Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

FODER TIL UNGHEST hjæææælp
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 10:19

Hjæææææææælp

Skal for første gang til at fodre min egen hest, mine heste har ellers altid bare fået hvad de andre på rideskolen fik. Men skal nu selv til at købe foder.

Hvad vil i anbefale til en ung vallak på 3 år - Hverken for tynd eller tyk. Han skal starte med tilridning til April.

Håber i har nogle fornuftige forslag ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Foder...........
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 12:27

Først og fremmest grovfoder ad libitum, hvis han ikke bliver for tyk af det. I så fald prøv at få fat i 2. eller 3. slet så han stadig kan få store mængder. HVis han bliver for tynd, kan 1. slet være bedst.

Hvis det skal være simpelt, skal han have et godt vit/min produkt (kiks, granulat). Fx Salvimin, RC, Marstall stall-riegel kiks.

Så kan du suplere med lucerne fx for at få en god proteinkilde, evt kan fiberpiller, roepiller, alfabeet indgå i foderplanen.

Hvis han mangler huld, kan du suplere med 1-3 dl olie om dagen, helst hørfrøolie, eller linamix. Hvis du ønsker at give ham et gavnligt tilskud af omega-3-6-9, kan du give EquiOil, som er lavdosis olie, hvor de kun skal have 15-30 ml om dagen (0,15-0,3 dl).

Prøv at holde stivelse og sukker på minimum, undgå havre, byg og majs hvis muligt. Hvis du vil give det, så i små mængder og altid varmehandlet.

Ellers findes der også tilskudsmusliblandinger, hvor en 500 kgs hest skal have mellem 500-1000 g om dage afhængig af produktet. Her kan også supleres med fiberpiller, roepiller, lucerne og lign for ekstra huld, tykketid, etc.

Til sidst findes også fuldfoderblandinger.

Men igen er det lidt svært at sige, det kommer an på hestes forbrænding, brug, temp, hvor meget den er på fold osv.

Højst sansynligt kan han klare sig med hø/wrap ad libitum og vit/min nu, men skal have mere mad når han kommer i arbejde.

Vigtigst af alt, er det mest fornuftigt at lægge alt foder ind i et foderprogram, for at se om det hele ser fornuftigt ud/tallene er pæne. Hvis, der er analyse på govfoderet, er det, det mest optimale, da det ikke er til at se på grovfoderet, hvad proteinindholdet er, antal kilo pr FE, sukkerindhold osv. Der skal analyse til.

Held og lykke med ham

0
0
Svar på denne tråd

For såvidt....
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 12:47

... er jeg enig med Nasta, i hvert fald i hovedtræk - men hvis han fungerer godt på det han plejer at få, så er der vel ingen grund til at lave om på foderplanen?

Skal du lave om, så skal du i hvert fald sørge for at gøre det langsomt - gerne over en periode på 10-14 dage.

Pludselige foderskift kan let slå maven i stykker på hesten.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 20:39

Jeg synes ikke det behøver at være så svært at fodre. Min plag som bliver 3 i marts for 2 kg fiberpiller, 400 gr soyaskrå og 150 gr racing minerals fordelt over 4 fodringer. Og ellers for han bare en masse hø både morgen og aften..

0
0
Svar på denne tråd

præcis
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 21:41

Lige præcis Tenna. KEEP IT SIMPLE!

---------------

Naturlighest.dk

- fokus på hestens naturlige adfærd og behov

0
0
Svar på denne tråd

Unghest
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 22:10

Hvis han ikke vokser mere, så køb et fuldfoder.

Hvis han stadig vokser meget, så kan man bruge fx. Fohlen Gold fra Skt. hippolyt - det har jeg selv brugt med succes til min egen indtil han var 3½ år og ved at være færdig med at vokse.

Tag en snak med din lokale foderstof - de plejer at være ret kompetente.

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

Lokal foderstofforetning.
Forfatter: 
Dato:  25-01-2012 08:16

Stol aldrig blindt på dem i den lokale foderstoffortning. De er kun ansat til at sælge deres produkter og ikke alle har en uddannelse inde for fodring af heste. Jeg kan feks. nævne at dem i min lokale, ikke en gang har hørt at man kunne fodre uden havre/korn. Det mente de at var nødvendigt for en hest. Så de glode åndsvagt da jeg sagde at jeg ikke ville fodre med korn. Og det er ikke ligefrem en nyhed, at man ikke behøver at fodre med korn, men at hesten kan få energien fra meget bedre/sunder energi kilder.

Hvis du skal have et ordenligt råd, skal du have fat i en der laver foderplaner, men en, som der ikke skal sælge et eller andet produkt. For så vil de bare anbefale det, lige meget om det er dårligt eller skidt.

Knus fra Lene

Bomløs sadel købes.

Dygtig rytter søges til unghest. Ridehus og ridebane på stedet.

Part: Sød nybegynder pony søges.

0
0
Svar på denne tråd

Fiberpiller??
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 15:38

Tenna ?Nobilis? : med fiberpiller mener du så roepiller eller?

Jeg overvejer kraftigt at sætte min dame på andet foder og har før i tiden selv blandet havre, byg, lucerne, soyaskrå og vitaminer.

Vil gerne have hende over på roepiller (eller anden form for fibre) soyaskrå, vitaminer og lidt byg

Synes din foderplan lyder dejlig simpel

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 19:06

Nej jeg mener fiberpiller fra miljøfoder. De er stivelsesfrie og min unghest elsker dem. De kan helt eller delvist erstatte korn. De skal blødes op hvis man fodre med mere end 500 gr pr fodring. Derfor fodre jeg min 4 gange om dagen med 500 gr, for gider ikke og skulle bløde det op, også fordi jeg har en teori om at hestene ikke bryder sig om så kold mad, som det ellers ville være hvis det skulle stå i blød over længere tid. Min snart 3 års dag med foder ser sådan her ud..

kl 7.30 3 kg hø

kl 8.30 500 gr fiberpiller + racing minerals + 300 gr build up

derefter fold med halm ad lib

kl 16.00 ind. 6 kg hø

kl 16.30 500 gr fiberpiller + 150 gr soyaskrå + 300 gr build up

kl 20.00 500 gr fiberpiller + 150 gr soyaskrå + 300 gr uild up

kl 23.00 500 gr fiberpiller + 300 gr build up + 3 kg hø

Normalt får han ikke build up, men han har tabt sig pga et ormeangreb, så derfor lidt ekstra til at få vægten tilbage igen.. Jeg kan godt lide at han for foder over mange gange i løbet af dagen. Han er dog den eneste hest i stalden som får så mange gange, men min teori er at det er bedst for hesten, hvis man har muligheden for det...

0
0
Svar på denne tråd

foder....
Forfatter: 
Dato:  29-01-2012 21:57

jeg har selv en bette dreng på næsten 3 ca stang 160 75%holstener/25%frederiksborg

han får i løbet at en dag

1,2 kg fiberpower dangro

600g fiberpiller horselux

450g lucerne horselux

min.12 kg wrap

fordelt på 3 gange

og han ser fin ud på dette og med fin energi

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider