Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

frøgræs istedet for halm
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 11:58

Halløj

Nogen der har prøvet at bruge frøgræs som strøelse i boks istedet for halm?

Damgård

0
0
Svar på denne tråd

altså mine spiser
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 12:13

frøgræs :) tror ikke det er godt istedet for for det har ik så god sueevne som halm

hvis jeg strøede med frøgræs ville de spise det meget hurtigt

fjordhingst tilbyder bedægning på falster

0
0
Svar på denne tråd

Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 13:02

...hvis du kan skaffe det i stedet for halm og til billigere penge ville jeg da forsøge, men mit indtryk er at det måske klistrer/fedter fremfor halm som har en lidt grovere struktur - men ville da klar give det et forsøg, hvis jeg kunne hente en økonomisk fordel i det.

Hilsen sus

0
0
Svar på denne tråd

svar.....
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 20:01

takker for svar ;-)ja det er nemlig en del billigere end halm..og halm hænger jo heller ikke på "træerne" dette år :-) så det var en tanke...

Damgård

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 21:16

Pony ville stensikkert også æde det... Drømmer om en dag at skifte til anden strøelse end halm, så hun kunne lade bund være bund og ikke æde det halve! Konen får ellers riiigelig wrap, men nejnej...man skal absolut æde som en golden retriever!

/SC.

...og Pony. :)

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 08:01

Jeg havde en kort overgang hestene stående på frøgræs. Det sugede ikke ligeså godt som halm, men med masser af det, gik det fint :-)

/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
0
0
Svar på denne tråd

lige et side spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 09:23

bruger lige tråden om spørgsmål til frøgræs:) håber det er ok. hvad koster frøgræs egentlig? hvis man skal købe i småballer eksempelvis?

mvh sussie..

nu med ceduina ox..og jasmin.

cheval R.I.P D.6/6-06...sov godt min dreng

maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..

0
0
Svar på denne tråd

frøgræs
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 12:24

hej

i skal lige være OPS på når i køber frøgræs at de sprøjtemidler man bruger til at sprøjte græsset med er giftige. dvs. det står på dunken at græs der er sprøjtet ikke må bruges til foder.

og jeg jeg ret sikker på at selv om det kun er til at strø med i boksene så spiser hestene det aligevel.

så find det økologisk eller brug noget andet.

hilsen kristina

OX Araber hingsten MB Karatt tilbyder bedækning 2012

Ledige bokse 4295 stenlille

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kristina
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 14:57

Jeg tror ikke at landmændende presser frøgræshalm der er giftigt - hvorfor skulle de det?? Ham jeg køte forgræs af, brugte det også til sine køer..

/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!
0
0
Svar på denne tråd

Frøgræs
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 15:49

Ja, jeg skulle lige til at sige det samme som Line.

Hvis ikke det skal laves til foder, hvad pokker skal det så bruges til? Hvorfor skulle man så dyrke det, og høste det?

(Hvis der er giftige sprøjtemidler i kan det jo ikke bruges til hverken dyr eller mennesker??)

Sår landmændende ikke netop frøgræs, for at fodre med det?

Vores heste får frøgræshalm udover deres daglige hø/wrap, og de elsker det.

Det har den skønneste duft, når det er af en god kvalitet vel og mærke - for det svinger meget, men man kan hurtigt dufte om kvaliteten på frøgræsset er god.

Tror også at hestene ville æde det, hvis du strøer med det - ligesom nogle heste også æder alm. halm.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke foder..
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 16:16

Nu avler man jo frøgræs netop for at høste græsfrø til næste høst . Derfor er det " græshalmen " der kaldes for frøgræs . Græsfrøene skal være fuldmodne før det høstes og derfor er det næsten umuligt at lave frøgræshalm uden rigtig mange svampesporer i , da græsstænglen på høsttidspunktet allerede er ved at gå i forrådnelse helt nede ved jorden . Læs evnt på www.Hest-online hvor dyrlæge Jorun Sumberg har skrevet flere artikler om emnet . Man kan godt være heldig at finde ok frøgræshalm men det er svært...mvh Anni

0
0
Svar på denne tråd

frøgræshalm
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 17:36

som Anni skriver dyrker man man jo frøgræs for at høste frøene og halmen er et biprodukt som kan bruges til foder hvis det ikke er sprøjtet.

En stor del af frøgræshalm bliver presset op og solgt til halmvarmeværkerne ligesom alm byghalm, hvedehalm osv.

mvh Gunvor

se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

0
0
Svar på denne tråd

frøgræs
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 18:30

som anni og gunvor skriver er det jo frø de dyrker og ikke halm og ja de fleste landmænd sprøjter uden at tænke på om heste kan æde det eller ej.

landmanden sprøjter med det der bedst kan betale sig økonmisk og det er ofte det der ikke kan bruges til at fodre med.

hilsen kristina

OX Araber hingsten MB Karatt tilbyder bedækning 2012

Ledige bokse 4295 stenlille

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

nkmb h
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 19:16

Tror ikke at det ville være godt..

Men hvorfor vil du stå på frøgræs??? :)

Super velholdt Eqipage sikkerhedsvest til salg. str. S. 300,- (Kan sendes)

Billig opstaldning i Odense SV

-Vi går ind for velfærd!

0
0
Svar på denne tråd

NEJ....
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 08:56

Fungerer IKKE som strøelse..

Suger intet overhovedet!

Kan være udemærket tidsfordriv på fold, hvis kvaliteten er i orden.

Hilsen Sus

( Laurine og Freja)

Paradiset er, hvor mine heste vrinsker mig imøde hver morgen!

0
0
Svar på denne tråd

Fold mam
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 13:05

Har også brugt det til en fed foldbums ;-) Men altså efter jeg fandt ud af det med svampesporene er det godt nok bandlyst - nu bruger vi alm kedelig hø og dejligt enghø :-)

Sidespring..

Nej det er elendigt til strøelse.. Det er for groft.. Der hvor jeg har købt det kostede det altså noget mere end halmen..

Guldheste haves og laves :-)

Dårligt temperement findes ikke, kun dårlig opdragelse

Hingsteplag Amadeus sælges

Unik vallak Marco 4 år sælges

0
0
Svar på denne tråd

glemte
Forfatter: 
Dato:  17-01-2012 18:02

hov jeg glemte at svare på trådstarters spørgsmål :-)

ja vi har prøvet at bruge det til strøelse ( usprøjtet )

og min erfaring er at det har elendig sugeevne.

de spiste ikke mere af det end de gør af alm god byghalm men boksene virkede meget fugtige da det ikke " Samlede " urin/aff, så vil absolut ikke anbefale det til strøelse.

Mvh Gunvor

se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider