Min hest har sart mave, men jeg har fundet en super kur til når han har fået lidt ubalance...
Ved ubalance i de forskellige mikroorganismer i hestens tarm, kan den få tynd mave. Når hesten har tynd mave mister den væske og den har svært ved at optage vitaminer og mineraler. Derfor er det vigtig at gøre noget ved det med det samme.
Start med at tage alt kraftfoder fra hesten, og giv den kun græs/hø, irish mash samt equilibra hver dag - det er rigtig godt hvis du kan fodre min. 3 gange om dagen. Der er gærkultur i irish mash, og dette kan evt. suppleres med Equilibra. Equilibra giver tarmflora. Men tarmfloraen skal selv kunne formere sig dvs trives i tarmen. Dette kan man stimulere ved at "fodre" tarmfloraen med Irish mash som indeholder en masse af de fibre som tarmfloraen har brug for, for ikke at dø ud igen. Hø, græs, irish mash og equilibra er en super god kur til tarmfloraen, og irish mash har også den gode side effekt at den vil rense ud i tarmen for uønskede giftstoffer fra døde bakterier. Efter en uge på denne kur begynder man langsomt at tilvænne tarmen til "rigtigt" foder igen.
Herefter er det en god idé at give irish mash et par gange om ugen fremover for at stabilisere tarmfloraen. Det kan tage noget tid at gøre stabilt. Kontakt altid din dyrlæge hvis du er i tvivl.