|
|
| Ekstremt meget foder til hest |
|
|
Hej HN'ere Jeg har længe rodet i foderjunglen, fordi min unghest dels skal fodres stivelsesfattigt af flere årsager, og dels fordi den meget let taber sig og helst ikke tager på. Jeg har endelig fundet en blanding af forskellige fodertyper, som opfylder mine ønsker, og som hesten i øvrigt vil spise. Hun får hø og wrap ad libitum, hendes tænder og tjekket, og generelt er hun meget velfungerende, så der er intet der tyder på, at hun skulle fejle noget som helst. Hun havde orm i sommers og er efterfølgende tjekket for, at ormene var væk, da der var pænt mange. Ved sidste ormeprøve blev der fundet sand i systemet, og hun får derfor jævnligt en kur med loppefrøskaller. Så alt i alt synes jeg jo, at jeg gør alt hvad jeg kan, og der er som sagt ikke noget der tyder på, at hesten fejler noget. Men det, der bekymrer mig er, at hun har brug for SÅ meget mad, som hun har. Hun er en lille hest på 160 cm., hun er smal og ædel og vejer vel ikke meget mere end 500 kg. Min søster har to M-heste, den ene på ca. 165 cm. som er et kæmpe muskelbundt, den anden på ca. 173 cm. og noget smallere i det, men stadig meget veltrænet. Den ene hest får ca. 3½ kg. krybbefoder (3,2 FE), mens den anden får ca. 3 kg. krybbefoder (2,7 FE). Oveni dette får de lidt lucerne med olie, men det er ikke meget, nok max. ½ FE oveni hver. Dvs. at de får hhv. ca. 3,7 FE og 3,2 FE. Og det er altså veltrænede rideheste, som bliver trænet længe hver dag. Til sammenligning, så får min hest pt. 5,6 FE i krybbefoder! Og på trods af det, så tager den kun meget langsomt på, vi er på 3. måned nu på stor mængde foder, og hun har kun taget lidt på, så jeg ikke længere tydeligt kan mærke ribben, men vi bruger stadig det samme gjordhul. Den eneste forskel der er fra min til min søsters heste er, at min indeholder fuldblod. Hun er 1/4 fuldblod, men meget fuldblodspræget i både udseende og temperament. Jeg var for nyligt til et foderforedrag af en ph.d. studerende agronom, som bl.a. fortalte at fuldblodsheste på vedligeholdelsesplan har brug for 23 % mere foder i forhold til en varmblodshest, fordi deres forbrænding bare er højere. Men der er stadig meget langt fra 3,2-7 FE og så op til 5,6 FE. Så jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, om der er andre som også har heste, som bare har brug for virkeligt meget mad i forhold til andre heste, som lever under præcis samme forhold? Det er jo alment kendt at mange ponyer er nøjsomme, men er det modsatte også bare tilfældet hos nogen heste?
... sagde Randi "Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang hyp |
|
|
ja jeg kender nogle stk som har svært ved at tage på og holde huldet.. den ene er sund og rask men det har den altid døjet med... den anden viste sig at have mavesår og efter en lang tids behandling og opfodring blev den helt pæn igen.. jeg havde indtil oktober 2008 en hest som pludselig også tabte sig meget..for at gøre en lang historie kort så viste det sig hun havde blodorm...når du så sir den er tjekket for orm glæder dette så også blod og bændelorm??disse tjekkes ik via alm ormeprøve og behandles ikke med alm ormekur..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min gamle |
|
|
min gamle hest var der også fuldblod og den havde også svært ved at holde huld men det ligger jo til fuldblod... hende som jeg har nu har lidt svært ved det men ikke meget, det eneste jeg gør for at holde hulden på hende er at giv hende mash 3 gange om ugen... I starten fik hun mash hver dag til hun havde den rigtigt "form" og derefter bare 3 gange om ugen for at hun ikke taber det igen. Hun er ung, vokser stadig, og er i træning så der skal også til kroppen for at hun har hav hun skal bruge.
Stald Højager Undervisning tilbydes på dejlig kat. 3 pony eller på din egen hest/pony Salg af Derby foder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| estella105 |
|
|
estella105: hun er tjekket for al slags orm, og der er ikke noget at komme efter. "Desværre", for det var væsentligt lettere for mig at behandle for orm, end at fylde kilovis af foder på hver dag. mulle 8: alt i opblødt mad rører damen ikke... Så mash kan jeg ikke bruge.
... sagde Randi "Kun småskårne mennesker har orden i tingene, genier kontrollerer kaos"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NAG Fiberpiller |
|
|
ja mine egne erfaringer begrænser sig til 14 dage men har læst mange der sværger til fiberpiller for huld du må give optil 500 gr. tørt per måltid per dag så det var måske en mulighed det er meget små piller ala hamstermad men hvis det virker så er det jo en nem løsning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| omvendt her |
|
|
Hej Ja, det med foder er ikke nemt. Jeg har det omvendte problem. Jeg har en Frederiksborg på 168 og han får vitaminer og mineraler, hø og halm. Han bliver fed bare af hø.Så jeg er nødsaget til at skære i hømængden, når han bliver for tung. Han rides dagligt og går la4 i dressur. Så du er ikke alene "Rasmus-modsat" om problemet. Jeg synes det lyder til, at du gør det godt for din hest. Mikkeline
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja så... |
|
|
ja så er det ikke nødt at bruge mash... varmebehandlet majs virker også godt men der er jo stivlse i så det vil du nok heller ikke bruge... Ellers findes der mange andre gode foder typer som tag hensyn til maven, holder huld osv
Stald Højager Undervisning tilbydes på dejlig kat. 3 pony eller på din egen hest/pony Salg af Derby foder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JeanneSMadsen ♣amalfi♣ |
|
|
JeanneSMadsen ?amalfi?: hun får allerede fiberpiller. Og linamix, og olie og e-vitamin, kompeet er også prøvet bare for forsøgets skyld. Problemet er ikke, at jeg ikke kan finde noget foder hun vil have, eller at jeg mangler fodermidler at fede hende op med. Problemet er, at hun stadig er for tynd, selvom hun får næsten dobbelt så mange FE som større heste der tilmed laver meget mere under træning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderstand |
|
|
Hej Min gamle hest på snart 19, er også 1/4 fuldblod. Faktisk også med Mago som morfar har absolut ingen problemer med at holde huld. Når han er i fuldt arbejde får han dagligt 2 kg leisure mix 2-3 håndfulde lucerne med olie for tyggetidens skyld. Hø/wrap ad libitum og det klarer han sig fortrinligt på. Han har stået næsten 4 måneder med boksro, og der var eneste foder hø/wrap ad libitum og han var ikke til den smalle side  Hilsen Anne
Sød voksen skovtursrytter søges - se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Foder. |
|
|
Uha hvor jeg kender det. Jeg kan også blive hel skør af min fuldblod. (Endnu en. Også min tidligere.) Hun får nu: FiberP Fiberpiller Majs Vitaminer/mineraler Olie Men tror jeg vil prøve Fase 2 (Min er 3år.) Olie Evt. Majs Lucerne med olie Dette kan jeg få på den lokel foderstof så jeg ikke skal køre landet tyndt. Linamix er min ikke glad for. 
Knus fra Lene Bomløs sadel købes. Dygtig rytter søges til unghest. Ridehus og ridebane på stedet. Part: Sød nybegynder pony søges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foderplan |
|
|
Hejsa Rasmus-modsat Må jeg spørge hvad din får af mængder af de forskellige ting?? min erfaring er at man skal passe på med kombinationen af linamix og olie, da dette på nogle heste kan have den modsatte effekt end ønsket. vi har selv haft enkelte xx'er gennem stalden og har de sidste 16 år arbejdet med og avlet ox'er, og især ox'erne skal vi være utrolig påpasselige med da de ellers bliver for tykke, men også de xx'er vi har haft, har været forholdsvis nemme at få tilbage i godt huld på simpelt basisfoder uden stivelse og ret meget sukker. mvh Mie
RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011 Nu kun med Miss Jay og Dagirr ox, men Jay har termin 9. februar 2012, så glæder mig så meget til den tid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange måltider |
|
|
Det kan være svært for nogen at fordøje store mængder foder af gangen. Nu synes jeg ikke lige jeg kan læse over hvor mange gange den bliver fodret, men hvis du måske kunne fordele krybbefoder over 4-5 gange i døgnet, så den får max 1 kg af gangen. Det kunne være det ville gøre en forskel.
Vh Maria Skønne Max og den smukke dameskimmel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar :) |
|
|
Tak for jeres svar. Det er da godt at høre, at jeg trods alt ikke er den eneste. Jeg synes bare, det er lidt vildt, at hun slet ikke kan klare sig på mindre mad. Hvis de andre heste fik sådan en portion hver dag, så ville de jo blive tromle tykke i løbet af ingen tid... Anyways, så overvejer jeg godt nok, om jeg skal sætte mine ambitioner om den stivelsesfattige fodring lidt ned. Der er jo mange FE i stivelse, og hesten optager det sikkert lettere end udnyttelsen af fibre. Selvom jeg mener, at en FE må være en FE, så kan det jo altså godt være, at hesten får mere ud af andet foder. Og hvis jeg regner i g. stivelse pr. dag (og i kroner og øre), kan det jo godt være, at det går lige op ved at vælge andre typer foder. Men jeg synes også det er lidt ærgerligt, for hun ser godt ud og er super energisk, så jeg har indtryk af, at hun fungerer godt på dette mad. mkc: Linamix+olie er ikke synderen, jeg har kun købt en enkelt pose som snart er brugt op, fordi mange jo siger, at de har gode erfaringer med det. Men ja, min foderplan ser pt. således ud, udarbejdet i samarbejde med foderkonsulent og tilpasset hestens behov i forhold til grovfoder, hvad den laver, at den går på fold osv. osv. osv.: 2½ kg. Tjørnehøj Mølle müsli light 1 kg. Tjørnehøj Mølle super plus 1 kg. fiberpiller fra Horselux ½ kg. linamix ½ kg. Lucerne gold fra Dangrønt 3 dl. olie + E-vitamin. Ca. 10 kg. wrap + hø ad libitum.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt |
|
|
I øvrigt er jeg ved at køre hende ind på Tjørnehøj Mølle Cool Performance som erstatning for måske Super plus og i hvert fald linamix. Det har lidt højere stivelsesindhold end linamix, til gengæld er prisen noget anderledes. Og det bliver jeg også bare nødt til at tage lidt hensyn til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuldblod |
|
|
Har også ejet en af slagsen, da hun stod opstaldet et sted hvor de fik lavet deres egen blanding tog hun let på og blev rigtig flot ganske hurtigt - der var både havre,byg,majs,melasse og selvfølgelig mange andre ting i blandingen - det virkede bare. siden blev hun flyttet og lyn hurtigt begyndte kiloene at rasle af, jeg ved nuværende ejer også har prøvet en masse ´´fint´´ foder uden resultat, den gamle metode med megen stivelse i fungerede bare super godt til den hest.
- håndsyet og special designet læder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder... |
|
|
Må jeg være nysgerrig og spørge hvorfor du giver TM Müsli light når hesten har problemer med at holde vægten ? Müsli Light indholder kun 66 FE per 100 kg, kontra f.eks Cool performace som du selv nævner, som indholder 90 FE per 100 kg. Hvorfor ikke skifte müsli lighten ud ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Har selv haft 2 fuldblod, så kender det med deres forbrænding.. Dog virkede det for mig, efter at få tjekket tænder og for orm+ ufordøjet strå og sand i tarmene, at give enten: Ad libitum grovfoder, selvfølgelig Horselux Easy Fiberpiller Eller: Ad libitum grovfoder Travo Performance Fiberpiller Horselux lucerne Begge dele kunne de holde huld på og jeg kunne nemt regulere huld alene ved fiberpillerne... Hvis jeg var dig, ville jeg ikke blande så mange ting sammen og slet ikke give så store mængder om dagen.. De kan jo max rumme 2 kg tør krybbefoder ad gangen og jeg tror bestemt at mange små måltider og mindre produkter blandet sammen, vil gøre en forskel for din hoppe.. Men umiddelbart ville mit første træk være en blodprøve, en præsentationstest, for at se om hendes værdier er iorden.. Det kan meget nemt være en ubalance som hæmmer hendes optagelse af foderet, som nemt kan rettes op...
Big søger legekammerat, løsdriftsplads derfor ledig til legesyg plag i 8740, send pb for info  Lykkelig ejet af Big og Henry, hundene og kattene  Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| OOooooOO |
|
|
Det er ikke kun mængden og typen der er afgørende for om hesten tager på - det er i stor grad også mærket! Skift lucernen fra Dangrønt ud med den fra Horselux, den er af væsentlig bedre kvalitet da den både indeholder blade og stængler. Og selvom dit foder indeholder det samme som et andet foder ER der forskel. Forskellen ligger i hvordan det er lavet og min hope med fuldblod i begyndte første at tage på da jeg byttede Dangros Omega 3 ud med Equifirst af samme type. Der er når man ser på posen ca det samme i, men Dangros er en kopi af Equifirst og ikke nær så optageligt. Udover det virker på hulden giver det en flot pels. En anden ting kan være at din hest fryser. Du skriver ikke hvad den går med, men den nye ret overvægtige vi har fået hjem er gået fra kalvefoder og wrap til en dækkende fuldblanding. Han er nu ved at være rigtig fin i huld og pels, men jeg har lige opdaget at han altså fryser. Så nu har han fået noget mere vægt i tøjet. Min fuldblodsblanding taber sig allerede fra august og får dækken på derfra for at hun ikke bliver et skelet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For meget |
|
|
Kan det tænkes at den får for meget ??? Jeg har erfaret at 'jo mindre jo bedre' (med visse forbehold) Min ene fuldblod som stadig vokser og bliver redet ca 3 gange i ugen, lever af ca 1100g TM raket og ca 300g Linamix, ca 6 liter lucerne (uden noget tilsat) og så hø ad lib og hun er passende i huld. Den anden fuldblod (som du kender) er drægtig med termin i juni, hun går i løsdrift har vinterdækken på. Hun får hø ad lib har vitaminer og mineraler til rådighed og får kun ca 400 g TM Hors Balance og er i passende huld for en avlshoppe. Bliver dog langsom sat op i foder og skal op på 1000g da hun gerne må blive endnu tykkere inden foling, da jeg tror hun er en af dem der kunne finde på at tabe sig når hun er diegivende.
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mette. |
|
|
Hvor er du heldig med de to damer. Dejligt. Måske skulle man overveje raketen.
Knus fra Lene Bomløs sadel købes. Dygtig rytter søges til unghest. Ridehus og ridebane på stedet. Part: Sød nybegynder pony søges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar :) |
|
|
Tak for jeres svar. Jeg skylder vist et par kommentarer retur  Lædermor: da hun var på tilskudsfoder+havre så hun også fin ud, og hendes fodermængder hængte godt sammen med, hvad de andre heste fik af samme mad ift. størrelse og aktivitetsniveau. Hun har altid været til den tynde side, men jeg har aldrig haft problemer med at holde hendes vægt oppe. Jeg har valgt at fodre stivelsesfattigt fordi hun stresser for hurtigt op, og det er blevet meget bedre efter foderskiftet, faktisk har der slet ikke været noget bøvl med hende overhovedet. Men måske er det et spørgsmål om, at jeg finder den gyldne middelvej. Rikke 1: jeg ved godt, at lighten er lav på FE. Jeg har valgt den som et nødforsøg, fordi det er det foder, hun har fungeret allerbedst på. Hun har stået i boksro i to måneder i foråret efter 3 operationer, og her så hun virkelig godt ud bagefter, og hun fungerede rigtig godt i boksroen. Så jeg har kørt hende over på det for at gå tilbage til noget, som jeg ved har fungeret før. Jeanette ?Mufasa?: som skrevet i indledningen, så er hun tjekket for både tænder og orm + en ekstra tjek for om ormene nu også var væk. Dit forslag med horselux easy kan jeg ikke bruge, for det er et tilskudsfoder, så jeg kan ikke tildele særlige meget af det, dvs. kun få FE. Og fiberpiller må kun tildeles med ½ kg. af gangen, når hesten ikke vil have det opblødt. Så det vil reducere min foderplan til 1/4 af det, jeg giver nu. Mht. blodprøve så er det efter min mening en skrøne, at man kan teste om hesten fodres rigtigt på en blodprøve. Alt i vitaminer mv. ligger slet ikke i blodet, så det er mere et spørgsmål om at teste, om hesten fejler noget, som kan måles i blodet. Jeg er ikke meget for at give hende så meget krybbefoder, som jeg gør nu, men jeg har jo været nødt til at sætte hende op og op i foder, fordi hun blev ved med at tabe sig. Så jeg kan bestemt ikke se nogen grund til at sætte hende ned i foder, når nu hun endelig tager bare en smule på. kaffebønnensejer: hesten er klippet på samme tid som de øvrige heste i stalden, og går med det samme antal g. dækken som de andre. Så selvom hun selvfølgelig kan være mere kuldskær, så har jeg svært ved at se, at det er det, der giver den kæmpe forskel. Mht. lucernen, så er det jo blot en lille del af hendes foderplan, og det lucerne jeg bruger, indeholder nok væsentlig flere FE end det fra Horselux. En del af de øvrige heste i stalden får også den lucerne, og de fungerer rigtig godt på det. metjen: ifølge visse foderbøger kan en hest godt tabe sig ved at få for meget protein, fordi den så skal bruge en masse krudt på at omdanne proteinet i kroppen for at kunne udskille det med urinen. Men vi taler VIRKELIG meget protein, for at det bliver aktuelt. De øvrige energikilder (kulhydrat, fedt) bliver optaget i kroppen uafhængigt af alt andet. Man har lavet studier der viser, at jo mere fiber hesten får igennem system, jo mindre optager den. Men vi taler et par procents mindre optag, så det er jo virkelig i småtingsafdelingen. Som skrevet herover, så har jeg sat hende op i foder af nød, ikke af lyst. Og heldigvis virker det jo, så hun nu tager en smule på i stedet for at tabe sig. Anyways, jeg har besluttet at forsøge at gå lidt på kompromis med den stivelsesfattige fodring, og så køre hende mere over på noget Tjørnehøj Mølle Cool Performance. Det indeholder 18 % stivelse og 6,4 % sukker. Så måske omsætter hun det bedre end alt det fiberrige, så hun kan komme ned på et mere normalt foderniveau.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stråfoder |
|
|
Min hoppe taber sig også ret hurtigt og hun er samtidig svær at få op i vægt. Jeg har også været meget foder igennem, og er kommet frem til raket fra TM, jeg har blandet poppet byg i, men bruger nu havre og byg, jeg er klar over at din ikke skal have stivelse men jeg er bare overrasket over Raket som virker så godt på hende. Desuden er vi gået over til 2 slet wrap som hun spiser med glæde, 1 slet kunne hun godt lade ligge, så nu er hun oppe på ca 15 kg om dagen, måske mere stråfoder ville hjælpe, eller anden slags??
Og godt nytår Venlig hilsen Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TM Cool performance |
|
|
Vil blot tilføje at i vores stald fodrer vi også med Tm Cool Performance, og der er flere af de "slanke" som har taget rigtig fint på af det  Min ungehest har også taget på efter vi er startet med det, og det er med samme mængder grovfoder som hun fik tidligere. Så her er det altså alene dette foder som har gjort det. Håber du oplever det samme.
Vh Maria Skønne Max og den smukke dameskimmel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hummm. |
|
|
Ja det er en evig kamp for nogle at finde det rigtige. Og ang. fuldblod kan de sjovt nok klare mere stivelse ofte uden at blive skøre i forhold til andre. Har redet for en galoptræner og de fik ren havre og vitaminer/mineraler. Og jeg kan faktisk ikke huske en eneste som var total skør i bolden selvom de fik mange kg. pr. dag. De var friske. Ja, men ikke dumme/skøre. De har jo meget energi og vigtigst af alt er nok at de kommer rigtig meget på fold og kommer ud og laver noget. Så jeg er også gået lidt på kompromi med stivelsen. Det vigtigste er nok at det er letoptageligt. Altså havre el. varmebehandlet majs/byg. Nu har jeg så købt Hestekraft Ekstra fra Dangro fordi foderstofforretningen ikke havde Omega-3 Belance med linamix. Og hvis jeg kan finde noget på den lokale mølle vil jeg helst det. TM skal jeg desværre hente i Hillerød og syntes det er meget lidt de efterhånden har på lager. De var kanone før. Men tit kommer man forgæves nu. Man kan selvfølig ringe og sikre sig at de har det. Men altså. På den lokale ved jeg at de altid har det de forhandler. Stort set. Og jeg skifter fordi, det jeg køre på nu skal jeg hente helt i Helsinge. (Bor i Helsingør.) Det lyder måske ikke af meget. Men er alenemor til 3 osv. Og det må kunne gøres nemmere. Der ud over var/er jeg også ude efter moget som har urter i. Og så ikke skal gives med 3-5kg. pr. dag. Nu giver jeg Hestekraft ekstra en chance. Der er også majs i og da hun er fuldblod har hun brug for det der feder. Der er så også urter i som jeg efterlyser. Det styrker bl.a. imunforsvaret. Og så skal hun have under 2 kg. af det pr. dag. Så det passer fint. Det skal nemlig heller ikke være for små mængder da hun så ikke kan holde huld. Men da vi kun har to fodringer pr. dag begrænser det mængden. Pyha. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foder junglen |
|
|
Kender jeg kun ALT for godt! Jeg har en DV hoppe på 10 år, der er rigtig meget fuldblod og trahkener i hende, da jeg fik hende var hun i fin foderstand, men blev heller ikke brugt vildt meget.. Efter kort tid tabte hun sig, men var forholdsvis hurtigt oppe igen. I løbet af sidste år blev hun helt utrolig tynd, altså sådan VIRKELIG tynd, fodrede og fodrede og intet skete. I august fik jeg ordnet hendes tænder, og det er først nu hvor man tænker nu er hun ved at være hvor hun skal. hofterne er stadig lidt for tydelige, men ribbene er faktisk "væk" nu. At nå hertil hvor vi er nu har vi brugt 6 MÅNEDER med samme foder, dog sat lidt op. Og flere har sagt at når hesten bliver brugt, ja så tager det bare tid.. Min fik/får foder tre gange dagligt og pr. måltid får hun: 266 gram horselux easy 500 gram Horselux fiber piller 1 liter majsflager Til to af måltiderne fik hun derudover 1 kg opblødte fiberpiller.. I en periode fik hun soja olie i foderet. Nu er jeg ikke flere majsflager, og køber heller ikke flere, for vil se om hun kan holde huld uden dem. og så får hun selvfølgelig alt det hø hun kan spise! Held og lykke med hesten, kamoen kan vindes! Mvh Kathrine
-Prøver at gøre det rigtige, men da holdninger er forskellige er det svært at gøre alle glade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fuldblod |
|
|
Åh ja, tynd hest, som æder en masse - det kender jeg godt til. Min parthest er fuldblod og var frygtelig tynd i foråret 2011. Nu ser han fin ud, der er kommet ro på i hans hverdag = faste rutiner, og han får müsli fra NAG, lucerne, olie, salt (og tidligere fik han YSY-blanding for mavens skyld) samt masser af hø, hvilket han elsker. Da han var tyndest spurgte jeg foderfirmaet Brogaarden om råd. De anbefalede Trotting Cubes. Min veninde anbefalede Raket. Vi har prøvet Trotting Cubes, dem kunne han godt lide. Men ejer gik tilbage til müsli, da det er billigere ... Håber du får lidt sul på hesten. Vh Jane
Tiden tilbringes bedst på ryggen af en hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil anbefale dig |
|
|
PAVO`s slobber mash. Hestene eeeeeelsker det  Det er fedende, og tager sand med ud af tarmene. Held og lykke, og vær tålmodig, det tager frygteligt lang tid at få en hest til at tage på
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En lille kommentar |
|
|
Jeg har oplevet mange heste der taber sig p.g.a. stress, hvis hesten ikke helt trives der hvor den er, taber den sig rigtig nemt og det er næsten lige meget hvad du propper i den.. Desuden synes jeg du skal passe på med alle de foderblandinger, hvis en hest ikke har behov for de vitaminer osv., der er i, skider de dem på godt dansk bare ud igen.. Synes istedet du skal tænke mere over grovfoder og fibre til din hest.. Det holder maven igang og er meget sundere for hesten.. Tænk: Lucerne m/olie eller melasse (GLS kan varmt anbefales, da strukturen er rigtig god og ikke kan skabe f.eks. spiserørsforstoppelse), goe gammeldaws roepiller, melasse, olie osv. osv.. Selvfølgelig også hø ad libitum og slikkesten. Slikkestenen er vigtig, da den hjælper med at optage alle de vigtige ting der er i foderet.. Jeg har oplevet nu med fire opstaldere, der kom hos mig, der kæmpede med at få huld på deres heste.. Efter bare en måned, kunne de godt skyde en lang hvid pil efter deres dyrekøbte fuldfoderblandinger, da deres heste fungerede tusind gange bedre på lucerne, hø, vitaminer/mineraler og en lille smule fuldfoder.. Tror desuden også det har meget at gøre med stress, derfor har vi meget faste rammer på ind-/udlukning, spisetider, ro i stalden osv., heste er vanedyr og alting skal helst foregå efter rutine.. Selvom man ikke kan se på en hest den er stresset er nogle af de første tegn jo, den taber sig..  Bare mine tanker om emnet.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden at.. |
|
|
Uden at være særligt klog på foder, vil jeg nu alligevel give udtryk for min umiddelbare tanke om det du skriver.. Jeg synes det lyder af rigtig, rigtig meget mad, som din hest skal bruge energi på at "omsætte". Hestes maver er ikke ret godt indrettede til meget krybbefoder, hvorfor jeg formoder, at det tager noget energi, når meget krybbefoder skal omsættes. Jeg har ikke selv en fuldblod/blanding deraf lige pt., men har haft en del igennem årene. Dog har jeg en stor ædel varmblod, der har tendens til at blive mager over vinteren. Jeg har kæmpet med dette i nogle år nu, og igennem dette indset at kvantitet ikke er svaret for ham. I år ser han brand-godt ud! Han nåede liiige ned i vægt i start December, hvorefter jeg omlagde hans foder, og i løbet af nærmest ingen tid var han oppe igen. Og fungerer nu bedre end nogensinde nærmest! Hans foderplan er således: Morgen: 500g fiberpiller (Horselux) 300g lucerne (Alfa Alfa fra Dangrønt) Aften: 110 g Salvimin Grøn 500g fiberpiller 300g lucerne Nat: 300g roepiller (opblødte - selvfølgelig - hvilket jo giver en lidt anden vægt) Derudover har han god wrap ad lib., samt god byghalm, som han faktisk også benytter sig af. Da han var nede i vægt fik han yderligere næsten 500g fiberpiller om dagen i et 4. måltid. Jeg tænker - måske har en anden her i tråden ret, når der skrives, at i nogle tilfælde gælder "less is more".. Held og lykke med at finde en løsning.  Milla
Heldig og lykkelig ejer af: Heartbreakers Avalon Frøsanggårds A'Capo Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|