|
|
| Drikke vand af sneen ? |
| Forfatter:  |
Nadja ♥Alicia♥ |
| Dato:  |
06-02-2012 09:34 |
|
Hej Alle. Vi har desværre problemet som hos alle de andre med frosten.. vores vandslanger er frossen og vandkopperne i stalden er også frossen. og derfor har veninde og jeg hældt vand i spande og andre diverse ting for at give dem vand på folden og har sat spande med vand i boksen. men nu er alle vandrør på gården frosset og jeg synes personligt ikke det er i orden men er åbenbart den eneste :/ og bondemanden siger nu at jeg skal tage den med ro, fordi hesten får vand igennem sneen ?? Men er ikke sikker på jeg kan tro på dette.. Har i nogen erfaringer med dette ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hetsene spiser sneen for at få vand, men det er ikke sundt for dem, har læst et sted at det øger risikoen for kolik, da maverne ikke har godt af det iskolde sne. Men selvom mine får frisk vand 3 gange dagligt, spiser de altså også af sneen, om det er fordi de syntes det er sjovt, eller det bare er en dårlig vane ved jeg ikke, men de gør det selvom de har frisk vand. Du skal holde øje med om de får væske nok hvis de kun har sne, jeg havde nær mistet min gedebuk det første år der var så hård frost, fordi jeg ikke havde regnet med at vandet inde i gede boksen var frosset. pludselig lå han bare og ville intet, og fluks da jeg havde tvunget ham til at drikke vand, var han frisk igen. SÅ tror ikke de får nok vædske gennem sneen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke.. |
|
|
godt nok.. De får slet ikke indtaget det de skal og som overstående skriver, så er kold sne meget skidt til hestemaver..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grotesk.. |
Nadja ♥Alicia♥ |
06-02-2012 10:31 |
|
Okay er glad for i er så hurtige til at svare for lige nu er der omkring 20 heste som absoulut ikke får noget vand overhoved pga ejeren af gården mener det er nok med sne.. synes ikke det er okay, men så må jeg jo tage vand dunke med hjemme fra i bilen for at være sikker på MIN hest får noget væske.. Synes godt nok det er ærgeligt når man betaler for at have sit dyr stående og tingene ikke er iorden.. Undskyld men måtte lige ud med vrede og frustation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Komplet... |
|
|
vanvittigt er det at påstå at hestene får nok væske via sne - heste skal have adgang til VAND - du kan jo vifte hesteloven under gårdejers næse, og spørge om han/hun tror det er for sjov, at det er lovbestemt at heste ikke må være uden vand mere end 4 timer. Mine de store heste (varmblod på ca 600kg) drikker hver ca 40-45 liter vand pr. døgn. Minien (ca 200kg) drikker ca 15 liter. De er ude 8-18, og i dette tidsrum drikker de i alt 50 l. vand. Prøv at forestille dig hvor meget sne der skulle til for at opfylde sådan et behov... - Hvis i undgår koliktilfælde på disse kolde dage uden vand, så er det rent held - og jeg håber virkelig ikke at nogen i din stald kan finde på at ride deres heste når de har været uden vand. Jeg synes det er fint du spørger herinde - og jeg håber at du kan få banket noget fornuft ind i staldejers hovede - for ellers risikerer i at miste heste her i kulden... Personligt ville jeg ønske, at alle opstaldere krævede et punkt i deres kontrakt hvori det var bestemt at: "Såfremt forhold på opstaldningsstedet på noget tidspunkt forhindrer at hesten kan passes dyrevelfærdsmæssigt korrekt og i henhold til hestelovens bestemmelser og medmindre dette forhold straks rette op, kan opstalder opsige kontrakten med øjeblikkelig virkning" - En sådan bestemmelse ville kunne hjælpe ved fx frosne vandrør - for så er der noget at støtte sin ret på, og derved presse staldejer til at reagere og sørge for at det ikke sker. Godt, at du kan tage vand med hjemmefra - skynd dig at få vand ud til din hest.  Milla
Heldig og lykkelig ejer af: Heartbreakers Avalon Frøsanggårds A'Capo Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hos mig |
|
|
er vandet i stalden også frossen, men jeg slæber så vand ud til alle hestene fra bryggers af. Men det er godt nok ikke let at holde det tøet når der er -15 grader, på foldene har jeg opgivet... og så kan det godt være jeg er en dårlig stald ejer, men jeg gør hvad jeg kan. Det skal så lige siges at det er min første vinter på dette sted, så det er helt sikkert at der skal isoleres noget mere inden næste vinter.
Med venlig hilsen Louise Kløcker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har også svært ved at give mine heste vand på folden. De står opstaldet ude, så jeg har ikke lige mulighed for at komme derud hver 3.-4. time og give vand. Så jeg har stilt en ekstra stor bajle med vand ind i deres bokse, og så får de lidt færre timer på folden. Jeg kan se, de drikker ca. 30 liter vand om dagen, og der er tale om to arabere. Jeg ville ikke synes, det var ok, hvis de SLET ikke fik vand. De skal godt nok æde meget sne for at opnå 30 liter, og så har vi nok balladen med kolik. Så synes det lyder fornuftigt, at du tager vand med derud til din hest 
Sascha Sani Cheval & Halimah Bint Ibriiz OX Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside: sh-foto.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak .... |
Nadja ♥Alicia♥ |
06-02-2012 13:47 |
|
Er glad for i støtter mig for de andre der har opstaldet heste der ude er åbenbart ligeglade så jeg var ved at tro at det var mig der var for sippet omkring dette.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billigt frostfrtit vandkar |
|
|
Jeg kopiere lige opskriften her, det skal være 2 størrelser lige efter hinanden, de koster ca. 60-70 kr. pr. balje.
Jeg kopiere lige opskriften her, det skal være 2 størrelser lige efter hinanden, de koster ca. 60-70 kr. pr. balje.
-_______ Efter at have læst her på nettet at man billigt kunne lave frostfrit vandkar til næsten ingen penge, prøvede jeg med lidt skepsis at lave kar til 2 af vores folde. Jeg købte til hver kar 2 alm. sorte plastic baljer, den ene skal være nummeret størrer end end den anden. evt. 90 og 120 l. Den storer skærer du bunden ud af, og i hullet placerer du den nummeret mindre. Hulrummet mellem baljerne har jeg foret med halm. De blev fyldt med vand i går formiddags, og her til morgen. efter i har haft -17 grader i nat, var der kun et tyndt lag is, jeg kunne slå væk med karabinhagen fra træktoret. SÅ DET VIRKER !!!
Jeg lavede dem sidste år, og de virker stadig. Nu ligger jeg et dækken eller en plade over om natte, og så er der altid frisk vand næste dag.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bjørnhøj... |
|
|
Du er vel ikke dårlig staldejer, hvis du sørger for at hestene får vand indefra? Rør kan fryse - det kan man ikke holde for - men hvis frosne rør i stalden er = heste helt uden vand, SÅ bør man ikke have hest på ejendommen. Til TS - Prøv at bruge den ovenstående opskrift på frostfri vandkar inde også - du kan tage to 20 l spande og ligge halm i bunden - så en 12l spand i hver og så fore siderne med halm. Så kan dit vand hjemmefra holdes frostfri længere nu du har opstaldet ude, og næppe har mulighed for at komme i stalden flere gange om dagen. Milla
Heldig og lykkelig ejer af: Heartbreakers Avalon Frøsanggårds A'Capo Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grotesk |
Nadja ♥Alicia♥ |
06-02-2012 21:40 |
|
Jeg ville helt sikkert prøve denne opskrift. Men synes stadig bare ikke det skal være mit job at bruge så mange penge på at sørge for dette når jeg i forvejen betaler for at have min hest stående og jeg er den eneste af 10 forskellig heste ejer som bekymre sig om dette. Problemet er også jeg kommer helt fra Ballerup og hesten står i Roskilde så hvis jeg skal have vand med derfra.. Og jo folk de rider stadig hestene, de får endda hård dressur undervisning. :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Råb op i stalden og red de heste. |
|
|
jeg bliver så ked af at høre du virkelig er det eneste fornuftige menneske i jeres stald.
Det er lige til en dyreværnssag.
Folk glemmer at hesten er et levende dyr, og ikke bare et glansbillede man tager med til stævner.
Vinteren er hverken sjov for hest eller rytter, men det hører altså med.
Jeg håber du kan få fortalt i stalden hvor farligt det er, og det er direkte dyremishandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det ER en dyreværnssag |
Pinny ♥Fyn♥ |
06-02-2012 22:56 |
|
Der står i loven "Dyr skal have adgang til frisk vand" Ikke sne eller frosne vandkar. Det har de jo ikke! Det ville jeg nok oplyse stald-ejer om! Og så synes jeg, du skal flytte hesten.
Mvh Pinny "En lille fjer kan sagtens blive til overhovedet ingenting." Rune T. Kidde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan jo |
|
|
overveje at melde ham til politiet. Så kan vi få set, om den nye lov faktisk virker - eller om det bare er tomme ord.....  Du kan også ringe til Hestens Værn eller Dyrenes Beskyttelse. Det er helt hen i vejret ikke at give hestene vand, hvis dette virkelig passer: Okay er glad for i er så hurtige til at svare for lige nu er der omkring 20 heste som absoulut ikke får noget vand overhoved pga ejeren af gården mener det er nok med sne..  ---------------- Florence, vi prøvede at lave sådan et kar her til aften. Det bliver spændende, om det er bedre end det andte, som er 3 baljer inden i hinanden. Det virker nu også meget godt. De drikker i hvert fald, kan man se. Men jeg lægger også plader over. Det virkede fint sidste år - men så vidt jeg husker, var det ikke helt så koldt i så lang tid af gangen som nu?
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over) www.retskrivning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Grotesk |
Nadja ♥Alicia♥ |
07-02-2012 09:09 |
|
Jeg skal ud idag og kigge efter nyt sted og jeg har printet et stykke papir ud hvor der står omkring hesteloven paragraf 22 omkring vand til heste og den ville jeg vifte omkring næsen på dem og fortælle hvis de ikke gør noget nu så flytter jeg min hest og jeg ville ringe efter dyreværnet.. Det er jo sørgelig dette skal ske men de er selv uden om det. Gårdsejerne mangler bestemt ikke penge og manden har et selvstændig VVS firma så han HAR erfaringer og reccoucer til at fikse dette problem :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frosset vand - også her |
|
|
Hej Nadja Godt, at du gør noget for at får staldejer til at reagere, håber, at de lykkes for dig at råbe ham op, mærkeligt, at alle de andre hesteejere ikke protesterer... Har selv en lille stald med frosne vandrør, og der er bare den sure vej at komme over i vores bryggers og hente vand i spande, det virker fint, folk får sms om at vandet er frosset og de er supersøde til at komme og hente efter jeg er kommet hjem fra arbejde og kan låse huset op, det kunne din staldejer måske også prøve?? Men enig i, at det er surt og svært at holde rørene frostfrie og vores har heller ikke særlig meget vand på foldene pt, da det jo fryser.. så er de bare lidt mindre ude.. Glæder mig til foråret  Knus Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sne istedet for vand. |
Cecilie Skov |
07-02-2012 11:53 |
|
Sidste år var der en fåreejer her i hillerød der fik en kæmpe bøde samt frataget retten til at holde dyr fordi hans får ikke havde vand. mener at der går over 12kg sne til en liter vand, dvs en hest skal jo nærmest æde et ton sne om dagen. Heste SKAL desuden have adgang til frisk vand iflg. Lov om hold af heste.
"En rytter uden hest er kun et menneske - en hest uden rytter er stadig en hest" Elektroterapi til skadede og syge heste og mennesker se mere på: http://www.optimal-hest.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forbedring |
Nadja ♥Alicia♥ |
07-02-2012 13:26 |
|
Selvfølgelig er det svært med den hårde frost men når manden er VVS'er burde han have forstand på det og jeg har tjekket op på det med frossende rør og man kan købe en ledning som følger rørne og så putter man det der skum uden på. Det holder og det burde ikke koste for mange penge og er lige til at lave. Men hestene har stået inde siden i fredags med lukket døre :/ men nu er der vand i stalden!!! men hestene er kommet ud på fold nu så er spørgsmålet om der er vand når de kommer ind ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Helle |
Nadja ♥Alicia♥ |
07-02-2012 13:30 |
|
Er glad for at høre at du kontakter de andre i stalden. Jeg fik afvide i fredags at min hest's vandkop ikke virker og Gud må vide hvor lang tid den ikke har virket. Synes det er for dårligt at man ikke får besked om at vandet er frossent og hestene ikke kommer ud osv. Det jo dårlig kommunikation ifølge mig men de har nok også dårlig smag i munden over tingene ikke fungere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det for godt |
|
|
Jeg havde begge mine opstaldet ude for ca 3 år siden. Fint sted, både med ridehal og alt der. MEN vand i kopperne - Niks. Og de havde ellers en helt nylavet stald med det hele. Man kunne godt få vand i sadelrummet men ikke i boksene. Nu er det sådan at mine altid har haft bajler. Fordi mange kopper ikke giver den rette mængde vand. Så mine havde vand, men det havde resten af flokken ikke. Og der gik faktisk nogle dage, hvor de stort set ikke fik vand andet end 1-2 gange i løbet af dagen. Og de her heste kom ikke ud. Fordi det var jo kold og det snede. Mine heste var dog ude. Det skal lige siges at efter at jeg blev kaldt dyremishandler, fordi jeg havde mine heste ude det meste af dagen (med tykke dækner), så valgte jeg at flytte mine heste. Gad simplhen ikke at skulle slås for at de fik det de skulle have. Prøvede faktisk også at de ikke fik deres hø i en hel weekend fordi jeg ikke selv kunne komme. Det kostede mig en hest med kolik. Nu står de hjemme. Har stadig bajler som bliver fyldt hver dag. Ude har de lige ødelagt to bajler på 2 dage, så pt har de ikke mere end 30 l med ude. Men de er så hellere ikke ude i så lang tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er.... |
|
|
Er ude ved mine 1-2 gange under foldtiden med vand. De vil ikke have så meget, når vandet er koldt, det kan jeg godt forstå, ca. 5-10 liter ad gangen pr. hest. De får også tilbudt vand, inden de kommer ud, for en sikkerheds skyld, trods vandkopper, hvilket de tager imod. Og kan sige, det er meget normalt, de ikke får vand på folden - det er meget få her i mit område, som går op i det. Men det gør jeg. Jeg ved selv, hvordan det er at gå uden vand (og mad) en hel dag. Derfor er jeg emsig med mine. Og vi går jo ikke selv ude 8-10 timer i -15 grader, og skal motioneres en time bagefter på tom mave og blære. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Freddy .. |
Nadja ♥Alicia♥ |
07-02-2012 15:28 |
|
Jeg er ked af at høre du ligefrem er blevet kaldt dyremishandler !! Jeg synes da også heste skal stå ude så længe som muligt også selvom det sner .. Det er yderst sjældent jeg ville have hesten inde, det er som regl kun hvis det er snestorm eller pisker ned med regn. Godt at du er flyttet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| staldejeren |
|
|
han/hun må selv søger før at de opstaldet heste får vand, så må ejeren af stedet bære vand ud til jer,inden fra privaten, det er jo det i betaler for, eller er jeres leje uden vand ;-( Mit vand fryser også. Mine går i løstdrift og jeg har klaret problemet med - som beskrevet længer oppe- med 2 bajler og har så en stor fodertønde, med vand i, som jeg fylder op ca hver 3. dag med vandslange inde fra huset og fylder så over i bajlerne og det går fint.Skynd dig at få vand til din hypper. Held og lykke med det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cecilie Skov |
|
|
Cecilie Skov: Jeg tror du har forstået det forkert mht. hvor mange kg. sne der går på en liter. Der går kun 1 kg. sne pr liter. Men volumemæssigt fylder 1 Liter meget. Men er jo en mindre detalje i denne debat 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til MACA |
Nadja ♥Alicia♥ |
08-02-2012 19:37 |
|
Til MACA. Jeg har læst på DMI's hjemmeside at det er 4kg sne for 1liter vand. og det er når det er det tunge sne. Men alt isl skal der en hel del for at dække 1hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Henvis til hesteloven |
Nadja ♥Alicia♥ |
11-02-2012 21:15 |
|
Nej, jeg har ikke henvist til loven endnu men vi skal snart have møde der ude og der har jeg printet et papir med hesteloven paragraf 22 så de kan læse lidt på det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frostfri vand |
|
|
Nu går mine i løsdrift, og har kun vand på folden. Men jeg har for første gang i år store problemer med vandet. Jeg har haft et sort varmekabel (14 meter) i deres kar, men det gik i stykker da et føl hev det op og ødelagde det. Det nye kabel jeg købte virker ikke, så forsøgte jeg med en "flyder" til havedamme, den holder rotation i vandet så det ikke skulle fryse. Men det virker ikke i så lille et kar (ca 300 liter) da der ikke er plads til det kan "snurre rundt" og er ikke dybt nok til pumpen. Så det er et gedemarked med at hamre is af dagligt, og som det er nu er der så meget is i kanten/bunden så der ikke er plads til ret meget vand. Jeg skal da helt klart afprøve "Florence" gode råd med billedet. Men undrer mig over det tynde lag af halm der er plads til mellem baljerne er nok til at holde 17 graders frost væk. Men det er vel også vigtigt at den bund med hullet, at kanten fra den stikker op under kanten af den balje man sætter oveni så der ikke kan komme vand ned i halmen, for hvis halmen først bliver våd isolerer den vel ikke ?? Kommer der ikke frost i bunden af karret når det står lige på jorden ? Er dit eksempel på billedet med baljer på 90 og 120 liter ?? Så kunne jeg feks lægge en tyk flamingoplade i, mon ikke hestene kan finde ud af at drikke med den i, den dykker jo bare ned hvis de sætter mulen på og op når de slipper. det ville godt nok være herligt hvis de hele tiden har frisk vand, så jeg kun skal sørge for at fylde op men det ikke fryser til. 
Husk, at for hvert minut du er vred, mister du 60 sekunders lykke. - Waldo Emerson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vandkar |
|
|
Til dem der vil prøve det. Halmen bliver ikke våd,da det bliver stoppet i nedefra, og hvis man så stiller det på en noget halm som isorlerer nedefra, så kommer der altså ikke is hvis man sørger for karret er fyldt nogenlunde op. i år hvor jeg har fyldt det op om aftenen og lagt en fodersæk og en plade eller et gammelt dækken over om natten har der ikke været is på en eneste morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|