Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hævede ganacher
Forfatter: 
Dato:  19-01-2012 21:37

 

Min vallak på snart 16 år har hævede ganacher og det har han sådan set haft siden i sommers.

Der er flere af de andre i stalden, der også er hævede. Dyrlægen siger at det er en form for allergisk reaktion og højst sansynligt fra folden. Han sagde også at det ville gå over efter forholdsvis kort tid, men hvor lang tid er "forholdsvis kort tid", da de jo stadig er hævede?

Er ved at være godt træt af det, da det jo ikke er rimeligt at forlange alverden af en hest der går og er hævet.

Er der nogen der har prøvet noget lignende?

Glem æbleeddike

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-01-2012 07:25

er det en konstant hævelse?

 

Min quarter kan ind imellem have det når han kommer ind fra fold, hvis han har fået jord eller sådan noget ind i løbet af dagen, så kalker ørespytkirtlen til...-det går som regel væk efter en halv times tid på boks...-men kan afhjælpes hurtigere ved at tage noget citronsaft i en engangssprøjte og give det ligesom en ormekur... Det "afkalker" systemet igen og hævelsen falder hurtigt.

 

Hvis det er konstant hævede ganacher, lyder det som om der kan være noget andet... når det er kommet siden i sommers ihvertfald...

min gamle vallak var altid lidt tyk i ganacherne, hvilket ikke påvirkede ham under samling i dressuren, men der blev tit spurgt til det hvis vi fx skulle indsyne til dyrskue eller lign...


Nu med Quarteren Sweet Doc Herman

"Cowgirls do it better"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stråfoder på fold
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 08:47

 

Jeg har hørt, at hævede ganascher kan skyldes, at hesten spiser for meget jord på folden. Det opstår ofte når foldene er godt nedbidte, og der ryger en del jord indenbords. Det er dog ikke alle heste der reagerer på det, men det kunne godt tyde på, at der er et problem med foldene, når der er flere heste der har det.

 

En løsning kunne være at lægge noget stråfoder ud på foldene, så de ikke spiser så meget jord :-)

 


Mange hilsner fra


Lise Andersen



www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd
 
 ville ikke afvise æblecidereddike
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 15:21

Jeg ville så ikke lige afvise æblecidereddike, men tror jeg kan følge din tanke gang, det bliver tit nævnt.

 

Jeg tror mere på en allergisk reaktion, ikke fra folden men fra stalden, når nu i er flere der har problemet tror jeg det ville være en god ide at snakke med dyrlægen en gang til.

 

måske er det jord, det kan ikke afvises, men få dyrlægen ud igen og få lavet nogle ordentlige undersøgelser

 

jette


Horsemanship ridelejr i vinterferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

Naturopati til dyr

0
0
Svar på denne tråd
 
 Æbleeddike
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 15:32

 

Har haft 3 forskellige dyrlæger på og de siger alle nogenlunde det samme.

Hvis vi lader dem stå inde, forsvinder hævelsen, så vi er ikke i tvivl om at det er udenfor det sker.

Æbleeddiken havde ingen effekt på de andre om min vil slet ikke tage det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hævelse
Forfatter: 
Dato:  22-01-2012 20:32

Min erfaring med hævede ganasher er, at det kommer, når hestene går på nedbidt græs.

 

Min dyrlæge sagde engang til mig, at det var en overbelastning, der forekommer når hestene skal arbejde meget for at spise.

 

God idé med at lade dem være inde lidt, så I kan finde ud af, hvor det kommer fra.

 

Hilsen

Daniela

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum...
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 20:59

Mine får det også på fold, når de ikke drikker nok til det tørre nedbidte græs. Nu der ingen problemer fordi der er frost og fugt på græsset.

 

Noget med spytkirtlerne som går i stå måske?! Det forsvinder efter en halv time i boks, og man kan fremskynde processen med citron - hvis ellers man kan lokke dem til at spise den :b

 

De ligner lidt skøre hamstre med de kinder, men det skulle ikk være noget de går hen og dør af ;) Var også i CHOK første gang jeg oplevede det.




Mvh Julie


.: Liberty og Media Force xx :.

- Fordi det er bedre at være lille og (meget) vågen end stor og doven ;D


1.semesters bøger til sprogstuderende (fransk/engelsk) på ASB sælges billigt!

0
0
Svar på denne tråd
 
 giftige træer eller?
Forfatter: 
Dato:  23-01-2012 22:49

Har i gennemgået folden for giftige træer og planter?

 

Der må jo være et eller andet der "driller" hestens immunforsvar hele tiden.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider