Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forslag til foderplan?
Forfatter: 
Dato:  27-07-2004 19:32

P.g.a. det her fantastiske sommervejr, må jeg lave om på vinterens fodring.
Jeg kan selvfølgelig ikke få den gratis version af FoderplanHest til at fungere, så jeg vil lige høre Jer, om I kunne give et godt bud på en foderplan.

Først og fremmest, så er hestene af sportsponytype/araberkrydsning kat 1 - ca 350 kg.

Der er en ældre hoppe, med behov for ekstra 'opfedning', et par stykker som er fuldt udvokset (ikke i træning), samt et par 2-års plage (langsomt voksende, født sent på året), hvor den ene har behov for olie-tilskud (men det vil jeg gerne ta' udenom foderplanen).

Fodermidlerne består af wraphø (fra 14 dage siden), byghelsæd m/græs (wrappet i ultimo juni), lucernepiller (måske også græspiller), valset havre, majsflager, TravoE, Danolic.

Sidste år fik de hø ad libitum, men hø er vist en by i Rusland efter dette år.
Jeg vil gerne, at de også kan æde stråfoder ad libitum denne vinter, men er lidt pivet med både wraphøet og helsæden (wraphøet er blevet snittet, så den hjælper bestemt ikke på mine bekymringer, og helsæd har jeg kun prøvet til fedekvæg).

Jeg vil forsøge at skaffe bare LIDT hø, men tror desværre det bliver umuligt.
Heldigvis plejer der at være godt med græs og ukrudt i det halm vi får fra den faste leverandør, så er der da mulighed for lidt mere strukturfoder, som også smager godt.

Men altså, er der én af Jer, der kan give et bud på en foderplan ud fra ovennævnte oplysninger?
Det skal være med et højt indhold af grovfoder.

Jeg er også frisk på at modtage forslag på yderligere tilskudsfoder, men vil helst selv blande råvarene, så færdigblandinger er generelt yt.

Jeg ved godt, at det ikke er meget at gå ud fra, men med forslag er det noget nemmere for mig at regne foderplanerne ud manuelt.

When the dog bites, when the bee stings, when I'm feeling sad
I simply remember my favourite things, and then I don't feel...so baaaaad!

/Fraulein Maria, Salzburg.
In the last Golden Days of the Thirties

0
0
Svar på denne tråd

Fodermiddeltabel
Forfatter: 
Dato:  27-07-2004 19:44

Jeg er også interesseret i oplysninger om cirka-indholdet af wraphø og helsædswrap (Byg og Hesteblanding(græs)).

Mine oldnordiske bøger om hestefodring har ikke nogle specielt gode bud om dette, og jeg er ikke så sikker på, at det matcher med de andre kvægfodringsbøger. 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Lisa1..
Forfatter: 
Dato:  27-07-2004 20:34
Du kan for eks fodre således
6 kg wrap
1 kg halm
100 gram majs
300 gram havre
125 gram travo e
Den ældre der skulle have lidt ekstra kan du dagligt give.
1 dl danolic.
Du kan evt få tallene af mit når jeg har fået lavet det, vi skal til at lave helsæd snart og vi har fået lavet snittet wrappet hestegræs så det er ret lig dit.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Foder forslag...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2004 23:30
Dette kan du give dem alle sammen...

½ kg byg, 2½ kg valset havre, 1 dl epona olie, 200 gr. tilskudsfoder( heste-plus ell. travo E), En håndfuld B-vitamin, en håndfuld E-vitamin, en håndfuld kalk(foderkridt)... Hø efter spiselyst og halm efter boksens behov.

Giv det 2 gange dagligt! + 20 ml. levertran hver anden dag.

Specielt den ældre hest og de 2 års plage har godt af ekstra vitaminer, kalk og levertran... Men husk ikke overfylde med vitaminer, da det kan give bagslag... En håndfuld er en god mængde...

Jeg har aldrig haft en hest med vinterpels,selv om de går ude når der er meget koldt! Har aldrig haft en hest, som har gået ude med dækken osv... Hvis man foder rigtigt og de bliver passet med ormekur osv... så får du ingen vinterpels!

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 09:08
Ja.

Jeg ville gå over til at fodre med dodson and horrel. Fase et eller to ltil de unge og anden fase til de andre.
Hvis du har problemer med at skaffe hø, må du suplere op med lucerne / green power, så de får den ønskede mængde stråfoder ( min. 1 kilo pr. 100 kg idealkropsvægt. )

Lucernen er selvfølgelig ikke lige så godt som hø og wrap, men dog et alternativ til stråfodring.

Sportsponyen kunne eksempelvis få 2 kilo hø og to til tre kilo lucerne.

Dette er selvfølgelig minimum, da vi vidst alle gerne vil fodre med hø ad libitum
0
0
Svar på denne tråd

Hvis man giver
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 12:16
2-3 kg lucerne, ville jeg da være bange for en over protein fodret pony, der stinker langt væk af stærk ammoniak!

Det er alt for meget, efter min mening. Og alt for dyrt!! Og især dyrt når du bruger D&H ved siden, det er jo ikke billigt foder.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Takker...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2004 17:12

Tak for Jeres svar alle sammen. (y) :-)

Yankee, når du skriver 'wrap', mener du så kun wrappet hø?
Jeg spørger, fordi det nok bliver 50/50 wraphø/helsædswrap jeg kan skaffe til dem (faktisk har jeg nemmere til helsæden end wraphøet).

Jeg vil meget gerne se analysetallene fra Jeres wrap og helsæd, så føl dig endelig velkommen til at benytte emailen.
Forresten... hvad består Jeres helsæd af?

Cathy, foderplanen lyder fint, men jeg tror ikke mine har godt af så stor en mængde havre.
Kalk og levertran - giver du det for noget specielt?

Limelight, jeg er ikke så tosset efter at bruge færdigblandinger (eller halv-færdigblandinger), så D&H er helt sikkert udelukket.
Jeg synes, at meget færdigblandet hestefoder desværre indeholder alt for mange mærkelige ting.
Jeg vil vide præsist hvad det er jeg giver mine heste, og indeholdet skal være så naturligt som muligt.
Desuden vil jeg blive ruineret, hvis jeg skulle give mine 6 heste foder, hvor der stod HEST (efterfølgende af et fint firmanavn) på sækken.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider