Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

knopper under sadlen
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 19:55

Hej.

Min hest har fået nogle knopper (ligner insekt stik) under sadlen.

Hun sveder meget, så jeg tænker på om det kan være en slags varmeknopper.

Hun er ikke øm når man trykker på dem og det virker ikke som om der er væske i dem.

Er der nogle herinde som ved hvad det kan være?

Hilsen Vibeke.

0
0
Svar på denne tråd

lyder som....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 20:10

Det lyder som varme knopper eller protein forgiftning (Ved for hæjt protein indhold i foderet)

Eller en allergisk reaktion overfor vaskepulveret brugt til at vaske underlag?!

Diva af Bækkeskov - 2007

Oldenborger hest af god kvalitet fra

Stutteri Bækkeskov

0
0
Svar på denne tråd

Xxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 20:17

Det lyder lidt som det vores har fået. Forleden aften havde hun 2-3 'insektbid' på halsen. De 2 gik sf som små sårskorper da jeg striglede, så jeg mærkede efter med fingrene og fandt den tredje. Der gik skorpen så ikke af. På den anden side af halsen havde hun 2.

Der er ikke sket ændringer i foderet så vidt jeg ved, og der er hverken dækken eller underlag, der hvor knopperne sidder.

Jeg følger med på tråden.

Mvh. Sanne

Jeg synes skimler er smukke - og har en fuks

Jeg vil gerne ride ud på ture - jeg har en KYLLING!

Jeg vil gerne have en lidt kraftig hest med noget hovskæg - jeg har en lille DV hopppe

Hm ....

0
0
Svar på denne tråd

sdfhsdgr
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 22:52

Synes umiddelbart også det lyder som varmeknopper. Min får det også fra tid til anden. Det giver ingen problemer, og jeg holder det nede på følgende måde:

Jeg vasker underlag ret ofte, er påpasselig med ikke at overdosere vaskemidlet og giver en ekstra skylning (en funktion min vaskemaskine har).

Om sommeren bliver hun altid skyllet (bare med rent vand) i sadellejet efter ridning.

Nemt, ik:)

0
0
Svar på denne tråd

Varmeknop
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 23:15

Min fik en kæmpe varmeknop i efteråret pga sved under underlag, jeg skiftede til ægte lammeskindsunderlag og tog dækkenet af, efter 2 måneder var den væk trods alle sagde jeg skulle være heldig hvis den forsvandt til sommer.

det er bevist at temperaturen er lavere under et lammeskind end andre og min bliver heller ikke våd i sadellejet efter jeg har skiftet til lam kun varm.

- håndsyet og special designet læder.

0
0
Svar på denne tråd

Lammeskind
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 08:37

Jeg synes også, det lyder som varmeknopper. Min hest har også tendens til at få sådan nogle, men som allerede nævnt i tråden er hestene ikke generet af dem.

Jeg har også løst problemet med at ride med et ægte lammeskindsunderlag istedet for en almindeligt underlag. Jeg har ingen problemer med varme under det. Jeg vasker det i sæbespåner og skyller det godt.

Hvis du vil bruge et almindeligt underlag, har jeg også gode erfaringer med alca pads. Hvis du vælger almindeligt underlag vil jeg anbefale dig at vaske dem uden vaskemiddel.

Min går med dækken uden problemer.

Held og lykke med din hest - og hvis det er varmeknopper så bare rolig; de skal nok gå væk igen

-LuMe

0
0
Svar på denne tråd

for varmt dækken???
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 10:51

Min første tanke er dermatofilose, men det kan også være allergisk reaktion eller varmeknopper.

Min egen hest havde sidste uge lignende knopper ved sadelleje og ned langs siden. Jeg vaskede ham grundigt i et par dage i træk og lagde 200g dækken på istedet for 300g. Efter et par døgn knopper/buler væk.

Det tyder på, at dækkenet var for varmt for ham, kombineret med at han var blevet redet og der derfor kan sidde lidt sved i pelsen. Han har ikke kunne komme af med varmen og det må have udviklet varmeknopper, for siden han har fået 200g på igen har der intet været og han virker mere tilpas.

Det er en lun vinter i forhold til sidste år, så vi kommer måske til at gøre "som vi plejer" og pakke de kære dyr for meget ind.

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak for svar
Forfatter: 
Dato:  16-01-2012 12:14

Hej.

Tusind tak for alle jeres svar.

Jeg har talt med dyrlægen og hun siger også varmeknopper.

Jeg skal vaske hende i klorhexidinvand og så - som nogle af jer også siger - vil det hjælpe med lammeskindsunderlag.

og selvfølgelig vaskes efter ridning, hvis hun har svedt, og altid rent underlag.

Jeg skulle dog ikke ride med sadel en uges tid, men derefter skulle det være ok at lægge sadel på selvom knopperne ikke var helt væk.

Alternativt kunne man sprøjte noget ind i knopperne, som ville få dem til at forsvinde.

Jeg ser tiden an med ovennævnte "behandling", men igen tak for respons.

Hilsen Vibeke.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider