNE være svamp af det jeg læser, men så KUNNE det vel dælme også være andre ting?

nu modagumenterede jeg med at jeg læste det stortset altid startede i koderne, og det er slet slet ikke der han har det.

afviser ikke det i siger, men har også lært at man skal passe på med at lytte til alt, uden at spørger kritisk ind til det

Sagde Maya

1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  13-02-2012 23:30

Jeg ville klippe ham. Klippe, klippe - vaske, vaske ham indenfor (staldgang eller ligende) så du kan komme helt i bund med det med det SAMME. Og så smide et fleece på ham bagefter så han ikke fryser. Når han så er tør så på med et dækken og ud med ham igen.

Jeg ville også få dyrlægen til at lave et skrab når det er så slemt som det er og virker til at klø så meget.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Få din dyrlæge..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2012 08:20

ud, de vil nok kunne fortælle dig hvad din hest fejler.!

Hvis du vil spare de penge, så må du jo sortere de indlæg fra du føler er ligegyldge..

Skab klør, det plejer svamp ikke at gøre.. Din hest stamper, igen et tegn på skab.. Skab behøver ikke kun sidde på benene, det kan også sidde på hals, bringe, lyske osv..

Jeg tror at medmindre vi kan skrive en doktorafhandling om svamp kontra skab, så vil du ikke høre på det vi fortæller dig af gode råd (som du også fik i din sidste tråd om svamp i pelsen)..

Foredrag:

0
0
Svar på denne tråd

Svampebehandling
Forfatter: 
Dato:  14-02-2012 08:43

Hej,

Min hest har for anden vinter i træk haft svamp under maven (har nu omsider fundet årsagen, som er fjernet) og jeg har vasket lokalt under maven og lidt udenfor området (kunne ikke nænne at vaske hele hesten, og det var endda før den hårdeste frost) 4 gange med 4 dage imellem, og det har altså taget det. Jeg har brugt Sporal-D, som jeg har købt hos dyrlægen, og det er meget mildere end det produkt jeg brugte sidste år, som hesten hadede, fordi det sved noget så forfærdeligt!

Desuden har jeg bestilt en mineralkur hjem, da hudproblemer ofte skyldes visse mineral-ubalancer, har jeg læst mig til. Så kan hun få et boost, så hun forhåbentlig er godt kørende, når foråret kommer og insekterne bliver de næste, der kan genere....

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

annemette..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2012 10:57

Annemette: Nu aner du ikke om jeg tog rådene til mig i den anden tråd eller ej. Og jeg har egentlig ikke behov for at fortælle dig om jeg gjorder, men vælger alligevel at sige at jeg selvfølgelig ikke er dum og lytter til alt der skriver (af det der er brugbart)

Jette: hvordan så din hest svamp ud? / symptomerne

Nu er der andre på gården der også har haft heste under behandling for det, og har haft erfaringer med det før - som har set vito's - så derfor lytter jeg selvfølgelig mest til dem. Men vil da få taget et billede så i bedre kan bedømme.

Igen - jeg afviser ikke at det er skab, men jeg afviser heller ikke at det er svamp midt i en behandling

Sagde Maya

1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd

Svamp udseende
Forfatter: 
Dato:  14-02-2012 11:06

Hej igen,

Min hests svamp viste sig som nogle flade plamager, hvor huden føltes fortykket (jeg var ikke nede og kravle på jorden for at kigge), og det kløede meget. Huden eller hårene faldt ikke af, når man "nulrede" disse plamager, og de blev heller ikke til sår.

MVH

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Dermatofilose
Forfatter: 
Dato:  14-02-2012 11:29
Hej maya

Prøv at tjekke mit link
http://www.netdyredoktor.dk/sw9423.asp

Mine to heste døjede med det sidste vinter, men vi kom godt igennem det.:)
Vi havde også en shetter som havde det. Han blev klippet og vasket og sikke han nød det:)
Vh Rikke
0
0
Svar på denne tråd

dermafilose
Forfatter: 
Dato:  14-02-2012 12:02

lånt fra en dyrlæge hjemmeside omkring emnet,

Dermatofilose hos hest

Dermatofilose ("rain scald") er en langvarig, overfladisk hudbetændelse hos hest forårsaget af en bakterie.
Lidelsen optræder især i det sene efterår, vinter og tidlige forår. Fugtig, uplejet og beskadiget hud er særlig modtagelig for infektionen.

Hos hest er det ofte skuldre,ryg og kryds der angribes, men den kan også ses i en form nederst på benene.

I starten ses 1-5 cm store hudområder med skæl, evt. væskende betændelse, der hurtigt får hårene til at klistre sammen og danne en hård skorpe henover stedet. Hvis man fjerner skorpen, ses et hårløst lyserødt væskende hudparti. Der er ikke kløe, men ofte smerte. Infektionen breder sig hurtigt og kan ramme store områder.

Behandling

Hesten strigles godt igennem, og alle skorper fjernes (evt. efter opblødning i sæbevand). De angrebne hudområder kan klippes for at skaffe luft til bunden af huden. Der vaskes og skrubbes grundigt med en opløsning af klorhexidin shampoo, og når den har virket i et par minutter, skylles efter med vand og hesten tørres. Hvis der er sår, kan der til sidst påsmøres et tyndt lag antibiotika salve. Kuren gentages dagligt, indtil sårene er lægt og ikke væsker mere. Der går nogle uger, før hårene vokser frem igen.
Hvis store områder er angrebne, er det bedst at lade dyrlæge indlede behandlingen med en penicillinkur.

0
0
Svar på denne tråd

tak foq
Forfatter: 
Dato:  14-02-2012 21:26

tak for nogle dejlige brugbare indlæg :-)

hvad er det der dermafilose ting?? det kunne godt minde om starten på vito's - men læser det ike klør når hesten har det.. det gør vitos

¨Vito's startede med at han havde STORE smerter ved bagparten og kunne ikke strigle ham der. Troede han var øm, men efter nogle uge kunne jeg mærke nogle "knopper" inde ved bagbenene. Det kunne man med krafter rive af, og så sad der noget skorpe agtig for enden. Nu har det bredt sig og klør ekstremt. Tager du skorperne af af han helt lyserød fin hud under, der er TØR.

Han er klippet der hvor det er værst, og bliver behandlet hvor man først fjerner skorperne og så vasker i det jeg ik husker og så skal det bare blive siddende.

Jette:

jamen det kan godt lyde som vito's fordi der er nemlig heller ikke længere noget man kan pille af, det klør ekstremt, og der er ikke noget sår ligende over det, bare bar hud.

Sagde Maya

1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd

hvis...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2012 22:13

hvis folk stadig læser med , eller nogle har samme problem, vil jeg sige at vito's behandling endelig er begyndt og virke!! hans "sår" er helet og er igang med at ligne resten af huden, bare efter 2 gange vask - dog er han blevet klippet på de angrebet områder for luft, og så bliver han snart fuldklippet her når graderne stiger så vi ikke skal igennem det hele igen! (som staartede ved at han svedte...)

Sagde Maya

1999-2008...

0
0
Svar på denne tråd

Islænder med svamp
Forfatter: 
Dato:  18-02-2012 09:09

Min islænder havde svamp for 2 år siden da han svedte meget selvom min stald er kold og hans vindue stod åben. Det kløede meget og han fik nogle store plamager hvor hårene manglede. Det nåede aldrig at blive til sår da jeg fik det behandlet inden. Jeg vaskede det 2 gange om ugen med imerverol som jeg fik af dyrlægen, det virkede rigtig godt. Jeg vaskede ham kun på de angrebne steder, selvom der stod han skulle vaskes over det hele, men der var frostgrader. Jeg klippede ham ikke. Jeg tror ikke det er godt at en hest med svamp får dækken på, da huden har svære ved at ånde og få luft. I år begyndte han at svede lidt igen, så jeg har klippet ham på bringen så hans hud kan ånde, det har hjulpet rigtig meget og han har ikke fået svamp i år (han går ikke med dækken).

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider