Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mudder og muk
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 09:09

Kære HN'er

Min ellers altid sunde hest har fået muk

Den er temmelig slemt angrebet i begge bagben ved koderne, og det er kommet nærmest fra den ene dag til den anden.

Mit spørgsmål til jer går ikke så meget på behandlingen af mukken, da jeg har samlet erfaringer bl.a. fra diverse tråde herinde og vil tale med dyrlægen, men på hvad jeg skal gøre resten af vinteren...

Jeg er ikke i tvivl om, at mukken er kommet pga. af vores i år enormt mudrede og våde folde. Normalt går hesten uden 12 timer pr. dag, men jeg har måttet holde den inde de seneste dage pga mukken. Selv hvis jeg får bugt med mukken, ser det jo ikke ud til at foldene tørrer op lige forløbig, så jeg er simpelthen så nervøs for, at det kommer igen, lige så snart den bliver lukket ud igen. Det skal siges, at jeg har hesten opstaldet ude, og der er ikke andre foldmuligheder i vinterhalvåret. Jeg ved, at det ikke er optimalt, men det er første og eneste år, der har været så meget mudder. Ellers er jeg meget glad for stedet!

Så har I et godt råd til resten af vinteren? Hvad er værst - at lade hesten stå i boks (udeboks) eller at lukke den ud på mudrede folde? Ville det være et alternativ at skære foldtiden på mudderfolden ned til få timer pr. dag indtil mudderet er væk? Ydermere overvejer jeg at høre, om jeg må indhegne et lille areal på en af græsfoldene, som minifold, men det bliver jo hurtig trådt op, så jeg tvivler på staldejer er så vild med den idé Andre kreative eller gode ideer er meget velkommen, så vi kan overleve vinteren.

Venlig hilsen LuMe

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 10:15

Det vil ikke være optimalt at indhegne en lille fold til din egen. Som du selv siger, så vil det hurtigt blive trådt op.

Hvis der ikke er mulighed for at flytte hestene på en anden fold, ville jeg lægge halm ud der hvor det er værst, fx. omkring leddet.

Men jeg synes selvfølgelig hesten skal på fold hver dag sammen med de andre. Det, der er vigtigt for din hest er, at den ikke står med mudder og jord på benene hele døgnet. Eftersom hesten allerede har muk, skal du jo selvfølgelig i gang med noget vask. Men jeg kan ellers ikke anbefale dig at skylle hestens ben hver dag. Der er bedre, hvis du kan lade mudderet tørre, og så børste det af med en BLØD børste. Evt kan du smørre med fx. vaseline eller helosansalve (eller en anden beskyttende creme) i koderne inden den kommer ud hver morgen. Dette beskytter huden mod fugt, og dermed risiko for udtørring og sprækker.

Derud over er det vigtigt, at du er meget opmærksom på bokshygiejnen. Sørg for at mug alt @!#$ og tishalm ud HVER DAG og læg nyt og rent halm ind. Boksen kan nemlig også være årsagen til muk.

Så er der også det med foder. Vær sikker på, at hesten er dækket ordentligt ind med foder. Både mht. energi og vitaminer. Mangel på energi og vitaminer går ud over immumforsvaret, og bakterier kan dermed lettere sætte sig i hestens kredsløb. Jeg havde selv store mukproblemer sidste år. Dels fordi han ikke fik nok foder, dels fordi jeg opdagede det for sent (det kan være svært at opdage, hvis ikke man ved, hvad man skal kigge efter). I år har han slet ikke haft muk, på trods af to hvide bagben. Så hvis du fx har skiftet foder, kunne det jo godt være, at hesten ikke er dækket ligeså godt ind i år som den har været de andre år. Under alle omstændigheder, så snak med foderets producent, og forhør dig om, hvor meget foder din hest skal have. Mængden kommer især an på størrelse og aktivitetsniveau.

0
0
Svar på denne tråd

Tak for dit svar
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 11:35

Marlene: Tak for dit indlæg Dine kommentarer lyder meget fornuftige i mine øjne. Jeg vil jo bestemt også gerne have den på fold. Jeg overvejer at forkorte foldtiden sålænge der er mudder med nogle timer, så benene bedre kan nå at tørre til jeg kommer om aftenen.

Jeg tror umiddelbart foderet er i orden, da den ikke har skiftet foder de seneste 3 år og er i fin foderstand, har god energi og aldrig har fejlet andet.

Mht at smørre koderne med f.eks. helosansalve eller vaseline, kan jeg gøre det aftenen før. Andre der har erfaringer med at smøre koderne forebyggende?

- LuMe

0
0
Svar på denne tråd

Zink-salve eller spray"plaster"
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 13:31

En anden mulighed er at smørre med tyk zinkpasta. - den helt fede udgave

Det kan købes på apotektet.

Det er mere vand og mudder resistent end helosan, det kan også yde en vis beskyttelse på den sarte hud.

Der er desuden en form for sprayplaster, der ligeledes bruges til mennesker til sår der ikke kan forbindes, eller f.x. til beskyttelse af udsat hud. - Den fåes også på apotektet.

Har brugt begge dele på min egen hyp, der også har haft en mild omgang muk. Det har kunne holde det væk efterfølgende

Men som du selv nævner tror jeg ikke nogle af delene er standhaftige nok til at holde 12 timer dgl.

Mvh. Marie

0
0
Svar på denne tråd

mug om vinteren
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 14:35

Hej.

Jeg vil gerne fortælle dig om de erfaringer jeg har gjort mig. For 3-4 år siden havde vi også problemer med mug. Vores heste gik også på meget mudrede folde i kun 6 timer dagligt. Dom ud kl 9 og ind kl 3-4 stykker. Jeg kunne holde det nede og i orden ved at vaske eller skylle benene inden de kom ind, derefter blev de tørret med et tørt håndklæde og der blev smurt noget mugsalve på. Nu ved jeg jo ikke hvor slemt det er med din men mine havde de der sårskorper som løber på langs af koden. Ingen åbne sår. Jeg snuldrede og pillede det af jeg kunne få af og sørgede for at holde det helt rent når hestene var inde. Det var en god løsning for mig og mine heste fik ikke mere mug det blev mindre og mindre og de kunne samtidig gå ude. Måske du skulle prøve det. God bedring med din hest.

Venligst Betina

0
0
Svar på denne tråd

bummelum...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 16:07

Jeg ville skylle benene fri for mudder og så ville jeg føntørre med hørtørrer og gnubbe med håndklæde, selvfølgelig så hurtigt som muligt efter de er kommet ind. Det gælder om at få benene så tørre som muligt så hurtigt som muligt.

Med ovenstående fremgang ville jeg tro din hest sagtens kunne være ude nogle timer. Men muk er bare hårdt arbejde.

Den sidste uge har jeg minimeret mukken på min hest til næsten ingenting fra to bagkoder som var ret hårdt angrebet.

Jeg skyllede benene fri for det værste mudder, opvarmede vand og puttede hibiskub heri, vaskede koderne i blandingen, lod det sidde i 10 min, skyllede rent, føntørrede og tørrede med håndklæde til det var HELT tørt, og smurte så hydrocortison (fra dyrlægen) på. Det har virkelig gjort en forskel.

Jeg har også prøvet ThinkMud, havde læst mange gode anmeldelser herinde, men hos os synes jeg kun det havde minimal effekt. Men jeg har en uåbnet spand på 1,5 kg til 400 kr du kan købe hvis du vil prøve.

1,5 kg ThinkMud sælges i uåbnet spand. 400 kr.

0
0
Svar på denne tråd

problemløser
Forfatter: 
Dato:  10-01-2012 22:19

Hej luMe.

nem og billig løsning:)

når du har fået bugt med muggen skal du bare smøre med torskelevertran hver dag, skruver af erfaring:) stod et sted hvor alle heste havde mug , bare ikke min,torskelevertran lukker kun af for fugt så huden/hoven stadig kan ånde,

mvh betina

Hvad end du tror du kan eller ikke kan så har du ret

0
0
Svar på denne tråd

Dum di da dej
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 06:26

....du har styr på behandlingen af mukken. Det jeg gjorde med min og som jeg har gjort med utallige skoleheste, var at jeg behandlede om aftenen og næste morgen inden de kom ud blev de smurt ind i rigeligt alm. rapsolie på den nederste del af benet. Der yder en god beskyttelse et godt stykke op af dagen, og mudderet er nemt at vaske af uden at huden udtørres alt for meget.

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak!
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 08:21

Tusind tak for alle jeres gode råd! Det er virkelig dejligt at kunne hente noget erfaring Jeg får rigtig meget ud af at læse jeres indlæg!

Når den værste muk er væk, vil jeg forsøge med jeres råd vedr. smøring af benene aftenen før med et eller andet, der kan afvise vandet/mudderet, og så forkorte foldtiden sålænge der er så meget mudder. Desværre har jeg kun mulighed for at komme eftermiddag/aften, så benene kan først blive ordnet der.

Endnu engang tak for indlæggene - jeg læser selvfølgelig gerne flere

0
0
Svar på denne tråd

Læs evt.
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 09:14

mit indlæg fra den 28.12, søg på hipocare, har haft rigtig go erfaring med at forebygge på denne måde, og det holder stadig, trodt meget mudder og fugt....

Livet er aldrig for sent til en hestepige.....

<3 Anglo Arabere , det er sagen.... <3

Hvad skal man med en Guldmedaljehoppe, når man kan eje en Perle.....(0:

0
0
Svar på denne tråd

Paraffin olie.
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 09:19

Jeg vil anbefale dig at bruge paraffin olie. Du kan evt. børste alt mudder/jord af benene, smøre noget salve på (stalosan, zink, whatever..) og så sprøjte paraffin olie på. Mudderet kan ikke hænge fast, og hesten har stort set rene ben når den kommer ind fra fold.

De yderste hår er naturligvis fugtige, men det kan hurtigt tørres med et håndklæde. Jeg er rigtig glad for den løsning!

I am nobody - nobody is perfect - therefore, I must be perfect!

0
0
Svar på denne tråd

Dyrelægen ind over
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 09:24

Der er masser af gode råd mod muk. Jeg ville dog altid vælge at få dyrelægen ind over, så du kan få klarlagt om det er en bakterie eller en virus som er årsag til muggen. Der er nemlig stor forskel på hvordan det skal behandles.

Ellers kan du nå at købe dig fattig i diverse produkter og en masse tid. Oftest kan muk tages på en uge med den rette behandling via dyrelægen.

Det er synd for hesten (og dig) hvis I skal gå i flere uger før problemet er løst.

Jeg skriver selv af bitter erfaring da min hoppe var angrebet i efteråret.

Vh Maria

Skønne Max og den smukke dameskimmel

THINK MUD - en halv spand lidt under et kg sælges billigt

0
0
Svar på denne tråd

Tak igen
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 10:19

Tak igen for flere råd - hvor dejligt!

Jeg har dyrlægen indover til behandlingen af mukken, og der er faktisk rimelig godt styr på den Men jeg er interesseret i, hvad jeg kan gøre for at undgå, at det kommer igen eftersom forholdene på folden er uændrede.

\LuMe

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 10:59

Beklager så har jeg ikke fået læst dit indlæg grundigt nok

Jeg kan jo så fortælle videre hvad jeg gør for min hoppe som har haft meget muk i efteråret.

Jeg gør faktisk ingen ting. Skyller ikke ben, men lader blot mudderet tørre og så børster jeg det af. Har jeg fat i hende lige efter fold hvor det fortsat er vådt, så tager jeg det væreste med et håndklæde og så ellers en børste uden at tage for meget fat ved koderne.

Hun har ikke haft antydning af muk siden på trods af mudder på foldene. Hun går ude ca. 8-9 timer lige pt. og står på spåner.

Jeg tror også det betyder en del at deres immunforsvar virker godt. Det er netop der Think Mud virker - det var i øvrigt det som satte ordentligt skub i det for os.

Held og lykke med projektet - heldigvis ser det ud til vi henover weekenden får et par dage med tørvejr.

Vh Maria

Skønne Max og den smukke dameskimmel

THINK MUD - en halv spand lidt under et kg sælges billigt

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 15:53

Siger INGEN Fold. jeg har samme problem som du skriver. Jeg blev ved at lukke min ud, da jeg synes at det er synd at han skulle stå inde. Jeg vaskede ham hvergang, tørrede og smurte creme på fra dyrlægen når ham kom ind.

Det resulterede så i at han endte med at få blodforgitfning i lymferne fordi der stadig kom jordbakterier i sårene. Og det er ligemeget og han står på fold en time eller 4 timer hvis du er uheldig at bakterierne trænger ind.

Min står så desværre inde men blir trukket med hverdag eller blir sluppet fri på ridebanen for at brænde lidt energi af. Han har accepteret ikke at komme ud og trives med det nu. Alternativt ville være en hest, der kan risikere aflivining, hvis der sku opstå vedvarende hævelse i benet pga blodforgiftning.

Jeg advarer blot. Det har været en forfærdel og dyr omgang "bare pga. muk" og at jeg ikke fulgte dyrlægens råd om boksro fra starten af.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 18:37

Det lyder i min verden helt forkert at holde en hest inde:

Min står så desværre inde men blir trukket med hverdag eller blir sluppet fri på ridebanen for at brænde lidt energi af.

Der MÅ være andre muligheder??

Jeg ved hvor træls det er at have en hest med muk, men så må det løses på andre måder end bare at holde den inde, det kan den også få muk af.

Nogen der har set Prins Valentin? Fjord/ DV vallak fra 2001?

SKRIV!!

0
0
Svar på denne tråd

det hjalp mig
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 21:37

hej

hippolyttens hestazink + og ungulat ( tror jeg det hedder) . det første er en lille bøtte og det andet er en stor spand. se evt. på hippolyttens hjemmeside.

zink+ er direkte mod muk og det andet er for gode hove generelt, med rigtig mange gode ting i.

Jeg kan kun konstatere, at min hest blev mukfri, selvom hun stadig går på samme mudrede fold.

lige i starten, skyllede jeg smat af med vandslange og koldt vand. så hun kunne nå at tørre op natten over. Hun har hele perioden gået 10 timer på fold daglig.

håber det bedste for din hest.

mvh pia

Alle heste har ret til et godt liv, med glæde og kærlighed

0
0
Svar på denne tråd

Desværre
Forfatter: 
Dato:  11-01-2012 22:20

nej. har prøvet alt. bundforholdene er bare så dårlige pga. mudderet og fugten. så dyrlægen har sagt han ikke må komme ud medmindre der kommer frost indtil jorden tørrer igen. :( tro mig det er imod min vilje, men hellere følge anvisningen end at det skulle gå hen og blive kronisk og dermed alivning. Men hvis nogen skulle kende opskriften så tager jeg meget gerne imod :) Hader at min hest skal stå inde.

0
0
Svar på denne tråd

En overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 08:22

Maria: Tak for dit indlæg - jeg tror faktisk, at jeg vil gøre nogenlunde det samme med min, når den kommer ud igen - også af praktiske årsager, da jeg pga. arbejde først har mulighed for at komme om aftenen. Men godt din hest har frisk igen!

Sofie: Puha, der lyder som en rigtig grim omgang, jeg kan godt forstå du holder din hest inde nu, men det lyder altså også som om, du har været enormt uheldig Jeg håber din hest har det bedre.

Min dyrlæge har sagt, at jeg kan lukke hesten ud, når jeg har styr på mukken, så det vil jeg følge. Jeg synes bestemt heller ikke om tanken om, at den slet ikke kommer ud. Min hest har ingen åbne sår fra mukken, så jeg tænker lidt, at det vil forbedre chancerne for, at det går. Men som de fleste mudder-trætte hestefolk nok allerede har opdaget, tyder det på, at den kommende tid og weekenden bliver mere tør og evt. mere kold

- LuMe

0
0
Svar på denne tråd

mit råd
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 12:03

Vask og skrub grundtig med klorhexidin shampoo, tør grundigt, smør med salicylsyrevaseline. Hverdag til der et bugt med muggen.

Hilse Anne

0
0
Svar på denne tråd

Homøopati
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 19:45

Min hest har tendens til at få muk og har haft det en del gange efterhånden. Jeg har prøvet stort set alt - vasket og smurt med alverdens ting, med det resultat, at han blev mere og mere hys med sine ben, fordi det selvfølgelig gjorde ondt at der blev pillet i det

Han går i løsdrift og der er også en del mudder på hans fold i denne sæson (de har dog også et pænt stykke med støbt bund).

Da han fik muk igen-igen i efteråret, fik jeg en til at lave et homøopatisk udtræk baseret på sårskorper/skrab af hans muk. Samtidig har han fået en urteblanding lavet specielt til ham og hybenpulver.

I løbet af en måneds tid helede mukken indefra og de store sårskorper faldt af

Han har gået i løsdrift i hele perioden og har ikke fået vasket/tørret ben, undtagen når trimmeren har været der.

Jeg er ikke i tvivl om, at mukken kommer indefra og skal behandles udfra det - det andet tror jeg i de fleste tilfælde kun er symptombehandling.

Venlig hilsen Mie

Det, du ser i dine tanker, er det, du oplever i dit liv.

http://www.hestevelfaerd.dk/

0
0
Svar på denne tråd

1111111
Forfatter: 
Dato:  12-01-2012 21:28

Min dyrlæge har lige været forbi og vi snakkede om det muk min får hvert år i de hvide koder. Hun anbefalede faktisk at man skulle lade det HELT være. For hvis man først begynder at sjaske vand på bliver huden endnu mere blød og sårbar og hvis man samtidig fjerner skorper og "lukker op for det" kan det gå helt galt.

Man kunne evt. lade det tørre, børste det rent og smøre med antibakteriel salve.

Ellers var det de samme råd som givet generelt mht. ren boks. Min dyrlæge anbefalede et tilskud af vitaminer/mineraler, så det får hun nu. Hun er den eneste af de 6 vi har der har det og de står samme sted, så hun er bare disponeret.

Vores fold er også et mudderhul. Vi kunne godt flyte dem rundt, men så ville vi jo ikke have nogle brugbare folde til forår og sommer! Vi har gjort det at vi fra starten har givet godt med halm i en bræmme det samme sted. Dette sted ligger derfor noget højere end resten og der kan de stå rimelig tørt. Så det akn anbefales

0
0
Svar på denne tråd

Også muk her.
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 06:47

Øv øv. Min. to heste i stalden har det, incl. min. Stakkels lille hest. Og hun er så følsom med sine ben i forvejen. Men det hjalp at hun bare stod på mellemgangen uden mudder og så havde jeg smurt noget tjæresalve på. Om aften var hævelsen allerede faldet lidt. Men skal have dyrlægen ud på mandag under alle omstændigheder, da hun klør sig ekstramt meget på kroppen.

Vrinsk fra Lene

I love It´s My Blessing xx. Dygtig rytter søges.

Nybegynder pony søges til sød dreng på 5år, som meget gerne vil lære at ride. Mor er naturligvis 100% med og alt vil forgå ordenlig ...

0
0
Svar på denne tråd

mukkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 08:47

min har også muk og er sat på tør fold. min erfaring er også så vidt mulig lade det være.

jeg har så nu forsøgt mig med eggersmanns derma vital cubes, som er til racer som frisere, tinkere og islændere, altså nordiske racer,der er så meget zink i at ifolet hopper ikke må fodres med det. min har irritationer i huden og det klør + muk, så vil se om jeg igennem fodring med højt indhold zink kan styrke hende bedre indefra. men det kun 14 dage det er prøvet, sammensat med lucerne og vitaminer og olie..

så nu er det på forsøgsbasis.ikke sikkert det hjælper

og det at hun står tørt nu hjælper også

mvh sussie..

nu med ceduina ox..og jasmin.

cheval R.I.P D.6/6-06...sov godt min dreng

maxi R.I.P D.17/12-08..min dejlige hund igennem 14 år.TAK for alle de år vi havde sammen..

0
0
Svar på denne tråd

Lene, din hoppe..
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 14:20

har højst sandsynlig ikke muk, men skab..

Muk skulle ikke klø, men skab derimode klør som bare pokker..

Min vallak har også været så heldig at rage skab til sig, først behandlede jeg det som muk.. Men eftersom det kun blev være, kontaktede jeg dyrlægen og efter en gang behandling med sebacil er alle sårskårper og skæl ved at løsne sig.. Det klør godt nok stadig, men dyrlægen beroligede mig og sagde at det er normalt at det klør når skæl løsner sig..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hej Annemette.
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 14:40

Tusinde tak. Håber jeg har mulighed for at få dyrlægen ud på mandag. men desværre har min yngste søn på knap 2år roskildesyge og har det rigtig dårligt og skal også til lægen. Men nu må vi se.

Men tanke var også skab og jeg ved godt hvor det kommer fra. Der kom en ny hest for en lille månede siden og han klør sig ernormt meget. Ejerne siger bare. Det har han altid gjort.

Men når en har skab taber de jo også pelsen. Eller det gjorde den schæffer jeg kendte. I plamager. Ved ikke om det var fordi det kløde så meget. Men hun går med dækken. Skal det så af? Og hvad så når hun skal ud?

Knus fra Lene

Dygtig rytter søges til unghest. Ridehus og ridebane på stedet.

Bomløs westernsadel med udstyr søges.

Part: Sød nybegynder pony søges.

0
0
Svar på denne tråd

De erfaringer
Forfatter: 
Dato:  14-01-2012 18:29

Jeg har gjort mig er at heste som døjer med muk tit kan være i underskud med zink, så overvej evt. en zink kur.

Vi har rigtig meget mudder på markerne vores heste går ude ca. 6 timer på, alle hestene får skyllet ben meget grudigt med koldt vand HVER dag og pt. har vi ikke haft et eneste muk angreb denne vinter, ved ikke om det er ben skylningen som gør forskellen men værd at prøve??

Vh Gitte

GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 09:06
0
0
Svar på denne tråd

Lene..
Forfatter: 
Dato:  15-01-2012 11:55

Altså min er klippet over det hele, dyrlægen sagde at det ikke var nødvendigt at skifte dækken.. Bare jeg vaskede lidt længere op end han var angrebet..

Jeg har dog vasket gamacher, klokker og alle mine strigler.. De har jo været i direkte kontakt med det..

Men nu må vi se om det er nok.. Har kun vasket en gang.. Min har ikke mistet ret meget hår, der er lige et par enkelte plamager på benene..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider