Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad ville I gøre??
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 08:18
Min hests øjne (specielt det venstre!) løber næsten altid i vand her om sommeren. Normalt plejer jeg bare at give ham et fluepandebånd på, og det hjælper.

Men her de sidste par dage, har han vist ikke rigtig ment, at han skulle have grime på, for han har på en eller anden måde fået grimen over det ene ører, så den sad helt forkert.

Så er det, at jeg gerne vil høre jer om, hvad I synes jeg skulle gøre?

Skal jeg prøve at fortsætte med fluepandebåndet, og se han affinder sig med at have grimen på :-)
Skal jeg i stedet invistrerer i en fluemaske (dem, der næsten fylder hele hovedet)? Og hvis, hvilken kan I så anbefale?
Behøver han i det hele taget at have fluemaske/fluenet på? (Det skal lige siges, at han står opstaldet lige overfor en skov, så der er masser af fluer)
Eller hvad synes I?

Jeg vil jo helst gøre det bedste for ham, men må ærligt indrømme, at jeg lige i denne her sag, er meget i tvivl....

Håber der sidder nogle flinke mennesker, der har tid til at hjælpe mig lidt :-)

~ Mvh Katrine ~

~ hende med den lille brune ~

~ Brug ikke sporene på en villig hest! ~
Engelsk ordsprog :-)
0
0
Svar på denne tråd

Fluemaske på
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 08:45
og Shires er gode, Høøks har også nogle der er gode (stift materiale over øjnene og holdbare, jeg har en anden af et andet mærke, tre gange så dyr som Shires/Høøks og ikke nær så holdbar). Det er en lettelse for hesten at være fri for alt der kravler i øjnene mm. Selvfølgelig er det forskelligt hvor meget de er generet, men jeg har tre (ud af 8) som SKAL have maske på: en fordi hun får regulær gul snasket øjenbetændelse af fluerne ila 2 dage, en fordi hun bliver svært psykisk irriteret af fluer og andet kravl (man kan virkelig se hun lider af det) og en fordi hun er hvidfødt og har en masse lyserød hud om øjnene og på mulen - hun har en maske der går helt ned over mulen og hendes øjne løber i vand af irritation hvis ikke hun har den på - nok mest af solen, men så er hun da fri for insekterne også.De kan godt finde på at pille masken af de første par dage - men vænner sig til den, sæt den evt under grimen
Eva
0
0
Svar på denne tråd

Infektion
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 08:57
Hvis din hest er generet af fluer, og det viser sig ved at øjnene løber i vand, skal han beskyttes mod fluerne. Det kan give betændelse i øjenene, hvis fluerne får "fri" adgang. Og fluerne kan flytte infektionen til en anden hest. Så vær sikker på, hesten ikke allerede har en øjeninfektion.
Hvis øjnene løber meget i vand, kan det også være at tårekanalerne er tilstoppet. Dem kan dyrlægen skylle igennem.
Til dagligt kan du vaske øjenene i en let salt opløsning (9 g til 1 L). Dette kurerer dog ikke en eksisterende øjeninfektion. Jeg vil fraråde kamille the, da der er små partikler/bladrester, som ikke er godt for øjenene.
Der findes mange fluemasker på markedet. Jeg ville vælge én i blødt materiale, der sluttede ret tæt til hovedet, så fluerne ikke kunne komme ind under. Når det kun er øjenene, der er generet, ville jeg ikke vælge én med "ører". Hvilken model, er en smagssag. Har set nogle i Hööks. Men jeg ville da købe én, og se om der kom en forbedring.

Med venlig hilsen

Mia F.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Katrine
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 09:36
Jeg vil også gerne anbefale fluemasken :-)

Jeg tør dog ikke sige hvad mærke det er, jeg har....

Kh. Anja
0
0
Svar på denne tråd

Saltvand
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 09:43
Jeg kan også klart anbefale det med saltvand. Det er også muligt at købe noget på apoteket, men det er jo selvfølgelig også dyrere.

Men min hoppe nyder virkelig at få saltvand på/i øjnene. I starten var hun skeptisk men nu nyder hun det. Det beroliger øjnene og fjerner irritationen.

Men ellers bruger jeg også fluemaske. Netop også fordi de dækker ørene. Men jeg bruger dem kun når det er nødvendigt. Jeg har ikke brugt dem endnu, men vi har heller ikke været plaget af fluer endnu. Men det kommer jo nok nu hvor sommeren er på vej.

Men da du står tæt på skov vil det klart være at anbefale.

Kh Maria
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak....
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 09:57

Vil prøve saltvand, ind til jeg får købt en fluemaske.

Endnu engang, tusind tak for hjælpen :-)

~ Mvh Katrine ~

~ hende med den lille brune ~

~ Brug ikke sporene på en villig hest! ~
Engelsk ordsprog :-)
0
0
Svar på denne tråd

Kamille tea
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 15:52
jeg har en hoppe, som døjer meget med flue angreb ved øjnene og det giver hende hævede og betændte øjne.. dryp lunken kamille tea i øjnene hverdag og beskyt med fluemaske. De kan købes rimeligt billigt i Hôoks...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider