Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

en vinsk hoppe
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 08:15

jeg er blevet tilbudt en hoppe som er vinsk

den er åbenbart sat i fol?? er det noget man normalt gør på disse hopper for at få styr på homonerne????

jeg er lidt uviden omkring denne lidelse da jeg ikke har haft kendskab til sådan en før derfor vil jeg gerne høre om i kender til det og hvad man kan gøre for hoppen

feks om det er forsvareligt at avle på sådan en?

er eller kan det være aveligt?

fjordhingst tilbyder bedægning på falster

0
0
Svar på denne tråd

Vinskhed
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 21:45

Jeg vil aldrig igen anskaffe mig en hest der virker vinsk. De har det ikke godt, og det er ulideligt at være vidne til i længden.

Kh Margit

MEJ

0
0
Svar på denne tråd

vinsk hoppe
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 06:34

jeg ville som ikke have noget problem, det kan behandles rimeligt effektivt med urter, bare der bliver sat ind på de rigtigt tidspunkter.

hvis den er i fol, må du vente og se hvor slemt det er, men det er ikke noget jeg bliver forfærdet over - med mindre man lader hoppen gå ubehandlet for så er det rigtigt at det er forfærdeligt at se på og hoppen lider.

jette

Horsemanship ridelejr i vinterferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk

Center for alternativ behandling

Naturopati til dyr

0
0
Svar på denne tråd

ok men fungere
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 07:22

sådan en hoppe når den er i fol??

det jeg tænker også er om det er aveligt

0
0
Svar på denne tråd

Urter mod vinskhed
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 19:54

Jeg ved ikke, hvordan en ifoling virker på en vinsk hoppe, så det kan jeg ikke udtale mig om.

Men jeg har selv haft en vinsk hoppe. Efter at den kom på en urteblanding fra Askhim opførte den sig stort set som enhver anden hoppe.

Den var lidt mere "hoppet" end normalt, når den var hingstegal, men det var ganske få dage af gangen.

Hvis du kan få hoppen til billige penge, så ville jeg ikke sige nej, pga. vinskhed. Men det er jo naturligvis en risiko at løbe, når du ikke kan se hestens sande "ansigt", da hormonerne jo helt bestemt er påvirket af, at den er i fol.

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd

hmmm ok
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 21:21

jamen jeg overvejer også stadig at få hende hjem ,tænkte bare lige jeg ville høre andres erfaringer omkring det først ,så mange tak og flere svar og oplevelser er stadig velkomne ;)

0
0
Svar på denne tråd

årsagen til hvinsk
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 10:12

Det afhænger jo af årsagen til at den er Hvinsk.

For nogle hjælper det at være i fol da det "nulstiller" homonbalancen. For andre er årsagen problemer i underlivet eller cyster.

Afhængig af årsagen er der forskellige behandlingsmuligheder. Om det er arveligt? - hmm måske lidt tænker jeg da det ofte hænger sammen med homonbalancen - som vel på en eller anden måde er genetisk. Men miljø påvirker også - f.eks. kan overvægt give rod i systemet fordi insulinbalancen bliver forskubbet og det påvirker igen homonerne.

Vores hoppe viste sig at have en vand-cyste i den ene æggeleder - hvilket var årsagen til hendes problemer omkring berøring i den ene lyske samt adfærdsproblemer. Jeg er ikke i tvivl om at hun havde ondt - det blev bare først tydeligt efter at problemet var forsvundet - ment ved at hendes adfærd blev så meget bedre at hun må have haft ondt mens det stod på. Dyrlægen mente først at cysten ikke gav smerter da han kunne undersøge hende uden at vi bedøvede hende - men da han undersøgte hende igen efter at cysten var væk stod hun HELT stille og han var ikke længere i tvivl om at den havde givet smerter.

Så igen - måske er dens problem forsvundet med ifolingen - måske er der andre årsager.....

Sorte søger part :)

Spalding dressur sadel sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider