|
|
| HJÆLP- SØGER GOD DYRLÆGE RØNTGENBILLEDER |
|
|
HJÆLP SØGES!!!! Jeg står i den situation at jeg har fundet den dejligste hest, 4årig DV vallak. Jeg har fået ham handelsundersøgt uden særlige anmærkninger - ren i bøjeprøve og ingen tegn på smerter, spændinger e.l. Der er fuld røntgent af ham fra 15.dec. som er vurderet af 2 dyrlæger fra samme sted, sælger har selv fået lavet røntgen inden hesten blev sat til salg. Hesten har tætsiddende torntappe og det vurderes af sælgers dyrlæger som UDEN betydning for ridning så længe den ikke rides "svinsk" (overanstrænges). Jeg har så haft min dyrlæge til at vurderer billederne og han mener, at der er STOR risiko for at hesten får alvordelig kissing spins og det ikke kun er tætsiddende torntappe og at det sandsynligvis vil få betydning for hestens helbred. Jeg er nu total i tvivl om hvad jeg skal og ønsker en 3. dyrlæges vurdering. NOGEN DER KENDER EN VIRKELIG GOD DYRLÆGE SOM HAR RIGTIG GOD ERFARING MED RØNTGENBILLEDER OG/ELLER KISSING SPINS???? Jeg bor i nærheden af Aalborg men det behøver ikke nødvendigvis være her da billederne jo kan sendes. PLEASE HJÆP! Vh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Klaus Rønn-Landbo |
|
|
Det er ham der er min dyrlæge  Så jeg har brug for en andens mening
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Søren kirchhoff fra Frijsenborgdyrlægerne er dygtig, så ham ville jeg ikke tøve med at anbefale. Held og lykke med købet 
Reni Nielsen, Stutteri Krone www.stutterikrone.dk Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe starter LA, 1-års hingsteplag efter Londonderry/Depardieu
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hilsen Karina *Asterix* 8/4 1999 - 23/7 2009 Den smukkeste stjerne på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis din egen dyrlæge |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
08-01-2012 09:34 |
|
mener det vil få betydniong, jamen så lad være med at købe. Jeg har så stor tiltro til min dyrlæge, at hvis de siger nej, jamen så er det et nej til at købe den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Og jeg tror også bare at du vil blive mere forvirret af og få flere dyrlægers vurderinger af de røngtenbilleder.. Det blev jeg ihvertfald da jeg stod med min vallak.. Han fik konstateret meget alvorlig Kissing spine nede på Kasernen i Næstved.. Fik efterfølgende flere dyrlæger til og kigge på de billeder, for ville være sikker på at det virkelig var så alvorligt.. Og 2 af dyrlægerne sagde at det ingen betydning ville få for ham, men 2 andre sagde det var så slemt så han aldrig ville blive ridehest.. Så dyrlæger har meget forskellig vurdering af hvor slemt det egentlig er.. Jeg personligt ville ik købe en hest med den diagnose..
Hilsen Karina *Asterix* 8/4 1999 - 23/7 2009 Den smukkeste stjerne på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du |
|
|
Hvis du gerne vil have en andens mening - og Klaus er din egen dyrlæge, så ville jeg sende dem til Dyrlægerne Himmerlands hesteafdeling og bede om at det var Per Botke der så på dem. Man kunne dog gætte på at Pers umiddelbare svar vil være - Hvis Klaus har dumpet den - så hold dig fra den. Per er min dyrlæge - men når han ikke har vagt bruger jeg helst Klaus. Jeg ved, at flere andre dyrlæger tager ekstra billeder når de hører at det er Per der skal godkende dem, fordi de ved at han er meget grundig... Var det mig - og havde jeg fået de beskeder om røngten som du har - så ville jeg ikke købe... Hvordan kan man vurdere, at en hests "skavank" kun vil blive et problem ved "svinsk" ridning? - Den vurdering synes jeg er slap - og når Klaus så også siger "nej" - så turde jeg ikke... Milla
Heldig og lykkelig ejer af: Heartbreakers Avalon Frøsanggårds A'Capo Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forklaring |
|
|
1000 tak for jeres gode svar! Det der gør situationen svær, er at Klaus har handelsundersøgt hesten hvor den er gået igennem - han så ham i longe i både skridt, trav og galop og lavde bøjeprøve osv hvor alt var i orden. Han tjekkede ryggen osv. og hesten har ingen smerter, stivheder e.l. Den har været arbejdet med fra jorden og redet i 3 mdr nu og er utrolig fornuftig at arbejde med på alle måder. Klaus' har altså godkendt den i handelsundersøgelse men siger at det UDFRA RØNGTEN er en risiko i forhold til de tætsiddende torntappe, altså 50/50 for at den får problemer eller ikke gør. Han har ikke direkte sagt at jeg ikke skal købe hesten, han sagde at han ikke ville fraråde mig det men heller ikke opfordre mig og hvis det er den hest jeg vil have skal jeg hvertfald sørge for at få den uanvendelighedsforsikret. Den dyrlæge som har taget røngtenbillederne hedder Knud og kommer fra Horsens. Han skulle være utrolig dygtig og er tilknyttet flere større opdrættere mv. Da han hørte Klaus vurdering blev han meget forundret og vil skrive under på at Klaus tager fejl.. Han siger at 70% af alle heste har torntappe som sidder tæt uden at de nogensinde får problemer, hvis de altså rides rigtigt - "ikke svinsk" der mener han at den ikke må samles fuldstændig sammen så hesten ikke har sin normale bevægelighed og rides alt for længe osv. Altså at man skal lytte til hestens signaler og respekterer når den er træt osv. Mit ønske er bare at få opklaret hvorvidt jeg bør satse på denne hest, da han er super skøn MEN jeg vil for intet i verden købe en hest som jeg ved har dårlig ryg så derfor har jeg brug for at få det opklaret så jeg altså kan tage stilling til om jeg vil købe ham eller ej. Ved ikke om det gav mere indblik i situationen.. Vh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min vallak blev handelsundersøgt på Højgård på Fyn.. Der var ingen anmærkninger på ryggen.. 5 mdr efter fik han konstateret KS i alvorlig grad..
Hilsen Karina *Asterix* 8/4 1999 - 23/7 2009 Den smukkeste stjerne på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kissing spins |
|
|
Øv hvor trist! Derfor vil jeg også kun købe en hest som har været gennem røngten da der jo netop er så mange ting man ikke kan se ved alm. bøjeprøver osv! :S Problemet er bare at der er 2 fuldstændig forskellige vurdering af de samme røngtenbilleder! Så jeg har brug for at en tredje dyrlæge giver sin mening så jeg forhåbentlig ved hvad jeg har med at gøre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køb ikke |
|
|
Det er så svært og det er umuligt at sige hvem der har ret da røntgenbilleder er en individuel vurdering. Jeg har også en hest med tætsiddende torntappe, hvor dyrlægerne er uenige om betydningen. Dog kan jeg mærke på hesten når den bliver redet at der er noget i vejen og den vil ikke bruge ryggen ordentligt. Om det skyldes ryggen eller andre ting er nærmest umuligt at sige, da den også har andre skavanker. Jeg kan bare mærke der er noget på ham som ikke fungerer. Jeg ville ikke købe en hest med problemer - de kan hurtigt nok komme af sig selv...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge |
|
|
Jeg vil også anbefale Per Botke.
- håndsyet og special designet læder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| køb eller ej |
|
|
som jeg læser det har du selv svaret på det spørgsmål... Du skriver ; MEN jeg vil for intet i verden købe en hest som jeg ved har dårlig ryg Og denne hest har noget med ryggen, ergo har den i et eller andet omfang dårlig ryg 
Beklager taste og stavefejl www.stenhedegard.dk Halmpiller sælges Ungheste sælges, 1, 2 og 3 års drenge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
HC Sørensen fra biersted ville jeg bruge, og husk og fortælle dyrlægerne hvad hesten skal bruges til. for hvis den skal bruges til stævner ville jeg ikke købe. skal den bruges til almindelig skovture, er det måske ikke et problem. Anja.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis den er redet |
|
|
og den ellers ikke har været øm på nogen måde så ville jeg ikke være bekymret. Der er masser af heste der går med både decideret kissing spines og 'bare' tætsiddende torntappe. Jeg har en af slagsen, med kissing spines, stående i stalden. Den har jeg da haft redet 140 cm spring på, og landsstævner i military. den kan gå på kandar og lave alverdens dressurøvelser. Jeg har en veninde som har redet Ma på en anden med meget alvorlig kissing spines. Den fik de opereret da den var 8 og de fandt det tilfældigt. Den blev ikke anderledes at ride på af den grund. Den er også forsøgt redet på smertestillende uden at ændre noget for at sikre at den ikke var generet af noget. Jeg har redet en for en avler der fik den tilbage fordi køber mente det var derfor den stejlede med hende. Vi gav den 3 mdr ro så den kunne holde op med at have ondt i musklerne i ryggen, lagde en sadel på der passede og så kunne jeg fra dag 1 ride helt almindeligt på den. den blev solgt igen og har ikke siden haft nogle problemer overhovedet. Kissing spines kræver en dygtig rytter der formår at få redet ryggen op i det område hvor det sidder. Den må ikke rides til den er overtræt etc. Knud dyrlæge er sikkert ham der ejer petvet? jeg har haft brugt jonas derfra ved handelsundersøgelser og været yderst tilfreds. Jeg er sikker på at han godt gider kaste et blik på billederne hvis du spørger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| obs på forsikring |
|
|
Du skal være obs på forsikringen, idet at mange forsikringsselskaber ikke vil dække en sådan hest. Hvor man kan tilbagevise at hesten har haft den skavank da du købte den. Andre mener at ks er medfødt så lige den diagnose kan være rigtig svær at aflive på. Min hest som lige er blevet himmelhest pga. kolik:( Havde ks det blev opdaget ved et rutinetjek efter at jeg havde redet ham i ca et år. Det kræver en meget god gentagende sadeltilpasning samt helt rigtig ridning for at sådan en ryg virker. DVS at andre ryttere der evt rider hesten også skal være på et vist niveau. Jeg personligt ville nu godt købe en sådan en igen. Men så skulle den næsten være til foræring for det kan også godt vende og så bliver det dyrt i dyrlæger mm samt at man skal aflive en hest man er blevet glad for... Så derfor skal man tænke sig godt om!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikring |
|
|
Hvis du virkelig vil denne hest, så burde du inden du tænker mere over det, sende røngten billederne og handels papirene til et forsikrings selskab, vil de tegne forsikringerne dvs både liv, uanvedelighed samt sygedækning uden forbehold, og så tage det derfra... For laver de forbehold, mister du jo pengene, selvom en anden dyrlæge har sagt god for hesten.. Laver de intet forbehold, kan du jo så tage stilling til om du vil tage chancen og se om hesten holder og stadig få dine penge hvis den ikke kan bruges..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så dejligt med tilbagemeldinger! |
|
|
1000 tak for de super tilbagemeldinger! Det har virkelig været til stor hjælp! Jeg skal nok vende tilbage så I kan høre hvad det hele ender med  Mange hilsner Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lad vær |
|
|
Cammilla en lille huske fra mig -en hest med den fejl koster lige så meget i det daglige som en hest der er ren i røngten og forsikring er ikke en tryghed for dine penge, da du kan bruge år på at få godkendt at hesten er syg, selvom du ikke kan ride den... Købt ikke problemer.......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad endte det hele med? |
|
|
Hej, hvad blev enden på det? Købte du hesten og hvordan går det med den?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikringen |
|
|
jeg ville ikke begynde at kontakte en anden dyrlæge, men i stedet forsikringen - vil de forsikre hesten uden anmærkninger med røntgen billederne så ville jeg købe hesten vil forsikringen ikke tage hesten ville jeg ikke købe det er den enkleste vej og bør være din sikkerhed for en ordentlige håndtering af dit problem. forsikringen tager ikke hestens hvis den allerede på nuværende tidspunkt har abnormaliteter i ryg som de kan forudse vil give problemer i længden. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har været der.... |
|
|
Har stået i samme situation som dig, hvor jeg også var meget i tvivl. Faldt for en unghest på 5 som lige var " hesten for mig". Fik den i fuld røntgen, hvor sælgers dyrlæge noterede sig 3 tætsiddende torntappe i sadellejet som han vurderede til ikke at have betydning. Min egen dyrlæge anbefalede mig klart ikke at købe den og vurderede risikoen for det ville få betydning som stor. Jeg så selv røntgenbillederne og de sad meget tæt... så tror dyrlægers vurdering af tætsiddende torntappe kan være meget forskellig. Jeg turde dog ikke købe hesten set i forhold til dens unge alder og den derfor ikke havde vist sig gående ret længe. Men det er jo ikke til at sige om den overhoved vil få problemer med ryggen, så det er jo en risiko du må opveje i forhold til pris, risiko og hvor meget du vil have hesten. jeg kan anbefale dyrlæge Klavs Alexander fra Laugø Gruppen. held og lykke uanset hvad dit valg må blive. Vh Marie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddd |
|
|
Det er på Sjælland. Men jeg ville sende billederne til Michael Sinding fra Højelse Han er p'sse dygtig.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sssssssssssssss |
|
|
det er 1 1/2 siden,mon ikke hun har fundet den 3 dr.dyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|