Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HJÆLP MIN HEST ER TYND
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 21:08

hej alle sammen som overskriften skriver så er min hest alt for tynd jeg har købt ham for en mdr siden og han er som sagt jorden dejligste hest men han er alt for tynd, og har taget lidt på men har i gode råd han får valsebyg, heste muslig breder, fri adgang til wrap i stald og fold, og står på halm,

ikke nok med det er min dejlig trol krybebider er bange for om han har ond har læst om det med for høj mave syre, men alt gode råd tages i betrakning han er mit liv så ville gøre alt og give ham alt hvis det er

og han har ikke hals rem på, og er ikke for det men alt andet ville jeg gerne lytte til på forhold tak :-)

0
0
Svar på denne tråd

vægtøgning
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 21:21

hejsa

det er mange ting man kan give for at øge hestens vægt, to af de ting jeg har erfaring med virker er varmebehandlet majsflager og linamix, en ting du skal være opmærksom på er dog at selvom han er tynd så er det heller ikke sundt for ham at tage for meget på for hurtigt.

Samtidig er det supert at han har fri adgang til stråfoder, det er noget af det bedste til dem.

Har du fået tjekket hans tænder, for de kan drille i forhold til hans optagelse af foder.

herudover er det i bestemte situationer han er krybbebider? mulighederne for at afhjælpe krybbebidning uden en halsrem er mulig, men det kræver en periode tæt opsyn og gerne nedskriving af hvornår og i hvilke situationer det opleves at han krybbebider.

vores tidligere hingst var krybbebider da han stod i vores 2 hestes stald, men da han flyttede over i den nye stald med flere bokse og samtlige heste på matriklen, holdt han op.

mvh

Mie

RIP Smukke Fadligt marts 1990 - februar 2011

Nu kun med Miss Jay og Dagirr ox, men Jay har termin 9. februar 2012, så glæder mig så meget til den tid :)

0
0
Svar på denne tråd

brogaarden
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 22:53

Synes du skal få Brogaarden til at hjælpe dig med en foderplan. Det gør det ganske gratis. Selvfølgelig baseret på deres produkter, hvor deres ekspertise også ligger.

De er dygtige og seriøse og jeg er - næsten - sikker på at de vil bede dig fjerne byggen, især hvis der oveni er mistanke om en hest med for meget mavesyre. byg er ikke hestemad.

Prøv at få fat i et vægtmålebånd, så du kan anslå hvad hestens vægt er og i kan få lavet en foderplan der stille og roligt bygger hesten op. Du kan også finde huld-vurderingsskemaer forskellige steder, så du også selv kan vurdere hvor meget hesten skal tage på.

Få også checket om hesten har orm, ellers får den svært ved at tage på.

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd

wrap adlibitum
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 02:13

Hvis den får wrap adlibitum og stadig ikke tager på, så skal du få lave en gødningsprøve samt få ordnet dens tænder.

det ville være godt at du skrev hvor store mængder foder den får der er forskel på om du giver 1 kg. byg og 100 g fuldfoder eller om det er omvendt.

er alt ok med tænder og orm skal du få prof. hjælp til at lægge en foderplan

jette

Horsemanship ridelejr i vinterferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

Naturopati til dyr

0
0
Svar på denne tråd

krybbebider
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 07:01

kan være tegn på mavesår, og er det tilfældet, så skal han tildeles minimalt med stivelse og også gerne sukker, så væk med korn og ind med fx fiberpiller el roepiller og græspiller samt linamix og så et vitamin/mineral produkt.

Men som en anden siger får han wrap ad lib og stadig ikke tager på er det også en god ide at få lavet gødningsprøve og kigget tænder, men noget af det kan måske også skyldes mavesår.

Pøj pøj med ham.

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

derby foder
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 07:24

Hej

Når du har cheket tænder og orm og evt. givet ormekur hvis det er så er varmebehandlet majs, olie eller mash rigtigt godt for heste der skal tag på.

til en normal hest på 500kg kan man giv 0,5kg mash pr. dag til den ønskede huld er der og derefter 2-3 gage om ugen.

husk at mash skal opblødes i lunket vand.

Mash holder også maven iorden og hestene elsker det.

Dette er med derby mash om man kan gør det samme med andre mærker ved jeg ikke men jeg ved at det virker rigtigt godt.

Stald Højager

Undervisning tilbydes på dejlig kat. 3 pony

eller

på din egen hest/pony

Salg af Derby foder

0
0
Svar på denne tråd

Ikke majs
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 10:40

flere skriver majs, og ja det er normalt godt til heste der skal tage på, men en hest med potentielt mavesår ville jeg ikke give majs, da der er meget stivelse i.

Gå efter fedt og fiber til hesten ;)

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 12:18

Jeg ville aldrig begynde med særlige tilskud af den ene og den andens slags, før jeg havde fået en grundig og dækkende foderplan, beregnet på denne hest særlige behov og prøvet den af, for at se om den virker som den skal, justeret den i samråd med rådgiver osv.

Hvis hesten har for meget mavesyre, har den ikke brug for forsøg med alle mulige ting, som bare ødelægger tarmflora endnu mere, men har brug for ensartet fodring, med rette foder.

0
0
Svar på denne tråd

Tynd hest.
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 14:43

Har brugt : Super plus, fra Tjørnehøj mølle og Fiber piller fra Vestjyllands Andel.

Købte en hest for saner 3 mdr. siden, som var en del under vægt og ser nu rimelig pæn ud.

Samt den får alt det wrap/hø den kan spise.

0
0
Svar på denne tråd

Tynd hest
Forfatter: 
Dato:  24-01-2012 16:02

Hej TS

Jeg ville hvis det var min hest starte med at få tjekket tænder og ormetal. Når det så var gjort så ville jeg få en prof til at lægge en foderplan der tilgode ser din hest behov.

En ting vil jeg dog råde dig til og det er at fjerne byggen, det gavner ikke noget og ikke godt for en hest med tendens til mavesår.

Til Jer andre

Jer der anbefaler linammix, har I fornyeligt tjekket stivelsesindholdet i Linamix, det har jeg og kan oplyse at ddet indeholder 20% stivelse og dermed er Linamix i min verden NO GO for en hest med tendens til mavesår.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Sov sødt Cæsar

2003 - 2009

Sov Sødt Simone

29.4.2008 - 12.9.2010

Vi savner jer!!

HF Student anno 2009

Barfodstrimmer bør forbydes!!!

0
0
Svar på denne tråd

1000 tak til alle
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 21:48

1000 tak til alle jeg tager alle gode råd i betrakning og suger til mig har alle rede skrever ned hvad i har kommet af med råd, dyrrelæge kommer i næste uge og kigger tænder og kigger på ham generalt... orm er behandlet så de er væk :-)han har også taget på men det går jo lansomt men framad er mest bange for om de gør ond på ham kan jo ikke snakke med ham med de krybebidning han ligner ikke en som har men måske er han en sej hest et lille før og efter billedet håber i kan se lidt forskæld

før

Billede

nu 1 mdr efter cr min datter er ikke glad på det billedet da ride turen er slut

Billede

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider