Muk og hovskab er ikke det samme.
Muk er en bakterie, hovskab er en mide.
Ved hovskab står hesten mig bekendt og stamper voldsomt i jorden.
Alt efter om det er det ene eller det andet, så skal det behandles på to forskellige måder.
Sebacil bruges til skab, men har ingen effekt på muk.
Muk behandles med flere forskellig antibakterielle midler, herunder antibiotika - som findes i fucidinsalve og andre produkter.
Det var da umådeligt synd for hesten, at den har gået med muk så længe......
Jeg havde engang en hest, som havde fået meget voldsom muk og der valgte jeg, at få dyrlægen til at give ham en pencilinkur samtid med at mukken skulle behandles med afvaskning og påsmøring dagligt. Det tog 14 dages meget intensiv behandling, men så var det også væk.
Held og lykke med det.
Hilsen
Daniela